• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3818 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۷ خرداد

شمخاني در گفت‌و‌گو با يك نشريه خارجي:

آماده مشاركت درمناطق کاهش‌تنش هستيم

گروه سياسي| نماينده مقام معظم رهبري و دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران كه به منظور شركت در اجلاس بين‌المللي مقامات امنيتي پنج قاره جهان به روسيه سفر كرده بود در مصاحبه‌اي با روزنامه «كامرسانت» ديدگاه خود در مورد اتهامات وارده به تهران از سوي «دونالد ترامپ» رييس‌جمهوري امريكا، مشاركت نظاميان ايران در حفظ امنيت مناطق كاهش تنش در سوريه و ابتكار عمل‌هاي ديپلماتيك روسيه را مطرح كرد. به گزارش ايسنا، جمله‌هاي كليدي اظهارات علي شمخاني به شرح زير است:
  ادعاي ترامپ در مورد اينكه گويا ايران در بي‌ثباتي خاورميانه نقش داشته و حامي تروريسم است، كاملا بي‌پايه و اساس است و به هيچ‌وجه واقعيت ندارد و قطعا جامعه بين‌المللي هم اين ادعاها را جدي تلقي نخواهد كرد. بايد ديد چه كسي واقعا از تروريسم حمايت مي‌كند. ايران اكنون حدود 40 سال است كه در حال مبارزه با تروريسم است و ما تاكنون چندين هزار نفر كشته در اين مبارزه داده‌ايم. امريكايي‌ها بعد از حادثه 11 سپتامبر تازه متوجه شدند تروريسم چيست، در حالي كه ما شاهد هستيم كه ترامپ نخستين سفر خارجي خود را به كشوري انجام داده كه دقيقا كارخانه توليد تروريست محسوب مي‌شود.
  امروزه همه مي‌دانند كه تفكر وهابيت، پول به دست آمده از فروش نفت و نارضايتي سياسي به وجود آمده از حكومت موروثي در عربستان سعودي، همه اينها جوانان تندرويي را به وجود آورده كه قدرت بي‌ثبات كردن اوضاع در رياض را ندارند، ولي ممانعتي براي اعزام آنها به سوريه، يمن و عراق وجود ندارد. در حقيقت نقاله توليد تروريست در عربستان دايما در حال گردش است. شما اگر دقت كنيد، هيچ‌يك از تروريست‌ها در هيچ نقطه از جهان نه شيعه هستند و نه ايراني. بايد پرسيد چه كسي حمله يازده سپتامبر را سازماندهي كرد؟ چه كسي هر از چند گاهي در گوشه‌اي از اروپا انفجار تروريستي انجام مي‌دهد؟ چه كسي افراد تندرو در قفقاز را براي اقدامات تروريستي در روسيه آموزش مي‌دهد؟
  بنا بر اين مي‌بينيد كه اتهامات ترامپ كاملا غيرمنطقي و مضحك است. امروزه تروريست‌ها در سوريه و عراق، در واقع ابزاري براي اجراي سياست امريكا در منطقه هستند و تنها ائتلافي كه واقعا در حال مبارزه با تروريسم در منطقه است، ائتلاف بين ايران، روسيه، سوريه و عراق است و در همين راستا نخستين اجلاس چهارجانبه دبيران شوراي امنيت كشورهاي فوق در حاشيه اجلاس روسيه تشكيل و در آن مذاكرات سازنده‌اي انجام شد.
  ايران در مبارزه با تروريسم و برقراري صلح و ثبات در سوريه بسيار جدي است و اگر از ايران خواسته شود تا اقدامات مضاعفي انجام دهد، از جمله اعزام نظاميان خود براي حفظ نظم و امنيت در مناطق كاهش تنش، ما آمادگي داريم تا اين مساله را بررسي كنيم.
  سوريه داراي دولتي قانوني است و تنها مقامات دمشق مي‌توانند در اين خصوص تصميم‌گيري كنند كه چه كساني حق دارند در خاك كشور آنها حضور داشته باشند. امريكايي‌ها آشكارا از تروريسم و بي‌ثباتي در سوريه حمايت مي‌كنند و دولت سوريه مايل نيست كه آنها را در خاك خود ببيند.
  در خصوص ابتكار عمل روسيه در زمينه مقابله جمعي با جنايات اطلاعاتي مايليم تا جزييات بيشتر و دقيق‌تري بدانيم. ما با اين مساله موافق هستيم كه بايد با حملات سايبري به كشورها مقابله كرد. يكي از مشخصه‌هاي اصلي حملات سايبري، جنبه فرامليتي داشتن آن است و اين قضيه مرز و اخلاق نمي‌شناسد و اين بسيار خوب است كه شوراي امنيت روسيه در اين زمينه فعال است و ما حاضر به مشاركت در اين زمينه هستيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون