• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3864 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۵ مرداد

مشاجره زاكربرگ و ماسك، بار ديگر بحث هوش مصنوعي را داغ كرد

احضار شيطان يا كمك به زندگي انسان‌

گنگ، مبهم و غيرقابل پيش‌بيني؛ اينها صفت‌هايي است كه اين‌روزها درباره آينده جهان و تكنولوژي هوش مصنوعي و در بحث موافقان و مخالفان اين تكنولوژي مي‌شنويم. اما دقيقا در همين بحث‌ها هم اگر دقيق باشيم، متوجه مي‌شويم كه نه دسته موافقان و نه دسته مخالفان، نمي‌دانند كه درباره چه آينده‌اي صحبت مي‌كنند و اين آينده را چطور مي‌توانند با تصوري كه حالا در ذهن دارند براي مخاطب حرف‌هاي خود ترسيم كنند؛ درست مانند فيلم‌ها و سريال‌هاي هاليوودي، وقتي درباره جهان آينده يا جهان‌هاي فرضي و تخيلي صحبت مي‌شود.
جهان در دهه‌هاي آينده با سرنوشتي روبه رو است كه در بهترين حالت، يك تجسم گنگ و مبهم از آن در ذهن وجود دارد و شايد بهترين تصويرش در سريال «آيينه سياه» و مردمي كه ربات واقعي عزيز از دست رفته خود را سفارش مي‌دهند يا توانايي «محدود كردن» يا همان «بلاك» مجازي را دارند، شكل مي‌گيرد.
اما بدترين تصوير آنجاست كه خطر هوش مصنوعي به خطرناكي يك انسان زنده با ذهني پيچيده و توانايي غيرقابل كنترل تبديل مي‌شود.
مخالفان مي‌گويند اگر قرار باشد كه هوش مصنوعي آن‌طور پيشرفت كند كه به موجودي شبيه انسان برسد، بايد آنقدر قوانين و آيين‌نامه‌هاي سفت و سخت وجود داشته باشد تا جهان انسان‌ها به مشكل نرسد و هوش مصنوعي نتيجه‌اش ساخت دشمني نزديك به خود و ابزار دست انسان‌هاي حريص و قدرت‌طلب و... جهان نشود. اما موافقان مي‌گويند چنين فرضيه و نظري دقيقا شبيه همان حرف‌هايي است كه درباره اختراعات و اكتشافات ديگر به زبان آمده، درباره بمب، راديواكتيو و خلاصه هرآنچه همزمان با وجود كارراه بينداز و كمك‌كننده به بشر، مي‌تواند استفاده‌هاي ناخوشايند و ضدبشري هم داشته باشد.
با همه اينها درباره هوش مصنوعي فقط و فقط يك واقعيت قطعي وجود دارد؛ بحث درباره آن ادامه دارد و موافقان و مخالفان مقابل يكديگر صف كشيده‌اند. درست مانند بحث مارك زاكربرگ و الون ماسك. دو ميلياردر بزرگ كه در دو جبهه مقابل يكديگر ايستاده‌اند.
ماسك، موسس تسلا و اسپيس ايكس است و مخترع و برنامه‌نويسي باهوش كه مدتي قبل هشدارهايش درباره هوش‌مصنوعي را آغاز كرد و در جلسه پرسش و پاسخي در كنفرانس تابستانه انجمن ملي فرمانداران امريكا هشدار داد كه تنظيم مقررات و قوانين جديد براي هوش‌هاي مصنوعي لازم است، چون آنها تهديدي جدي براي بشريت هستند و ما نبايد «شيطان را احضار كنيم.»
اما كمي بعد از اين صحبت‌ها، زاكربرگ، موسس فيس‌بوك به آن واكنش نشان داد و در ويديويي از ماسك پرسيد كه چرا آنقدر بدبين است؟ زاكربرگ در ادامه صحبت‌هايش از كمك‌هايي كه هوش‌مصنوعي در آينده نزديك به زندگي انسان‌ها مي‌كند، گفت و اينكه مخالفت با هوش مصنوعي به معناي مخالفت با نجات زندگي انسان‌ها است. در ادامه اين مشاجره ماسك هم عقب‌نشيني نكرد و در توييتر به زاكربرگ جواب داد كه درك او از هوش مصنوعي محدود است و به همين دليل نمي‌تواند عواقب چنين اتفاقي را پيش‌بيني كند.
مشاجره اين دو چهره مهم فعلا به همين جا ختم شده است، اما همچنان آنچه باقي مانده و مي‌شود بازهم درباره‌اش فكر كرد، سوال پرسيد، كارشناسي كرد و در نهايت بازهم مانند تمام دستاوردهاي ديگر بشري به جواب قاطع و محكمي نرسيد، آينده هوش‌مصنوعي و مخاطراتش براي انسان‌ها است. بحثي كه انگار تا زمان رسيدن به روزهاي آينده و ديدن نتيجه قطعي اينكه زاكربرگ درست مي‌گويد يا ماسك، بايد صبر كرد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون