• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3925 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۸ مهر

رييس سازمان استاندارد از چرايي ورود دادستاني به نمونه‌گيري بنزين گفت

عبور گوگرد از حد مجاز

گروه اقتصادي

چندي پيش بود كه يكي از سايت‌هاي خبري از ورود دادستاني به بحث نمونه‌گيري‌هاي پايش كيفيت بنزين در سازمان استاندارد خبر داد؛ موضوعي كه بعد از چند سال از تاييد استانداردهاي بنزين و جمع شدن توليد بنزين پالايشگاه‌ها دوباره مطرح شده است. شايد به همين دليل نيره پيروزبخت، رييس سازمان ملي استاندارد ايران نشست خبري برگزار كرد تا به ابهامات پيش‌آمده پاسخ دهد. اگرچه ترجيع بند سوالات خبرنگاران در نشست‌هاي گذشته براي مدت‌ها موضوع آلايندگي بنزين بوده، با اين حال مدتي بود كه اين موضوع ديگر حساسيت‌برانگيز نبود. البته هربار هم اين موضوع از خانم پيروزبخت سوال مي‌شد،‌ با گلايه از خبرنگاران كه پرونده بنزين‌هاي آلوده بسته شده، از رسانه‌ها مي‌خواست كه در اين رابطه شبهه مطرح نكنند. با اين حال نشست ديروز با همين محور آغاز شد.
پيروزبخت با اعلام اين خبر كه بر اساس نمونه‌گيري‌هاي پايش كيفيت بنزين كه از سوي سازمان استاندارد، دادستان و وزارت نفت انجام شده، سطح بنزن پايين‌تر و گوگرد بالاتر بوده، اعلام كرد: «هماهنگي براي نمونه‌گيري پايش كيفيت بنزين در گذشته بين وزارت نفت و سازمان ملي استاندارد صورت مي‌گرفت ولي به دليل شبهاتي كه پيش آمده بود كه هواي تهران آلوده است، دادستاني تهران هم تقاضاي ورود به نمونه‌گيري پايش بنزين را داشت.»
رييس سازمان ملي استاندارد با استقبال از اين حضور دادستاني تهران در نمونه‌گيري‌ها گفت: «نمونه‌گيري از سطح شهر تهران صورت گرفته و در آزمايشگاه‌هاي سازمان ملي استاندارد پايش شده است. قبلا پايش كيفيت در آزمايشگاه‌هاي همكار سازمان استاندارد صورت مي‌گرفت ولي اكنون در آزمايشگاه‌هاي خود سازمان بررسي صورت مي‌گيرد.»
رييس سازمان ملي استاندارد در خصوص وضعيت بنزين خاطرنشان كرد: با هماهنگي دادستان تهران و وزارت نفت اقدام به نمونه‌گيري كرده‌ايم كه بر اين اساس در سال ٩٥ عدد الفين نه شده است كه حداكثر مجاز آن ١٨ است كه البته نمونه اخذ شده با همكاري دادستاني 5/13 بوده است.
پيروزبخت با بيان اينكه ميزان بنزن به عنوان يك آلاينده در سال ٩٥ معادل يك بوده، گفت: در سال ٩٦ نمونه بنزن در تهران 9/0 بوده كه سقف آن يك است البته گوگرد در بنزين تهران بالا بوده به نحوي كه حد مجاز ٥٠ بوده كه در تهران اين عدد ٥٨ بوده است كه حدمجاز ٥٠ بوده است؛ اگر ميانگين كلانشهرها در نظر گرفته شود، ميزان استاندارد است. نيره پيروزبخت با بيان اينكه سياست‌هاي استاندارد منطبق بر سياست ابلاغي مقام معظم رهبري است، بر اين اساس تاكنون ٣١٥٠٠ استاندارد و در نيمه اول ٣٠٧٤ استاندارد ملي تدوين شده است.

١٣٠ جايگاه سي‌ان‌جي زير تيغ
رييس سازمان ملي استاندارد افزود: ٢٤٠٠ جايگاه
سي ان جي تاكنون مورد بازرسي قرار گرفته كه در نيمه اول امسال ٤٠٠ جايگاه بررسي شده‌اند كه براي بيش از ١٣٠ جايگاه كه همكاري نداشته‌اند، قطع انشعاب گاز به عنوان جريمه صورت گرفته است.
وي تصريح كرد: در رابطه با خودروهاي وارداتي سياست‌هاي جديدي صورت گرفته كه در سال جاري تاييد باطري و لاستيك هم اجباري شده است؛ ضمن اينكه وجود نمايندگي مجاز هم اجباري شده است.
وي در خصوص استانداردهاي خودروهاي داخلي با بيان اينكه اول ديماه سال ٩٧، آخرين مهلت تطبيق خودروهاي داخلي است، گفت: در حال حاضر معاينه فني روشي دارد كه ما با وزارت كشور و وزارت صنعت هماهنگي مي‌كنيم تا از دي سال ٩٧ معاينه فني نيز با آيتم‌هاي جديد صورت گيرد.
پيروزبخت اظهار داشت: در مورد موتوسيكلت نيز استانداردهاي خود را ارتقا خواهيم داد و بايد بازنگري كنيم.
وي در پاسخ به پرسش خبرنگاري مبني اينكه وزير صنعت در نامه‌اي به هيات دولت پيشنهاد داده كه خودروسازان ملزم به از رده خارج كردن خودروهاي پرمصرف نباشند، نظر شما در اين رابطه چيست، گفت: تا جايي كه من مي‌دانم هنوز اين پيشنهاد در هيات دولت است البته بعيد مي‌دانم به تصويب برسد.
در ادامه اين نشست خبري مرندي مقدم، معاونت نظارت سازمان استاندارد از درج كد 10 رقمي روي آسانسورها خبرداد و گفت: هر آسانسوري كه مورد تاييد سازمان استاندارد است كد 10 رقمي را دريافت مي‌كند كه مردم مي‌توانند اين كد را كه در داخل آسانسور نصب شده به شماره 10001517 ارسال و از استاندارد بودن آسانسور مطلع شوند.

 ۳ مرحله‌اي شدن استانداردسازي خودروها
معاون سازمان ملي استاندارد ايران زمان‌بندي افزايش استانداردهاي خودرويي به ۸۵ مورد را تا ابتداي دي ماه سال آينده در سه مقطع زماني اعلام كرد و گفت: در كميته آلايندگي به دستور رييس‌جمهوري فرصتي تعيين شد تا موتوسيكلت‌ها تا سال آينده از كاربراتوري به انژكتوري تبديل شوند. وي در ارتباط با مصوبه مربوط به رعايت ۸۵ مورد استاندارد خودرويي توسط خودروسازان تا ابتداي دي‌ماه سال ۱۳۹۷ و توقف خط توليد خودروهايي كه از اين مصوبه تبعيت نكنند، گفت: براساس اين مصوبه ۸۵ مورد استاندارد خودرويي تا دي ماه سال ۱۳۹۷ در سه مرحله زماني مدنظر قرار مي‌گيرد. تا ابتداي دي ماه سال ۱۳۹۶ بايد ۶۱ مورد استاندارد خودرويي مدنظر قرار گيرد پس از آن تا ابتداي تيرماه سال ۱۳۹۷، دو مورد ديگر به ۶۱ مورد قبلي اضافه مي‌شود و با اضافه شدن ۲۲ مورد استاندارد خودرويي مجموع استانداردها براساس مصوبه مربوطه تا ابتداي دي ماه سال ۱۳۹۷ به ۸۵ مورد مي‌رسد.
معاون نظارت بر اجراي استاندارد سازمان ملي استاندارد ايران با اشاره به اينكه اروپا موارد استاندارد مذكور را در سال ۲۰۱۸ الزام آور كرده است، بيان كرد: ما نيز در ايران در سال ۲۰۱۷ استانداردهاي مربوطه را براي افزايش استانداردهاي خودرويي الزام‌آور كرديم و در صورتي كه برخي خودروهاي موجود امكان ارتقاي استاندارد براي‌شان فراهم نباشد از چرخه خارج مي‌شود.
مرندي همچنين در پاسخ به سوال ديگري مربوط به وضعيت استانداردسازي موتوسيكلت‌ها، اظهار كرد: براي سازمان ملي استاندارد، خودرو يا موتوسيكلت فرقي نمي‌كند و به دنبال آن هستيم تا استانداردهاي موجود در مورد موتوسيكلت‌ها نيز ارتقا يابد و در اين راستا مانند خودرو تاييد نو داشته باشند. در كميته آلايندگي به دستور رييس‌جمهوري در سال ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ فرصتي تعيين شد تا موتوسيكلت‌ها از كاربراتوري به انژكتوري تبديل شوند و اين اتفاق بايد در سال ۱۳۹۷ رخ دهد. در مورد موتوسيكلت‌ها دو مساله وجود دارد كه يكي از آنها آلايندگي و ديگري ايمني است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون