• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3853 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۲ تير

انتقاد محمدرضا باهنر از تندروي‌ها و توصيه به روحاني:

دولت در سایه معنا ندارد

گروه سياسي| محمدرضا باهنر در ميان اصولگرايان همواره تلاش كرده است تا رويكرد سياسي متفاوتي داشته باشد. در تمام سال‌هايي كه نماينده و نايب‌رييس مجلس بود به عنوان مرد اصلي رايزني‌هاي مجلس شناخته مي‌شد و بسياري بر اين باور بودند كه مراودات سياسي مجلس را اوست كه تعيين مي‌كند. عدم كانديداتوري او در انتخابات مجلس دهم هرچند بسياري را شوكه كرد اما پس از انتخابات و روشن شدن نتايج آن‌كه باخت اصولگرايان بود، نگاه‌ها را به او كمي تغيير داد. او اما روز گذشته به همه جريان‌هاي سياسي تندرو توصيه كرد تا تندروهاي درون خودشان را تعديل و قانع كنند و به آنها بفهمانند كه اكنون فضاي تندروي نيست. او اما به توصيه بخشي از چهره‌هاي اصولگرا در مورد لزوم استفاده روحاني از او در كابينه دوازدهم نيز پاسخ داد و تاكيد كرد كه اگر جاي حسن روحاني بود، فردي همچون خودش را در كابينه جاي نمي‌داد. جمله‌هاي كليدي اظهارات محمدرضا باهنر، دبيركل جبهه پيروان خط امام و رهبري را در ادامه به نقل از ايسنا مي‌خوانيد.

   ‌در مورد حضور در دولت روحاني، آقاي كوهكن كه اين مساله را بيان كردند قبل از اين معتقد بود كه بايد نامزد رياست‌جمهوري باشم. من اگر جاي روحاني بودم قطعا باهنر را به عنوان معاون اول تعيين نمي‌كردم. روحاني نمي‌تواند كسي كه با او اختلاف نظر دارد را برگزيند.
   ‌من بسياري از اقدامات دولت يازدهم را تاييد و تحسين كردم اما طبيعتا اختلاف نظرهاي جدي از نظر سياسي و فرهنگي با اين دولت دارم، بنابراين چنين فردي نمي‌تواند به عنوان معاون اول در دولت باشد. من اعتقاد دارم بايد به دولت مستقر كمك كرد. در زمان انتخابات نيز همه طرفين براي حل مشكلات اولويت‌دار مردم همچون رونق اقتصادي، اشتغال و مسائل زيست محيطي به اجماع رسيدند و مي‌دانند كه مطالبات اصلي مردم چيست كه براي پاسخگويي به اين مطالبات همه وظيفه كمك به اين دولت را دارند. در عين حال بايد نقد مشوقانه داشت.
   ‌در مورد حضورم در كابينه بايد ديد اين خواست دوطرف است يا يك طرف يا هيچ‌كدام. من در حال حاضر سراغ ندارم كه كسي گفته باشد آقاي روحاني را به عنوان رييس‌جمهور قبول ندارد و آراي مردم را نيز ناديده گرفته باشد.
   ‌با كمال تاسف بايد بگويم كه هنوز بعد از انتخابات رگه‌هايي از تندروي از سوي هردو طرف ديده مي‌شود كه ظاهرا اين مسائل تا استقرار كامل دولت و گرفتن راي اعتماد وزرا در مجلس ادامه مي‌يابد و اما جريان‌هاي سياسي بهتر است جامعه را به سمت راديكالي شدن نبرند.
   ‌نيازي نيست كه آقاي روحاني در صحبت‌هاي‌شان هنوز تكه‌هايي بيندازند و طرف مقابل هم از حالا مچ‌گيري كند يا بگويد كه دولت دوازدهم ناكارآمد است.
   ‌كسي نبايد از حضور سپاه و نيروهاي سازندگي در اقتصاد گله‌مند باشد كه رييس‌جمهور گاهي اوقات صحبت‌هايي در اين زمينه مي‌كند، چرا كه حتي ارتش امريكا پيمانكار‌هاي بزرگي در كشور خود و ساير كشورها دارد و به طور كلي در بسياري كشورها نيروهاي مسلح در زمان صلح براي عمران و سازندگي اقدام مي‌كنند.
   ‌ممكن است قرارداد با توتال اشكالاتي داشته باشد اما براي رشد هشت درصدي كه در برنامه ششم توسعه نيز آمده نياز به سرمايه خارجي داريم و بايد جذب سرمايه كنيم كه راه آن همين است. البته در عين حال نبايد راه براي سرمايه‌گذاران داخلي بسته شود اما در جذب سرمايه خارجي نيز اين راه را تنگ نمي‌كند.
   ‌رقابت در حال حاضر بايد در كشورهاي ديگر باشد نه در داخل كشور و مسائل حاشيه‌اي نيز نبايد توسط دولت تكرار شود. نقد اگر مشوقانه باشد از بركات نظام جمهوري اسلامي است و همه بايد با سعه صدر نقد مشوقانه را بپذيرند. نقدي كه براي اصلاح امور باشد، نياز كشور است كه روسا و مديران نيز بايد با سعه صدر آن را بپذيرند و در اين رابطه كم‌حوصله و متعصب نباشند.
   ‌تمام رقابت‌هاي سياسي و حتي مردم‌سالاري ديني در كشور ما بايد در غيبت چند حزب مقتدر فراگير و با چارچوب قانوني تحليل شود كه دولت در سايه نيز در غيبت اين احزاب معنايي ندارد چون اگر احزاب حاكم باشند مقررات و تعاملات تعريف شده درون حزبي افراد حزب را به يكديگر متعهد مي‌گرداند البته ممكن است جمنا قصد كند كه حزب شود كه من در اين رابطه خبري ندارم و گويا هدف آنها اين است كه احزاب اصولگرا را دور هم جمع كنند. خود من در اين دولت در سايه نيز حضور ندارم.
   ‌قانون زمان مشخصي براي تصدي بر مجمع تشخيص و حضور اعضاي آن مشخص نكرده و مقام معظم رهبري براي آن تصميم مي‌گيرند. ما هم منتظريم حضرت آقا در اين رابطه تصميم‌گيري كنند كه فكر مي‌كنم انتخاب رياست آن باعث شده كمي طول بكشد چون اسم يكي از بزرگان براي رياست مطرح بود اما كسالتي براي ايشان به وجود آمد بنابراين تا تصميم رهبري بايد صبر كنيم.
   ‌مصلحت دولت و مملكت نيست و امكانش هم وجود ندارد كه در دولت آينده كساني كه تكليف‌شان با فتنه مشخص نشده حضور پيدا كنند. البته برخي نسبت به مواضع خود تجديدنظر كرده‌اند اما هنجار‌شكنان و كساني كه در فتنه نقش داشتند نبايد در دولت حضور پيدا كنند.
   ‌تغييرات در دولت آينده نمي‌تواند فقط صرفا در سن وزرا باشد البته سن نيز يكي از مولفه‌ها است و من هم به جوان‌تر شدن كابينه معتقد هستم. اما به طور كلي بايد وزرايي مجرب و توانمند در كابينه حضور پيدا كنند. به نظر من در كابينه يازدهم شجاعت اقدام كم بود و برخي وزراي مجرب به دليل اينكه شايد امكانات كافي وجود نداشته باشد، اقدام نمي‌كردند و به نظر من اين دولت بايد دولت تدبير و اقدام شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون