• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3111 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۸ آبان

حمايت فتح ، حماس و جهاد اسلامي از عمليات قدس

عمليات شجاعانه دو جوان فلسطيني

همان‌گونه كه پيش‌بيني مي‌شد  با شكست مذاكرات صلح خاورميانه در آوريل به دليل ادامه شهرك‌سازي اسراييلي، مقاومت امريكا در برابر درخواست مشروع فلسطيني‌ها در شوراي امنيت سازمان ملل براي صدور قطعنامه عليه تجاوزهاي اسراييل، سرزمين اشغالي فلسطين را اسير سيلاب حوادث و پيامدهاي غير قابل پيش‌بيني كرده است. انتظار فلسطيني‌ها براي داشتن يك دولت مستقل و احقاق حقوق اجتماعي-فرهنگي و سياسي ملت فلسطين به سرآمده است و سياست‌هاي اشغالگرايانه اسراييل اين‌بار با واكنش‌هاي جدي و مقاومت سرسختانه اجتماعي فلسطينيان روبه‌رو مي‌شود و در اين ميان با رشد صهيونيسم راديكال در سرزمين اشغالي فلسطين، اين سرزمين دچار هرج و مرج خشونت آميز شده است.
حمله به مساجد مسلمانان و ترور فلسطينيان توسط صهيونيست‌ها با اقدام متقابل حمله به كنيسه يهوديان و عمليات‌هاي شهادت طلبانه فلسطينيان مواجه مي‌شود. فلسطيني‌ها بر اين باورند اسراييل علاوه بر ادامه تخريب منازل فلسطيني‌ها شرق بيت‌المقدس و توسعه طرح‌هاي شهرك‌سازي، تخريب اماكن مذهبي مسلمانان، مجوز خشونت‌ها و جنايت‌هاي صهيونيست‌هاي افراطي و شهرك نشينان را صادر كرده است. در نتيجه آنها نيز حق دارند اقدام متقابل كنند.
پس از كشف جسد حلق‌آويز شده يك فلسطيني و شهادت فلسطيني ديگر در سركوب خشونت آميز اعتراض‌هاي كرانه باختري، گزارش‌ها از بيت‌المقدس حاكي از آن است كه چند فلسطيني با چاقو و تبر و اسلحه دستي، حداقل چهار يهودي را در كنيسه‌يي در اين شهر كشته‌اند. منابع فلسطيني اعلام كردند كه غسان و عدي ابوجمل، دو جوان فلسطيني از منطقه جبل مكبر در شرق قدس كه پسرعمو هستند دست به اين عمليات شهادت‌طلبانه عليه صهيونيست‌ها در قدس زده‌اند. بر اساس اين گزارش‌ها اسراييل ضمن اعلام آماده‌باش در قدس از هلي‌كوپتر براي تعقيب فرد سوم شركت‌كننده در اين عمليات كمك گرفته است. گردان‌هاي ابو علي مصطفي، شاخه نظامي سازمان چپگراي جبهه مردمي براي آزادي فلسطين مسووليت اين حمله را پذيرفته است.
بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم اسراييل تهديد كرده است كه پاسخ شديد به اين حمله نشان خواهد داد. اما دو گروه فلسطيني فتح و حماس اين عمليات‌ها را پاسخ طبيعي به سياست‌هاي اشغالگرايانه و جنايت‌هاي تل‌آويو دانسته‌اند.
جان كري، وزير امور خارجه امريكا هم اين حمله را محكوم كرده و آن را اقدامي تروريستي خوانده است. اما محمود عباس رييس تشكيلات خودگردان در بيانيه خود گفته است كه زمان آن فرا رسيده كه به اشغال پايان داده شود. او خواهان پايان دادن به تحريكات اسراييل در اماكن مقدس شده است. احمد عساف، سخنگوي جنبش فتح نيز با اشاره به عمليات قدس و حمله به كنيسه صهيونيست‌ها اعلام كرد: تمام اين حملات واكنشي طبيعي به جنايات و نقض حرمت قدس توسط اسراييل است.
از سوي ديگر جنبش حماس گفته است كه اين حمله، انتقام مرگ يوسف حسن راموني، راننده فلسطيني اتوبوس بود كه اخيرا جسد حلق آويز شده او در بيت‌المقدس پيدا شد. به گزارش خبرگزاري رويترز، سامي ابو زهري، سخنگوي حماس فلسطينيان را به ادامه حملات انتقام‌جويانه و فشار عليه اسراييل فراخوانده است. جنبش جهاد اسلامي نيز تاكيد كرد: زماني كه قدس و مسجدالاقصي در معرض خطر قرار گيرند در نتيجه مردم ما ساكت نمي‌ايستند و با تمام قوا آن را پاسخ خواهند داد.
الجزيره گزارش داد به دنبال كشف جسد يوسف رموني، درگيري‌هايي ميان جوانان فلسطيني و نيروهاي رژيم صهيونيستي در شهرك‌هاي عيزريه، ابوديس، طور و سلوان در شرق قدس رخ داد. به گفته شاهدان عيني، جوانان فلسطيني اقدام به پرتاب سنگ به سوي نيروهاي اسراييلي كردند كه با استفاده از گاز اشك‌آور و گلوله‌هاي صوتي به اين جوانان يورش برده بودند.
لازم به يادآوري است پس از حملات جنايتكارانه اسراييل به غزه در تابستان گذشته، به دنبال توسعه طرح‌هاي شهرك‌سازي اسراييلي و افزايش تنش‌ها در بيت‌المقدس طي هفته‌هاي اخير، نيروهاي اسراييلي در اين شهر به حال آماده‌باش در آمده‌اند. در مقابل گروه‌هاي جوانان فلسطيني كميته‌هاي مردمي در تمامي مناطق قدس براي حمايت از اماكن مقدس و فلسطيني‌ها دربرابر حملات و سياست‌هاي متجاوزانه صهيونيست‌ها را تشكيل داده‌اند. اسراييل با تخريب خانه فلسطيني‌ها در شرق بيت‌المقدس درصدد اشغال كامل اين شهر است. بخش شرقي بيت‌المقدس در جريان جنگ اعراب و اسراييل در سال ۱۹۶۷ به اشغال اسراييل در آمد. تل‌آويو در سال ۱۹۸۱ بيت‌المقدس شرقي را ضميمه خاك خود كرد، اما جامعه جهاني اين امر را به رسميت نشناخته است.

ديدگاه  اسپانيا

به گزارش خبرگزاري فرانسه خوسه مانوئل گارسيا مارگالو، وزير امور خارجه اسپانيا با تاكيد بر لزوم تسريع در به رسميت شناختن كشور فلسطين اعلام كرد كه اين امر راه پايان تنش در خاورميانه خواهد بود. وي در پاسخ سوالي مبني بر تخمين زمان احتمالي تاسيس كشور فلسطين گفت: اسپانيا علاقه‌مند است در خاورميانه ثبات برقرار باشد و راه‌حلي براي رفع تنش فلسطين و اسراييل پيدا شود. اتحاديه اروپا بايد در اين زمينه اقدامي صورت دهد.

واكنش ايران

محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران در پيامي خطاب به وزراي خارجه كشورهاي عضو سازمان همكاري اسلامي اقدامات غيرقانوني و تحريك‌آميز رژيم صهيونيستي در قدس و مسجدالاقصي را محكوم كرد. وي اين اقدامات را در راستاي سياست مستمر اسراييل در زمينه يهودي‌سازي فلسطين دانسته و با انتقاد از سكوت مجامع بين‌المللي در برابر اين‌گونه اقدامات تجاوزكارانه خواهان واكنش كشورهاي اسلامي در اين خصوص شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون