• ۱۴۰۳ جمعه ۲۷ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5457 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۲۰ فروردين

صعود درخشان تيم ملي ايران به دور دوم انتخابي المپيك در ميانمار

چشمك دختران ايران به پاريس

علي ولي‌اللهي

تيم ملي زنان ايران در بازي برگشت در مرحله نخست مقدماتي انتخابي المپيك ظهر ديروز به مصاف ميانمار رفت و با كسب يك تساوي و با توجه به برد در بازي رفت جواز حضور در دور دوم را به دست آورد. 

تيم ملي زنان كشورمان در گروه B مسابقات انتخابي المپيك پاريس با تيم‌هاي ميانمار، بنگلادش و مالديو هم‌گروه بود كه با توجه به انصراف دو تيم بنگلادش و مالديو كار صعود به دو بازي رفت و برگشت ميان ايران و ميزبان اين گروه يعني ميانمار كشيده شد. 
بر و بچه‌هاي تيم ملي ايران در بازي رفت كه روز چهارشنبه برگزار شد موفق شدند در كمال شگفتي با يك گل از سد حريف قدرتمند خود كه در رده‌بندي فيفا خيلي بالاتر از ايران قرار داشت عبور كنند. اين برد در شرايطي به دست آمد كه فدراسيون هيچ برنامه آماده‌سازي مناسبي براي دختران ملي‌‌پوش در نظر نگرفته بود و دختران ايران با تنها 17 روز اردو و بدون بازي تداركاتي راهي ميانمار شده بودند. با اين حال همه كارشناسان و علاقه‌مندان نگران بازي برگشت بودند. جايي كه ميانمار قرار بود با همه توان مقابل بچه‌هاي ايران قرار بگيرد.
در بازي برگشت كه ظهر ديروز به انجام رسيد انتظارات به واقعيت تبديل شد. ميانمار در اين بازي با فرم بهتر و فشار بيشتر وارد زمين و در همان ابتدا صاحب يك ضربه پنالتي شد كه بازيكن اين تيم با بي‌دقتي آن را به بيرون زد. شاگردان مريم آزمون در نيمه نخست روي تنها موقعيتي كه به دست آوردند روي پاس تماشايي زهرا قنبري توسط نگين زندي به گل برتري دست پيدا كردند. در اين نيمه مدافعين و دروازه‌بان ايران چندين بار بازيكنان حريف را در گلزني ناكام گذاشتند. 
در نيمه دوم بالاخره مقاومت تيم ملي ايران شكسته شد و ميانمار به گل تساوي رسيد تا حساسيت به اوج خود برسد. در حالي كه بدن بازيكنان ايران به وضوح تحليل رفته بود ميزبان بر شدت حملات خود اضافه مي‌كرد. با اين حال آنها در زدن ضربه آخر ناكام مي‌ماندند. يك بار آفسايد، چند بار خواجوي، يك بار مدافع تيم ملي و چندن بار هم بي‌دقتي بازيكنان ميانمار مانع از گلزني آنها شد تا در نهايت تيم ايران با كسب يك تساوي ارزشمند و ثبت نتيجه دو بر يك در مجموع صعودي درخشان به دور بعد را جشن بگيرد. 
دختران ايران با وجود همه سختي‌ها و فشارها موفق شدند يك نتيجه عالي را به ثبت برسانند و حالا خودشان را در مرحله دوم انتخابي المپيك مي‌بينند. جايي كه كار بسيار سخت خواهد شد. فارغ از جو احساسي براي موفقيت تيم دوست‌داشتني زنان ايران از همين حالا بايد در مورد نقاط ضعف اين تيم و برنامه‌ريزي در نظر گرفته شده از سوي فدراسيون به شكل جدي حرف زد. 
واقعيت اين است كه تيم ملي ايران مقابل ميانمار خوش‌شانس بود. در واقع اصطلاحا مي‌توان گفت خدا دختران ايران را در برخي صحنه‌ها بغل كرد تا دروازه ما نجات پيدا كند. همين‌طور مشخص بود كه بچه‌ها از لحاظ بدني به‌شدت تحت فشار قرار دارند. ضمن اينكه در شكل بازي هم مشكلات زيادي به چشم خورد. به بيان ديگر اين صعود را بايد دربست به نام بازيكنان داخل زمين نوشت كه واقعا با تمام توان و آخرين قطره جان براي رسيدن به دور بعد تلاش كردند. اما بدون شك اين براي مراحل بعدي و موفقيت‌هاي بزرگ‌تر كافي نيست. 
در مراحل بالاتر تيم‌هايي نظير ژاپن با سابقه قهرماني جهان، استراليا و كره جنوبي و چين با كلي عنوان قهرماني در آسيا حضور دارند. بازي كردن مقابل اين تيم‌ها با شكلي كه بچه‌ها مقابل ميانمار قرار گرفتند، از لجستيك تا مسائل فني امكان‌پذير نيست. 
مسابقات دور دوم انتخابي المپيك پاريس در آبان ماه برگزار مي‌شود و اگر فدراسيون مي‌خواهد اين تيم نتيجه‌اي درخور و آبرومند و نه الزاما صعود به المپيك را به دست آورد بايد تغييرات اساسي در ديدگاه خود به تيم ملي زنان بدهد. فدراسيون بايد همان ديدي كه به تيم ملي مردان دارد به تيم ملي زنان هم داشته باشد. دختران ايران مقابل ميانمار ثابت كردند از لحاظ توان فردي و پتانسيل هيچ چيزي از بهترين‌هاي آسيا كم ندارند. آنچه اين دختران كم دارند توجه كافي و نگاه برابر مقامات است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون