• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3898 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۴ شهريور

جلوگيري دولت ميانمار از توزيع كمك‌هاي بشردوستانه

گروه جهان| دولت ميانمار دسترسي همه آژانس‌هاي سازمان ملل متحد را براي رساندن كمك‌هاي بشردوستانه به منطقه بحران‌زده راخين در ميانمار ممنوع كرده است. روز دوشنبه روزنامه گاردين در گزارش اختصاصي نوشت كه دولت ميانمار جلوي رساندن تمام كمك‌هاي بشردوستانه شامل غذا، آب آشاميدني و دارو به مسلمانان روهينگيا در اين منطقه را گرفته است.
ارتش و پليس ميانمار عمليات جديدي عليه مسلمانان روهينگيا از سوم شهريور ماه جاري آغاز كرده‌ كه بر اساس برآوردهاي منتشر شده باعث مرگ صدها مسلمان و آوارگي ده‌ها هزار شهروند ديگر شده است. دولت ميانمار عمليات خود را واكنش به يك حمله ادعايي به پليس عنوان مي‌كند. از سال 2012 تاكنون دولت ميانمار بارها با كمك به شورشيان اهل راخين يا به شكل مستقيم عمليات متعددي را عليه مسلمانان ساكن اين منطقه انجام داده است تا حدي كه بسياري از مقامات خارجي از يك عمليات «پاكسازي نژادي» در اين منطقه اظهار نگراني كرده‌اند. به گزارش گاردين، آژانس‌هاي بين‌المللي وابسته به سازمان ملل كليه فعاليت‌هاي خود را از زمان آغاز عمليات جديد دولت ميانمار متوقف كرده‌اند. هماهنگ‌كننده مقيم سازمان ملل متحد در ميانمار در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه گاردين ضمن تاييد تلويحي عدم صدور مجوز به سازمان ملل متحد از سوي دولت ميانمار مي‌گويد: «مسائل امنيتي در منطقه و دستور دولت ميانمار در ممنوعيت بازديد محلي توسط پرسنل سازمان ملل متحد باعث شده است تا عمليات كمك‌رساني به آسيب‌ديدگان و آوارگان در منطقه متوقف شود.»
طي 10 روز گذشته دست‌كم 30 هزار مسلمان اهل ايالت راخين مجبور به فرار از روستاهاي خود به سمت بنگلادش شده‌اند. بر اساس گزارش‌ها تعداد زيادي از آوارگان از روستاهايي كه عامدانه توسط دولت به آتش كشيده مي‌شوند فرار مي‌كنند و در ميان آنان مجروحاني هستند كه زخم‌هاي حاصل از گلوله‌هاي جنگي دارند. آوارگاني كه توانسته‌اند خود را از ميانمار به آن سوي مرزها در بنگلادش برسانند از حملات خونين ارتش و به آتش كشيدن روستاها توسط سربازان خبر مي‌دهند. خبرنگاران گزارش مي‌دهند كه دود غليظ در آسمان ميانمار حتي از آن سوي مرزها در بنگلادش هم قابل مشاهده است. گاردين گزارش مي‌دهد كه كميسارياي عالي پناهندگان، صندوق جمعيت سازمان ملل و يونيسف طي 10 روز گذشته از هرگونه عمليات ميداني در منطقه شمال استان راخين منع شده‌اند. برنامه غذاي سازمان ملل متحد نيز اعلام كرده است كه تمامي فعاليت‌هاي اين آژانس در سراسر ميانمار متوقف شده است. دست كم 250 هزار شهروند ميانمار شامل بودايي و مسلمان به كمك‌هاي بين‌المللي براي تامين غذا وابسته‌اند. به گزارش گاردين 16 سازمان بين‌المللي غيردولتي ديگر نيز طي بيانيه‌اي مشترك اعلام كرده‌اند كه دولت ميانمار جلوي دسترسي اين سازمان‌ها به مناطق درگيري را گرفته است. پير پرون، سخنگوي دفتر هماهنگي‌هاي مسائل بشردوستانه سازمان ملل متحد در ميانمار مي‌گويد: «سازمان‌هاي بشردوست به‌شدت نسبت به سرنوشت هزاران نفري كه بر اثر درگيري‌هاي جاري در خطر قرار گرفته‌اند نگران هستند. » بيش از يك ميليون و 100 هزار مسلمان در ميانمار زندگي مي‌كنند كه دولت اين كشور حاضر به صورت سازمان‌يافته از اعطاي تابعيت به آنها خودداري مي‌كند و طي دهه‌هاي گذشته بارها مستقيما يا از طريق حمايت از شورشيان محلي، در كشتار آنها مشاركت كرده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون