• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3851 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۰ تير

فصل «نمره» براي فرمانداران

وزارت كشور ملاك‌هاي ارزيابي فرمانداران را تدوين كرد

گروه سياسي

جو در چند وزارتخانه دولت از همه جا آرام‌تر است. يكي از اين وزارتخانه‌ها اما وزارت كشور است و در ميان وزرايي كه اين روزها در ترديد ماندن يا رفتن از وزارتخانه‌هاي‌شان دست و پا مي‌زنند به نظر مي‌رسد كه وزير كشور آنچنان ترديدي ندارد. خبرها از پاستور حكايت از آن دارد كه عبدالرضا رحماني‌فضلي در ساختمان فاطمي ماندني است؛ ماندني كه شايد با انتقادهايي هم همراه باشد اما تا اين لحظه خبرها حكايت از انتخاب فرد جديدي براي وزارت كشور ندارد. اين ماندن رحماني فضلي البته روز گذشته با اظهارات معاون مديركل سياسي وزارت كشور تقويت شد. اظهاراتي مبني بر ارزيابي فرمانداران براي انتخاب آنها در دور دوازدهم. ارزيابي از عملكرد سال‌هاي اخير فرمانداران و انتخاب يا عدم انتخاب آنها براي سال‌هاي آينده خبري مهم براي سياست داخلي كشور است. در سال‌هاي اخير يكي از موضوعات مورد انتقاد بسياري از چهره‌هاي سياسي و بدنه اجتماعي حسن روحاني مديران استاني و شهرستاني دولت بوده‌اند كه به باور بسياري نه تنها همراه دولت نبوده‌اند بلكه در بسياري از موارد در نقطه مقابل دولت حركت كرده‌اند. براي همين است كه اگر ماندن رحماني‌فضلي در ساختمان فاطمي قطعي شود يكي از اصلي‌ترين رسالت‌هاي او انتخاب مديران همسو در شهرستان‌ها است.

نحوه ارزيابي فرمانداران جديد
مجيد خورشيدي، معاون مديركل سياسي وزارت كشور در مورد روند ارزيابي فرمانداران گفته است: «بر اساس قوانين و مقررات حاكم، روند انتصاب فرمانداران با انتخاب و پيشنهاد استانداران آغاز و با تاييد حكم وزير كشور انتصاب انجام مي‌شود. يقينا در اين پروسه وجود همراهي و تاييد و موافقت بسياري از جوانب مي‌تواند فرماندار را در انجام وظايف ياري كند. سعي وزارت كشور بر اين است همراهي گروه‌هاي مرجع شهرستان و استان كسب شود چون فرماندار در مقام فرمانداري بايد وظيفه هماهنگي بين اين دستگاه‌ها را بتواند انجام بدهد و علاوه بر آن، مي‌تواند در ايجاد هماهنگي ميان ائمه جمعه، نمايندگان مجلس و ديگر مسوولان شهرستان نقش اساسي داشته باشد. به همين خاطر معمول است در انتصابات ادارات مختلف شهرستاني، هماهنگي‌هايي براي نحوه انتصاب و پيشنهاد فرماندار انجام مي‌شود.» او در ادامه تاكيد كرده است: «بديهي است كه بعد از پيشنهاد از سوي استاندار موارد در قالب فرم‌هاي خاصي به وزارت كشور احاله مي‌شود و وزارت كشور در حوزه معاونت سياسي، ارزيابي را در مورد فرد پيشنهادي از جمله سوابق قبلي خانم يا آقاي فرماندار يا دعوت از فرماندار براي انجام مصاحبه گروهي انجام مي‌دهد. در اين مصاحبه شاخص‌هايي مورد نظر است از قبيل تسلط بر قانون و ميزان آشنايي با مسائل و ويژگي‌هاي محل خدمت – نوع بيان و تسلط فرماندار به نگارش و بيان و برقراري ارتباط و برخي ويژگي‌هاي ديگر وجود دارد كه در اين مصاحبه ارزيابي مي‌شوند و با كسب نظر موافق يا مخالف اداره سياسي، روند انتصاب براي مراحل بعدي ادامه مي‌يابد.» خورشيدي همچنين تاكيد كرد: «ارزيابي معاونت توسعه منابع انساني وزارت كشور در خصوص مدرك تحصيلي و سوابق فرد پيشنهادي و درباره سوابق و صلاحيت گزينشي فرماندار پيشنهادي از سوي مراجع ذي‌ربط انجام مي‌شود و نهايتا در صورت تاييد همگي اين مراجع، پيش‌نويس حكم از سوي اداره كل سياسي وزارت كشور تهيه و به امضاي وزير كشور مي‌رسد.»

دقت در انتصاب فرمانداران جديد
خورشيدي همچنين گفته است: «اداره كل سياسي تلاش بر اين دارد تا ضمن ارزيابي كه از توانايي و ويژگي‌ها و مشخصه‌هاي فرمانداران انجام مي‌دهد بتواند در مناسبات و مواقع خاصي از طريق آموزش‌هاي لازم سطح تخصصي و حرفه‌اي و مهارتي فرمانداران را ارتقا بدهد. معمولا در قالب ارايه متون و نيز با برگزاري كلاس‌هاي آموزشي و سمينارهاي مختلف اين اتفاق مي‌افتد. تلاش داريم هرچه بيشتر مهارت فني و حرفه‌اي فرمانداران را ارتقا بدهيم. در نحوه گزينش فرمانداران نيز حداكثر دقت را مي‌كنيم تا لايق‌ترين و شايسته‌ترين افراد انتخاب شوند. سعي مي‌شود با شناسايي مناسب‌ترين افراد در بدنه همكاران وزارت كشور اينها به‌تدريج در سلسله مراتب مديريتي ارتقا يابند و وزارت كشور بتواند به تربيت نيروي انساني درون خود اقدام كند چرا كه هر دستگاهي بايد تمامي يا بخش اعظم نيروهاي مديريتي مورد نيازش را از طريق افراد حاذق آن دستگاه تامين كند. اين امكان‌پذير نيست مگر از طريق سلسله‌مراتب خدمت در وزارت كشور. به‌تدريج بايد كارشناسان و ستاد وزارت كشور يا استانداري‌ها و فرمانداري‌ها شناسايي و در مراتب مديريتي به كار گرفته شوند. در همين چارچوب، در تلاشيم تا در روند ارتقاي كاركنان، بعد از تصدي بخشداري و معاونت فرمانداري، كاركنان كارآمد وزارت كشور در مقام فرماندار منصوب شوند.»
در دولت يازدهم برابر آمار و مستندات موجود تحولات خوبي در انتصاب فرمانداران رخ داده، سطح تحصيلي فرمانداران به طور معناداري افزايش پيدا كرده و بالغ بر 30 نفر از فرمانداران ما داراي دكترا هستند و بالاتر از اين تعداد مدرك كارشناسي ارشد دارند.
پيش از اين هم گفتم در حال حاضر حدود 75 درصد از فرمانداران از داخل كادر تعيين شده‌اند و طبيعي است وقتي فرمانداري داخل كادر باشد يعني سلسله مراتب كار وزارت كشور را طي كرده و آشنا به قوانين و مقررات است و به اين ترتيب ارزيابي ما اين است فرمانداران داخل كادر داراي كارايي بهتري نسبت به فرمانداران خارج كادر هستند.
برابر مستندات نسبت تعلق فرمانداران به خانواده ايثارگران هم افزايش يافته و به لحاظ سلامت رفتاري و شخصيتي و به واسطه جهت‌گيري‌هايي كه دولت دارد تقريبا مي‌توان گفت همه فرمانداران داراي سلامت لازم در زمينه مالي، اقتصادي و شخصي به واسطه عملكردي هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون