• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3818 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۷ خرداد

«بلاتر» وزنه‌برداري

«تاماش آيان» پس از 40 سال از فدراسيون جهاني مي‌رود

وحيد جعفري

علي مرادي، رييس فدراسيون وزنه‌برداري، داود باقري نايب‌رييس فدراسيون، سيد عليرضا قريشي، رييس هيات وزنه‌برداري خوزستان و محسن بيرانوند، رييس كميته آموزش و مربيان راهي كشور تايلند شده‌اند تا در انتخابات فدراسيون جهاني وزنه‌برداري كه به ميزباني شهر بانكوك برگزار مي‌شود حاضر شوند. براي رياست فدراسيون جهاني تاماش آيان، رييس كنوني فدراسيون جهاني، يوسف المنا از قطر، ما وينگوانگ از چين، علي مرادي از ايران، مونيكو پوئنتولا از فيليپين، نيكو ولاد از روماني و آنتونيو اورسو از ايتاليا اعلام آمادگي كردند. براي پست دبيركلي 6 نفر از جمله علي مرادي، رييس فدراسيون وزنه‌برداري كشورمان اعلام آمادگي كرده‌اند. براي كرسي نايب‌رييس اول، علي مرادي به همراه 9 نفر ديگر با هم رقابت مي‌كنند. براي كرسي نايب‌رييسي 27 نامزد از جمله علي مرادي وجود دارد. علي مرادي براي يكي از كرسي‌هاي هيات اجرايي هم نام نويسي كرده است. او بايد در اين بخش با 50 نامزد ديگر رقابت كند. براي كميته فني 43 نفر با يكديگر رقابت مي‌كنند كه سيد عليرضا قريشي در اين بخش نامزد شده و محسن بيرانوند براي كميته‌ آموزش و داود باقري براي كميته پزشكي‌ كانديدا شده است.
گزارش رويترز از انتقادات شديد به تاماش آيان
خبرگزاري رويترز در اين باره نوشت: تاماش آيان، رييس فدراسيون جهاني وزنه‌برداري بعد از بيش از 40 سال حضور در فدراسيون، بيشترين تهديد را نسبت به رياست خود احساس مي‌كند. آيان 78 ساله از سوي 6 نامزد ديگر رياست فدراسيون جهاني وزنه‌برداري به چالش كشيده شده است. رقيبان آيان به مشكلاتي در زمان رياست او اشاره كردند كه بيشتر درباره شفاف نبودن كار فدراسيون و نياز به تغييرات بوده است.
علي مرادي، نامزد ايراني رياست فدراسيون در اين باره گفت: «فدراسيون جهاني وزنه‌برداري وارد يكي از عميق‌ترين بحران‌هاي 100 سال اخير تاريخ اين رشته شده است.»
آيان در سال‌ 1976 دبيركل IWF شد و در سال 2000 رياست فدراسيون جهاني را گرفت. او قصد دارد كه براي پنجمين بار به رياست همين فدراسيون برسد. آيان در سال 2013 بعد از شكست دادن آنتونيو اورسو، رقيب ايتاليايي خود اعلام كرده بود كه ديگر قصد ندارد نامزد رياست فدراسيون شود؛ اما بسياري چيزها از آن زمان تغيير كرده است.
آيان در اين باره گفت: «من نامزدي خود را ثبت كردم زيرا مي‌خواهم همچنان به فدراسيون جهاني و ورزش وزنه‌برداري خدمت كنم. من ايده‌ها و برنامه‌هاي بسياري دارم كه مي‌خواهم به آنها تحقق ببخشم.»
در 4 سال اخير ورزش وزنه‌برداري سال‌هاي خوبي را سپري نكرده‌ و چهره خوبي را از خود نشان نداده است. قرار است كه در جلسه IOC در ماه سپتامبر درباره آينده ورزش وزنه‌برداري در برنامه المپيك صحبت شود. نيمي از 98 نمونه‌هاي دوپينگ مثبت از آزمايش دوباره نمونه‌هاي المپيك 2008 و 2012 به ورزش وزنه‌برداري تعلق داشته است. اورسو در انتقادات خود به فدراسيون جهاني اعلام كرده بود كه قصد دارد مسووليت دوپينگ‌ها را به آژانس جهاني ضد دوپينگ واگذار كند. او مدت زمان حضور آيان در فدراسيون جهاني وزنه‌برداري را با حضور سپ بلاتر در فيفا مقايسه كرده است.
حمايت وزارت خارجه از مرادي
در زمان ورود گروه ايراني به بانكوك مسوولان سفارت ايران در تايلند به استقبال اعضاي وزنه‌برداري كشورمان آمدند تا حمايت خود را از اين گروه ايراني نشان دهند. عباس عراقچي، معاون امور حقوقي و بين‌المللي وزارت امور خارجه در گفت‌وگويي كه چندي پيش با خبرنگار «اعتماد» داشت از حمايت وزارت خارجه در اين زمينه و شخص علي مرادي براي كسب كرسي بين‌المللي وزنه‌برداري خبر داد و اعلام كرد: «به همه سفارتخانه‌ها و نمايندگي‌هاي كشورمان در خارج از كشور دستور داده‌ايم كه به آقاي علي مرادي براي كمپيني كه براي كسب كرسي بين‌المللي در فدراسيون جهاني وزنه‌برداري شروع كرده، كمك كنند. ايشان جزو نامزدهاست و تلاش مي‌كند و ما هم به همه نمايندگي‌ها و سفارتخانه‌ها اعلام كرده‌ايم هرجا كه مي‌رود، برايش مهماني ترتيب دهند و از مقامات وزنه‌برداري دعوت كنند. اگر سفارتخانه‌اي اين كار را نكند، كم كاري كرده و ما توجه لازم را داشته‌ايم و دستور هم داده‌ايم. من خودم با آقاي مرادي جلسه‌اي داشتم و روي اين زمينه‌ها بحث كرده‌ايم چون بالاخره به نحوي اين كار بين‌المللي است و ما هم كمك مي‌كنيم. مي‌خواهم بگويم بينش و فهمش در وزارت خارجه وجود دارد.»
 اورسو: دنياي وزنه‌برداري به اين باور رسيده كه زمان تغيير است
آنتوني اورسو، رييس كنفدراسيون وزنه‌برداري اروپا در سفري كه در زمان برگزاري رقابت‌هاي بين‌المللي اهواز به ايران داشت، درباره كانديداتوري‌اش براي رياست فدراسيون جهاني، گفته بود: برنامه اصلي من تغيير اساسي در سيستم مديريتي فدراسيون جهاني و تلاش براي پاكسازي اين رشته به صورت كامل از دوپينگ و ايجاد شانس و فرصت براي تمام كشورها جهت كسب مدال است.
وي در پاسخ به اين سوال كه تا چه اندازه براي خودتان در اين انتخابات شانس قايل هستيد؟ عنوان كرد: من فقط يك راي بيشتر از ساير كانديداها لازم دارم. دنياي وزنه‌برداري به اين باور رسيده كه زمان تغيير است و اين تغيير بايد در تمام ابعاد صورت بگيرد و براي ساير افراد و كشورها فرصت كافي ايجاد شود. تاماش آيان براي بخشي از تاريخ اين رشته، فردي بسيار مهم و موثر بوده ولي اكنون نياز به تغييرات است تا وزنه‌برداري طبق دنياي مدرن و روز حركت كند. براي ديگران شانسي نمي‌بينم و او اصلا برنده نخواهند شد ولي تاماش اين شانس را دارد، چراكه او از يك مزيتي برخوردار است و آن اينكه رياست و مديريت فدراسيون جهاني در دست او است و اين يك امتياز ويژه است كه در حال حاضر دارد ولي باورم اين است كه اكنون همه دنبال يك انتخابات آزاد هستند. وي همچنين در پاسخ به اين سوال كه اگر شما به عنوان رييس فدراسيون جهاني انتخاب شويد، تعامل‌تان با ايران چگونه خواهد بود و چقدر از مسوولان ايراني در فدراسيون جهاني استفاده مي‌كنيد؟ گفت: قطعا فدراسيون وزنه‌برداري ايران، بزرگ‌ترين و باتجربه‌ترين فدراسيون وزنه‌برداري دنيا است و انتخاب من در فدراسيون جهاني باعث خواهد شد، به اين نيت كه از تجارب و فعاليت‌هاي فدراسيون ايران جهت توسعه ورزش وزنه‌برداري در ساير كشورها استفاده كنيم، تعامل و نزديكي با فدراسيون ايران بيشتر از قبل شود.

 

احتمالا مرادي به نفع آنتونيو اورسو كنار برود
امروز يكشنبه جلسه هيات رييسه فدراسيون جهاني وزنه‌برداري برگزار مي‌شود. دوشنبه جلسه كنگره انتخابات فدراسيون جهاني وزنه‌برداري خواهد بود و در روز سه‌شنبه مراسم راي‌گيري برگزار خواهد شد. علي مرادي، رييس فدراسيون وزنه‌برداري در حالي به صراحت از تاماش آيان انتقاد كرده كه در انتخابات فدراسيون جهاني در جبهه مخالف او قرار دارد. روز سه شنبه مشخص مي‌شود كه تيم آيان دوباره موفق به گرفتن كرسي‌ها در فدراسيون جهاني مي‌شوند يا نه. همچنين در صورت پيروزي آيان بايد ديد انتقادها از او چه تبعاتي براي وزنه‌برداري ايران خواهد داشت. البته اين احتمال وجود دارد كه مرادي به نفع آنتونيو اورسو از ايتاليا كه شانس بيشتري براي رييس شدن دارد، كنار بكشد و در عوض با حمايت او در يكي ديگر از پست‌ها كه نامزد شده است، قرار گيرد. اگر اين سناريو به درستي پيش برود با توجه به اينكه اورسو چندي پيش به ايران سفر داشت و بي‌ترديد در اين باره با مرادي به توافق رسيده است، احتمال اينكه رييس فدراسيون وزنه‌برداري ايران دبيركل يا نايب‌رييس فدراسيون جهاني شود، زياد است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون