• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3182 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۷ بهمن

براي انتخاب داوران نظامنامه‌اي جامع طراحي‌شده است

امامي: وزارت كمك كند بدهي‌ها پرداخت خواهد شد

  حسن بازيار / بيشترين داور ورزشي در ايران را رشته كشتي دارد. هر مبارزه كشتي را چهار داور زيرنظر مي‌گيرند. چندي پيش مسابقات اوپن با حضور بيش از سه هزار شركت‌كننده روي 15 تشك برگزار شد. با يك حساب سرانگشتي متوجه مي‌شويم كه تعداد بالايي از داوران بايد در اين رقابت‌ها قضاوت مي‌كردند؛ داوراني كه در اكثر مواقع آب‌شان به يك جوي نمي‌ريزد و حاشيه زيادي در كميته خود دارند؛ مشكلات فراواني كه باعث شده حتي لقب «مافيا» به عده‌اي از داوران در گذشته و حال داده شود. رسول خادم رييس فدراسيون كشتي نيز در گفت‌وگوي مفصلي كه با «اعتماد» داشت به اين معضل اشاره داشت و اعلام كرد «تصميم گرفتيم اداره كميته داوران را بر عهده خود داوران بگذاريم و شرايط را طوري پيش ببريم كه انگار داوران در اتاقي شيشه‌اي هستند و خودشان بر عملكرد خود نظارت كنند.» درباره اين مشكلات و چالش‌ها با رييس كميته داوران فدراسيون كشتي كه به‌تازگي با ارتقاي درجه به عنوان داور المپيكي انتخاب‌شده صحبت كرديم. او27 سال است كه در عرصه داوري حضور فعالي دارد و مسووليت‌هاي مهمي چون رياست كميته ليگ، مدرس داوري فدراسيون و... را بر عهده داشته. با محمدابراهيم امامي در خصوص مسائل مربوطه به داوري به گفت‌وگو نشستيم كه در ذيل مشاهده مي‌كنيد:

  قبل از گفت‌وگو با شما از داوراني كه در شبكه‌هاي اجتماعي حضور دارند، خواستيم سوالات و خواسته‌هاي خود را مطرح كنند، يكي از سوالات آنها اين بود كه چرا از ميان 40 داور بين‌المللي شما و اردوان صاحب به عنوان داور المپيكي انتخاب‌ شده‌ايد؟

در خصوص اين سوال بايد بگويم مگر ما خود را كانديدا كرده بوديم؟ كساني كه به اين مباحث دامن مي‌زنند شايد بي‌اطلاع از نحوه آزمون‌هاي اتحاديه جهاني كشتي باشند. بيش از 15 نفر از داوران در آزمون‌هاي داوري، جدول‌نويسي و زبان انگليسي شركت كردند كه از ميان آنها فدراسيون جهاني، من و آقاي صاحب را انتخاب كرده است. ديگران هم رفتند و در مسابقات و تورنمنت‌هاي مختلف از جمله مسابقات بزرگسالان جهان و جام جهاني قضاوت كردند اما در نهايت انتخاب نهايي را اتحاديه جهاني مي‌كند. بهتر است به‌جاي حاشيه‌سازي، انتقادهاي بي‌جا و تهمت‌هاي بي‌اساس همه به رشد جايگاه داوري ايران در دنيا كمك كنند. بيش از 50 سال سن دارم و 27 سال است كه داور بين‌المللي هستم و 15 سال قبل بالاترين درجه داوري دنيا را گرفتم. در بيش از 50 تورنمنت بين‌المللي از جمله رقابت‌هاي جهاني قضاوت كرده‌ام، حالا با اين ‌همه سابقه حق من نيست المپيكي شوم؟ اي‌ كاش عده‌اي از داوران كه جوان هستند؛ كمي تامل داشته باشند و از حاشيه‌ها دوري كنند.

  يكي ديگر از ادعاها اين است كه رسول خادم چيدمان داوران در مسابقات مختلف را تعيين مي‌كند، آيا واقعيت دارد؟

اين صحبت‌ها عجيب است، به‌هيچ‌عنوان اين مساله صحت ندارد و يك ادعاي كاملا واهي است. رسول خادم به‌هيچ‌عنوان براي مسابقه‌اي حتي يك داور را تعيين نكرده است. خادم تنها بر عملكرد كميته‌هاي مختلف فدراسيون نظارت دارد كه اين بخشي از وظايف رييس فدراسيون كشتي قلمداد مي‌شود. براي انتخاب داوران يك فرآيندي مشخص‌شده است و براي انتخاب داوران در مسابقات نظامنامه‌اي جامع طراحي‌شده است.

  به طور كلي معيار كميته داوران براي مسابقات كشوري و مسابقات انتخابي تيم ملي چگونه است؟

به‌صورت كلي چيدمان تيم داوري براي مسابقات مختلف بر اساس درجه داوري، شماره دفترچه، سطح مسابقات و نوبت تعريف‌شده و اين معيار به عدالت نزديك‌تر است.

  نحوه گزينش داوران براي شركت در كلاس استاژ بين‌المللي بر چه اساسي است؟

امسال از داوران آزمون گرفتيم و از استان‌هاي مختلف عده‌اي آمدند، شركت كردند و 50 نفر قبول شدند كه ما همه آنها را اعزام كرديم. از اين ‌پس نيز براي اعزام داوران بر اساس اين فرايند عمل مي‌كنيم.

  با توجه به نرخ تورم، آيا براي افزايش حقوق داوران كاري صورت گرفته است؟

افزايش دستمزد داوران را در دستور كار داريم كه بزودي تصويب مي‌شود و قصد داريم برنامه افزايش دستمزدها را حتي در نظامنامه تعريف كنيم.

  بسياري از داوران از فدراسيون‌هاي قبلي طلبكار هستند و دستمزد خود را دريافت نكرده‌اند، بالاخره تكليف اين مساله چه مي‌شود؟

در حال حاضر با مساعدت فدراسيون كشتي كليه دستمزدها در همان لحظه پايان مسابقات پرداخت مي‌شود. در خصوص پرداخت معوقات آقاي خادم گفته است اگر وزارت ورزش به فدراسيون كمك كند و فدراسيون از نظر مالي شرايط بهتري پيدا كند، كليه بدهي‌ها پرداخت خواهد شد و جاي هيچ نگراني نيست.

  درآمدهاي حاصل از برگزاري كلاس‌هاي داوري كجا مي‌رود، آيا بهتر نيست از محل آن درآمدها بدهي‌هاي قبلي را پرداخت كنيد؟

با تصميم فدراسيون كشتي، چون هيات‌هاي كشتي از نظر مالي با مشكل مواجه هستند، درآمد تمام كلاس‌هاي داوري در سطح كشور به‌حساب هيات‌هاي كشتي ميزبان واريز مي‌شود و در اين خصوص مبلغي به‌حساب كميته داوران واريز نمي‌شود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون