• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3185 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۳۰ بهمن

چند پيشنهاد ساده براي آنها كه آخر هفته را موسيقايي دوست دارند

وقتي لطافت چايكوفسكي زير سايه خشونت داعش نماند

امير بهاري

 

آخر اين هفته يعني امروز و فردا ترافيك كنسرت‌هاي در حال برگزاري امكان انتخاب به شما مي‌دهد ولي به همان اندازه هم امكان دارد در انتخاب برنامه مورد نظر شما را دچار سردرگمي كند. تازه به اين هم اضافه كنيد كه روزهاي شنبه و يكشنبه دوم و سوم اسفند هم سالن‌هاي بسياري در تهران و حتي شهرستان‌ها كنسرت موسيقي دارند. البته در يك سال گذشته اين مساله به اثبات رسيد كه شهرستان‌ها قوانين خودشان را دارند و وزارت ارشاد چندان وجاهت برايشان ندارد. گروه قليلي از مردم هستند كه تصميم مي‌گيرند اهالي فرهيخته و اهل فرهنگ شهرهاي ديگر شاهد برگزاري يك كنسرت باشند يا نه. ولي خب در شهرهاي رشت، بوكان، كرمانشاه، رامهرمز، آمل، اروميه و... قرار است كنسرت‌هايي برگزار شود كه اميدواريم اين گونه بشود.

اركسترسمفونيك در قلب آتش و گلوله

اما مورد عجيب امروز اجراي اركسترسمفونيك ناسيونال عراق به رهبري آرش اميني است. اين اركستر قرار است آثاري از لوريس چكناواريان را اجرا كند. اين برنامه ساعت 18:15 در تالار وحدت برگزار مي‌شود. آرش اميني (مديركل بين‌الملل سازمان سينمايي) كه در عرصه موسيقي هم فعال است، هفته گذشته در بغداد با اركستر سمفونيك ناسيونال عراق تمرين كرده و در اين اجرا در كنار آثاري از چكناواريان، قطعاتي از موتسارت، برامس، چايكوفسكي را با اين اركستر اجرا مي‌كند. هنوز هم مي‌توانيد با رجوع به سايت ايران‌كنسرت بليت اين اجرا را تهيه كنيد. خيلي از صاحبنظران معتقدند كه بعيد است اين اجرا خيلي سطح بالا برگزار شود اما يك نكته را نبايد از نظر دور داشت؛ اركسترسمفونيك ناسيونال عراق 50 سال سابقه دارد و جداي تهاجم داعش بر اين كشور در 20 ساله گذشته چه به دليل حكومت ديكتارتوري مثل صدام و چه به دليل تهاجم ‌كشورهاي بيگانه و فعاليت‌هاي فرقه‌هاي تندرو و... اين كشور روزي بدون جنايت به شب نرسانده ولي اين اركستر بقاي خودش را حفظ كرده است. حتي ماه پيش اثري از مالر اجرا كرده است كه خب اهل فن مي‌دانند اجراي سمفوني‌هاي مالر كار هر اركستري نيست. به نظر مي‌آيد در وي.‌آي.پي اين اجرا مديران موسيقي ارشاد خواهند نشست. پيشنهاد مي‌كنم روي صحنه بروند و از تك تك اين نوازندگان و مديري هنري يا مسوولي كه با آنها آمده، تجليل كنند كه چراغ موسيقي را زير آتش خون زنده نگه داشتند. شايد در آن لحظه به اين هم فكر كنند؛ كشوري كه موسيقي در آن سبقه چندهزارساله دارد، كشوري كه يكي از قديمي‌ترين اركسترهاي سمفونيك آسيا را دارد و كشوري كه از شمال تا جنوبش صدها رنگ موسيقايي زيبا دارد چهار سال است كه اركسترسمفونيكش تعطيل است.

جَز با چاشني انيميشن

باب بلدن با گروه «انيميشن» هم بلافاصله بعد از اركسترسمفونيك عراق در تالار وحدت روي صحنه خواهد رفت. باب بلدن ، ساكسيفونيست برجسته موسيقي جز با آمدنش به ايران يكي از اتفاق‌هاي مهم جشنواره امسال را رقم مي‌زند. جزيياتي از رپرتواري اجرايي اين گروه ارايه نشده است. دوشنبه 27 بهمن حضور بلدن در ايران قطعي شد. شنيده‌هاي غيررسمي حكايت از آن دارد كه بلدن دوست دارد در اين اجرا از يك خواننده ايراني هم استفاد كند و اگر اين اتفاق بيفتد در نوع خود جالب و عجيب است. بلدن در حال حاضر 60 سال دارد و براي كار اركسترالش با نام «بلك داليا» جايزه گرمي برده است. بلدن علاقه خاصي به موسيقي شرق و خاور دور دارد و تجربيات هم در موسيقي فيوژن با الهام از موسيقي هند دارد. قاعدتا حضورش در ايران مغتنم است و اين اجرا مي‌تواند براي علاقه‌مندان موسيقي جذابيت بسياري داشته باشد.

نغمه‌هاي مركب

براي آنها كه موسيقي آوانگارد ازنوع ايراني‌اش دوست دارند، برنامه جالب توجهي وجود دارد. عليرضا مشايخي امشب ساعت 21:30 در تالار رودكي اجرا دارد. گروهي او را پدر موسيقي پست‌مدرن ايران مي‌دانند. اگر اين استاد برجسته دانشكده‌هاي موسيقي ايران را نمي‌شناسيد هم مي‌توانيد اين اجرا را از نزديك بشنويد و خودتان موسيقي مدرن او را تجربه كنيد. اگر هم دوست داريد با كودكان‌تان يك فعاليت فرهنگي را تجربه كنيد، كنسرت گروه ارف به سرپرستي مسعود نظر مي‎تواند گزينه خوبي باشد. اين اجرا ساعت 18:15 در تالار ايوان شمس برگزار مي‌شود و اگر مي‌خواهيد يك اجرا در حال و هواي موسيقي سنتي ببينيد جشنواره موسيقي فجر در روز آخر دو اجراي بسيار مهم دارد يكي «نغمه‌هاي مركب» به آهنگسازي سعيد نايب محمدي كه مهدي امامي خواننده جوان و خوش‌آتيه در آن آوازخواني خواهد كرد و محمدرضا فياض هم با گروه «درنگ» تجربه جديدش را به سمع و نظر مخاطبان مي‌رساند.

از موتسارت تا هارد راك

اما اجراهاي موسيقي تنها محدود به جشنواره نيستند؛ فريدون ناصحي، نوازنده شاخص پيانو شنبه دوم اسفندماه در تالار وحدت رسيتال پيانو برگزار مي‌كند و در آن قطعاتي ار موتسارت، شوپن و شوبرت اجرا مي‌كند. جالب اينكه ناصحي براي اين اجرا بخش اول سمفوني شماره 40 موتسارت را كه معروف‌ترين اثر اين هنرمند است براي پيانو تنظيم كرده و قطعا شنيدن آن در كنار چهار اثر پيانويي از شوپن لذت خاصي خواهد داشت. شوپن استاد نوشتن قطعات درخشان براي پيانوست.
اما براي علاقه‌مندان موسيقي هارد راك هم يك اجراي ويژه در نخستين روزهاي اسفند برگزار مي‌شود. گروه «كهت‌مايان» در برج آزادي طي دو سانس يكشنبه سوم اسفندماه روي صحنه مي‌رود. اين گروه شهريورماه گذشته پس از 10 سال دوري از صحنه در تالار ايوان شمس اجراي موفقي را پشت سر گذاشتند. اين گروه در شبكه‌هاي اجتماعي اعلام كرده كه در اين اجرا آثاري از آلبوم جديدش را كه در دست انتشار دارد، خواهند نواخت. همايون مجدزاده نوازنده و آهنگساز اين گروه مثل هميشه در نقش نوازنده ليدگيتار ظاهر مي‌شود.
خب براي اينكه علاقه‌مندان موسيقي پاپ هم دست خالي نمانند با پيشنهاد كنسرت اميد حاجيلي ستاره پاپ كه تروپت‌نواز شناخته شده‌اي هست اين متن را به پايان مي‌رسانيم. اميد حاجيلي ستاره‌پاپي كه استاد دانشگاه هم هست و سابقه نوازندگي در اركسترسمفونيك تهران را هم دارد، روز شنبه دوم اسنفدماه در سالن ميلاد نمايشگاه بين‌المللي روي صحنه مي‌رود. اين اجرا طي دو سانس در ساعت‌هاي 18 و 21:30 برگزار مي‌شود. اين كنسرت به دليل استقبال علاقه‌مندان از اجراي هفته گذشته حاجيلي برگزار مي‌شود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون