• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3853 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۲ تير

اسحاق جهانگيري: ‌

عده‌اي به جاي خوشحال شدن از قرارداد توتال به هم مي‌ريزند

گروه سياسي|  ديروز روز توتال بود. از مجلس كه در آن وزير نفت گلايه كند و از نمايندگان منتقد بپرسد: « مي‌خواهيد اصلا سرمايه‌گذاري خارجي نباشد؟» تا معاون اول رييس‌جمهور كه از رفتارهاي منتقدان دولت ابراز تحير كرد و پرسيد: «شما با دولت و يك نفر مخالف هستيد يا كل ملت ايران.» اسحاق جهانگيري روز گذشته در مراسم افتتاح موزه بانك ملي از تحركات روزهاي اخير منتقدان دولت ابراز تحير كرد و گفت: «هر كسي به ايران علاقه‌مند باشد بايد از قرارداد توتال خوشحال شود اما انسان متحير مي‌ماند كه عده‌اي از اين موضوع به هم مي‌ريزند.» هشدار داد كه «نبايد حرف‌هايي مطرح كنيم و دل متدينين و دلسوزان را بسوزانيم.» به گزارش ايسنا، اسحاق جهانگيري عصر روز گذشته با اشاره به قرارداد توتال اظهار كرد: اين روزها كه اين قرارداد توتال امضا شد من فكر كردم هر كس به ايران علاقه‌مند باشد بايد از آن خوشحال شود. اما انسان متحير مي‌ماند كه يك عده به هم مي‌ريزند كه چرا اين قرارداد بسته شده. واقعا چرا بايد اين گونه باشد؟ وي ادامه داد: شما با يك دولت يا يك فرد مخالف هستيد اما با ملت ايران مخالفتي نداريد و بايد بدانيد اين كارها در جهت زندگي ملت و توسعه ايران است. مقام معظم رهبري فرموده‌اند كه در زمينه نفتي بايد 200 ميليارد دلار سرمايه‌گذاري شود و اين تنها پنج ميليارد از آن است آن هم با وجود اينكه امريكا تهديد كرده كه كسي حق ندارد بيش از مبلغ خاصي در ايران سرمايه‌گذاري كند و چنين قراردادي يعني شكست امريكايي‌ها و تحريم‌هايي كه مي‌خواهند پول به سمت ايران نيايد. جهانگيري در ادامه بيان كرد: نبايد حرف‌هايي مطرح كنيم و دل متدينين و دلسوزان را بسوزانيم. يك زمان كتابي مي‌خواندم كه معاون نخست وزير در يكي از كشورها گفته بود كه سي‌آي‌اي ما را جذب كرد تا هر مديريتي در كشور كار بزرگي انجام داد به او چيزي نسبت دهيم تا در كشور كار بزرگ و مدير بزرگ شكل نگيرد. وي با تاكيد بر اينكه راه توسعه كشور اتحاد و همدلي است، يادآور شد: ما باداشتن رهبر معظم انقلاب و با اجماع، وحدت، همدلي و صميميت مي‌توانيم كشور را از مشكلات موجود عبور دهيم. ما ذخيره اول نفت و گاز دنيا و موقعيت استراتژيكي داريم كه با وجود اينها مي‌توانيم از مشكلات عبور كنيم به شرط اينكه توسعه و پيشرفت ايران براي‌مان اصل باشد.
تا ذره‌اي اختلاف پيدا مي‌كنيم، فكر مي‌كنيم بايد انتقام بگيريم
معاون اول رييس‌جمهور در ادامه خاطرنشان كرد: من مطالعه‌اي داشتم كه چه شد كشورهاي آسياي شرقي و امريكاي لاتين كه همزمان با ما راه توسعه را پيش گرفتند، توانستند در كار خود موفق شوند. مهم‌ترين نتيجه‌اي كه گرفتم اين بود كه آنها سياست‌هاي كلي را كه گذاشته بودند تغيير ندادند. يعني دولت‌ها حتي با كودتا تغيير مي‌كردند ولي سياست‌هاي توسعه كشور تغيير نمي‌كرد. اما در اين جا ما تا ذره‌اي در دولت اختلاف نظر پيدا مي‌كنيم فكر مي‌كنيم وقت انتقام گرفتن از يكديگر است و بايد مشكل ايجاد كنيم در حالي كه نمي‌دانيم اين مشكلاتي كه ايجاد مي‌كنيم براي مردم ايجاد مي‌شود. وي با اشاره به نقش محوري بانك‌ها در توسعه تاكيد كرد: بانك‌ها در توسعه ايران نخستين نقش را دارند. البته نه اينكه من مشكلات موجود در بانك‌ها را ندانم ولي گاهي جفا است كه قدر زحمات اين مجموعه به اين بزرگي را ندانيم و تنها 10 اشكال و نقطه منفي‌اش را بزرگ كنيم. ما نياز به جذب ده‌ها ميليارد دلار سرمايه داريم كه اين از طريق بانك‌ها امكان‌پذير است و نياز به حمايت و تامين مالي از سوي بانك‌ها داريم و از طرفي براي افزايش انگيزه سرمايه‌گذاري، نرخ سود بانكي بايد كاهش پيدا كند.
چرا نمي‌شود؟
جهانگيري همچنين اظهار كرد: اولويت اول كشور ما امروز بدون ترديد مساله اقتصاد است. ما با چالش‌هاي متعددي اعم از بيكاري، معيشت مردم و قدرت اقتصادي كشور روبه‌رو هستيم كه قدرت اقتصادي كشور بايد توسعه پيدا كند و اقتصادمان آنقدر بايد بزرگ شود كه به راحتي سالانه قادر به ايجاد يك ميليون شغل باشيم و نياز داريم رشد اقتصادي بالا به‌طور مستمر وجود داشته باشد. وي اضافه كرد: من امروز خبري درباره صادرات ويتنام شنيده‌ام و با خود گفتم اين كشور چه داستان‌هايي برايش گفته مي‌شد و بعد از جنگ چقدر ويران شده اما امروز توانسته بيش از 150 ميليارد دلار صادرات داشته باشد اما ايران كه از دهه 40 وارد صنعت اقتصاد صنعتي شد باز هم مي‌بينيم كه بخش عمده صادراتش كالاهاي نفتي است. معاون اول رييس‌جمهور در پايان گفت: همه اين اتفاقات در شرايطي است كه ايران مي‌تواند كشور بزرگي باشد و ما بايد خود را مورد سوال قرار دهيم كه چرا نمي‌شود. همه ما بايد از اينكه مردم در زندگي اقتصادي رنج مي‌كشند رنج ببريم و از اينكه خانواده‌اي با مشكل بيكاري فرزندانش روبه‌رو است، رنج بكشيم. اين افتخار نيست كه با يك ماده قانوني براي كسي كه مي‌تواند شغلي ايجاد كند مشكل ايجاد كنيم. وي همچنين گفت: ثبت شهر يزد به عنوان يك شهر جهاني در سازمان يونسكو براي نخستين بار است و از سازمان ميراث‌فرهنگي براي اين كار تقدير مي‌كنم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون