• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3182 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۷ بهمن

كشتي فرنگي ايران در آينده هم نتايج خوبي خواهد گرفت

ورشنين: از لقب «پدر كشتي فرنگي ايران» لذت مي‌برم

گئورگي ورشنين روس در دهه 70 هجري شمسي دو مرتبه به ايران آمد كه مرتبه نخست به استان‌هاي مختلف ايران سفر كرد و به آموزش كشتي فرنگي پرداخت و در بار دوم نيز سرمربي تيم ملي كشتي فرنگي ايران شد. ورشنين 20 سال پيش براي پيشرفت كشتي فرنگي توسط مسوولان وقت فدراسيون كشتي ايران به كشورمان آمد تا در آن زمان تحولي عظيم در اين رشته ايجاد كند. بسياري از وي به عنوان «پدر كشتي فرنگي ايران» ياد مي‌كنند چراكه معتقدند او تحولات زيادي در اين رشته ايجاد و استعدادهاي خوبي را شناسايي و بارور كرده است. ورشنين هدايت فرنگي‌كاران را در المپيك 1992 بارسلون به عهده داشت و حالا بعد از گذشت سال‌ها ورشنين با دعوت فدراسيون كشتي كشورمان و براي تقدير از زحماتي كه در آن سال‌ها براي كشتي فرنگي ايران كشيد به جام تختي دعوت و از زحمات او تقدير شد.
 وي در خصوص حضورش در ايران گفت: حدود 20 سال پيش هدايت كشتي فرنگي ايران را برعهده داشتم و حالا خوشحالم كه بعد از اين همه مدت هنوز هم به فكر من هستند. من نزديك 250 شاگرد در سطح ملي و بين‌المللي در باشگاه خودم در روسيه تربيت كردم كه از معروف‌ترين آنها مي‌توان به گناري قربانف اشاره كرد، اما در اين سال‌ها هيچ كدام از آنها چنين تشكري از من نكردند، اما با وجود مدت كوتاهي كه در ايران كار كردم به ياد من بودند و از من تقدير كردند.
ورشنين در پاسخ به اين سوال كه بسياري از او به عنوان «پدر كشتي فرنگي ايران» ياد مي‌كنند، گفت: همه جا اين را به من مي‌گويند و از شنيدن اين لقب لذت مي‌برم و خوشحال مي‌شوم. اميدوارم شايستگي اين لقب را داشته باشم، اما نمي‌دانم چقدر توانسته‌ام در كشتي فرنگي ايران تاثيرگذار باشم. استعدادهاي خوبي در ايران وجود دارد كه اگر شناسايي شوند تا سال‌ها توانايي مدال‌آوري دارند.
وي در خصوص اينكه نظرش درباره عملكرد كشتي فرنگي ايران در سال‌هاي اخير چيست؟ گفت: پروسه خيلي خوبي در اين سال‌ها در ايران طي شد و خوشحالم كه ايران تيم خوبي دارد و اين همه پيشرفت كرده است. علاقه دارم كه بگويم رسول خادم مدير موفقي در كشتي ايران است. حسن بابك و احد پازاج هم در كادر فني موفق بوده‌اند. پيگير كشتي فرنگي ايران هستم و در اين سفر هم در جريان برنامه‌هاي‌شان قرار گرفتم. شما به سمتي مي‌رويد كه در آينده هم نتايج خوبي خواهيد گرفت چراكه برنامه‌ريزي موفقي داريد. زماني تنها در رده بزرگسالان خوب بوديد، اما حالا ايران در تمام رده‌هاي سني موفق است كه اين موفقيت‌ها شانسي نيست و از روي اتفاق حاصل نشده است. ايران خيلي خوب پيشرفت كرده است كه اين نشان از تلاش فراوان شما دارد.
ورشنين در خصوص اينكه نقش محمد بنا در موفقيت كشتي فرنگي در المپيك لندن را چطور ارزيابي مي‌كند، گفت: در المپيك نبودم كه ببينم بنا به چه صورت عمل كرد. خيلي هم او را نمي‌شناسم چراكه او را از نزديك نديده‌ام، اما فقط مي‌دانستم كه يك مربي هست كه يك تيم خوبي را كنار هم جمع كرده است و از ستاره‌ها به خوبي استفاده مي‌كند، اما در جريان ريز كارهايش نبودم؛ البته مي‌دانستم كه نقش زيادي در كشتي فرنگي داشته است و با عملكردش باعث شده ايران در تمام اوزان شانس كسب مدال در مسابقات جهاني و المپيك داشته باشد.
وي در پاسخ به اين سوال كه به نظرش درخشش فرنگي‌كاران ايران در سطح جهان به دليل پيشرفت فوق‌العاده آنها يا افت كشتي روسيه بوده است، گفت: كشتي فرنگي روسيه افت كرده است و شايد به همين خاطر بود كه بلال‌ماخوف از كشتي فرنگي به كشتي آزاد رفت. اگر يادتان باشد من دو سال پيش همراه با اوتارسلطانف به ايران آمدم. او در باشگاه زسكا تمرين مي‌كند چراكه امكانات كشتي روسيه بيشتر در اختيار آزادكاران قرار گرفته است كه به خاطر افتي است كه كشتي فرنگي داشته است، اما اين را هم بايد در نظر بگيريم كه كشتي ايران هم خيلي خوب پيشرفت كرده است كه اين موضوع با افت كشتي فرنگي روسيه همراه و باعث موفقيت شما شد.
ورشنين درباره شاگردانش در آن زمان گفت: البته خيلي از آنها كشتي‌گير بودند كه من هدايت ايران را برعهده گرفتم، اما احد پازاج در المپيك بارسلون مي‌توانست مدال بگيرد و تنها شانس مدال المپيكي كه داشتيم او بود كه آن هم از شانس بد من به خاطر برخي مسائل به مدال نرسيد.
وي در پاسخ به اين سوال كه به نظرش آيا ايران مي‌تواند موفقيت‌هايش را در كشتي فرنگي ادامه دهد، گفت: چراكه نه؛ وقتي شما اين همه مربي در كشتي فرنگي داريد كه در كلاس‌ها و دوره‌هاي مربيگري حضور پيدا مي‌كنند حتما مي‌توانيد. از طرفي ايران پر از استعداد است كه هر كدام از آنها مي‌توانند يك قهرمان جهان شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون