• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3925 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۸ مهر

عددنوشت

آمار ترانزيت كشور

وزارت راه و شهرسازي آمار ترانزيت شش ماهه ابتدايي سال ۱۳۹۶ را اعلام كرده كه بر اين اساس از ۳۲ مرز زميني و دريايي كشور در طول اين مدت ۴ ميليون و ۸۵۷ هزار تن كالا جابه‌جا شده است. طبق ارزيابي‌هاي صورت گرفته از آمار ترانزيت امسال اين نتايج در قياس با مدت مشابه سال قبل رشدي ۲۷ درصدي را نشان مي‌دهد كه پس از يك دوره نسبي افول ترانزيتي در سال‌هاي گذشته حاكي از مثبت شدن دوباره اين رقم در سال ۱۳۹۶ براي مرزهاي زميني و دريايي ايران است. از كل كالاهاي ترانزيتي سال ۱۳۹۶ تاكنون يك ميليون و ۵۴۰ هزار تن كالاي نفتي و سه ميليون و ۳۱۷ هزار تن كالاي غيرنفتي جابه‌جا شده است كه بيشترين فراواني در آنها به مواد سوختي، انواع پنبه، محصولات كشاورزي و مواد غذايي مربوط مي‌شود. از ميان مرزهاي فعال كشور مانند آمارهاي گذشته بندر شهيد رجايي توانسته با اختصاص بيش از يك ميليون و ۷۰۰ هزار تن كالا بيش از ۳۵ درصد فعاليت ترانزيتي ايران را به خود اختصاص دهد. پس از آن مرزهاي پرويزخان با 8/20 و بازرگان به 1/10 درصد در رده‌هاي بعدي مرزهاي فعال ايران قرار گرفته‌اند.

 

رشد معاملات خانه‌هاي قديمي

آمارهاي شهريورماه نشان مي‌دهد در بازار مسكن شهر تهران واحدهاي داراي قدمت بيش از ۱۶ سال رشد ۱۰۲ درصدي را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه كرده‌اند؛ هرچند هنوز بيشترين تعداد معاملات در بخش واحدهاي كمتر از ۵ سال ساخت است. بررسي آمارهاي موجود حاكي از آن است كه در شهريورماه بيشترين تعداد معاملات مسكن شهر تهران از نظر متراژ مربوط به واحدهاي ۶۰ تا ۷۰ متر، بيشترين معاملات از نظر قيمت مربوط به واحدهاي ۳ تا 5/3 ميليون تومان در هر متر مربع و بيشترين معاملات از نظر سن بنا مربوط به واحدهاي كمتر از ۵ سال ساخت است. واحدهاي كمتر از ۵ سال ساخت سهم 5/47 درصدي را از كل معاملات به اختصاص اختصاص داده و واحدهاي داراي قدمت بيش از ۱۱ سال جمعا 6/36 درصد معاملات را در بر مي‌گيرد. اما نكته اينجاست كه سهم واحدهاي ۱۶ سال به بالا از نظر تعداد معاملات جهش ۱۰۲ درصدي را تجربه كرده است. در شهريورماه سال جاري تمايل به خريد واحدهاي قديمي ۱۶ تا ۲۰ سال ۶۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است. البته سهم مذكور در حال حاضر
۱۲ درصد از كل معاملات را به خود اختصاص مي‌دهد اما سال گذشته اين رقم 2/8 درصد بوده است.

 

كاهش واردات تنباكوي قليان

رييس مركز برنامه‌ريزي و نظارت بر دخانيات از كاهش  ۳۴ درصدي واردات تنباكوي معسل (تنباكوي قليان) طي شش ماهه نخست سال جاري نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد. علي‌اصغر رمزي با اشاره به آخرين آمار واردات تنباكوي معسل به كشور اظهار كرد: در شش ماهه نخست سال گذشته ميزان ۴۹۵۹ تن تنباكوي معسل به كشور وارد شده است كه اين رقم در شش ماهه نخست سال جاري به ۳۲۵۹ تن تقليل يافته كه حكايت از كاهش ۳۴ درصدي واردات تنباكو در نيمه نخست سال ۱۳۹۶ دارد. وي با اشاره به اينكه در سال گذشته مجموعا ۹۱۵۶ تن تنباكوي معسل به كشور وارد شده است، خاطرنشان كرد: برآوردها حاكي از كاهش ميزان واردات تنباكوي معسل در سال جاري به كشور است، چرا كه در نيمه نخست سال ۱۳۹۶ نسبت به مدت مشابه سال قبل آن شاهد كاهش ۳۴ درصدي واردات هستيم.


نياز صنعت برق
طبق اعلام كارشناسان حوزه برق، بايد تا ۱۰ سال آتي حدود ۲۳ هزار مگاوات ظرفيت جديد نيروگاهي وارد كشور شود؛ امري كه به تنهايي نيازمند تخصيص بيش از ۵۰ هزار ميليارد تومان بودجه تنها در بخش توليد برق كشور است كه اگر هزينه‌هاي توزيع و انتقال را نيز محاسبه كنيم اين ارقام به مراتب بسيار بالاتر خواهد رفت. براساس پيش‌بيني كارشناسان صنعت برق با رشد كنوني بار مصرف و در صورت داشتن اقتصادي با رشد متوسط ۴ درصد، پيك بار مصرف برق در تابستان سال ۱۴۰۶ به حدود ۸۰ هزار مگاوات خواهد رسيد و اين يعني اينكه ظرفيت منصوبه نيروگاهي كشور بايد براي پوشش چنين ميزان مصرفي در سال ۱۴۰۶ حداقل برابر با ۱۰۰ هزار مگاوات باشد. از سوي ديگر وضعيت صنعت برق بيانگر اين است كه در دولت يازدهم براي احداث يا بازتواني حدود ۳۱ هزار مگاوات ظرفيت نيروگاهي به ارزش نزديك به ۲۰ ميليارد دلار تفاهمنامه يا قرارداد امضا شده كه از اين ميزان احداث و بازتواني ۱۲ هزار و ۳۸۰ مگاوات آن قرار است توسط سرمايه‌گذار خارجي و نزديك به ۱۹ هزار مگاوات آن توسط سرمايه‌گذاران داخلي انجام شود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون