• ۱۴۰۳ جمعه ۲۷ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5473 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۱۲ ارديبهشت

وقتي يك برچسب كوچك جان آدميزاد را نجات مي‌دهد

روناك حسيني

تتو يا خالكوبي، اغلب بين جوان‌ها محبوبيت‌ دارد، اما اين يكي ممكن است بيشتر به درد مسن‌ترها بخورد. به گزارش سايت نيواطلس، يك خالكوبي الكترونيكي جديد متحرك، غيرتهاجمي و كشش‌پذير كه با باتري كار مي‌كند، قرار است ناظر فعاليت الكتريكي و مكانيكي قلب صاحبش باشد. محققان يك خالكوبي يا تتوي الكترونيكي ابداع كرده‌اند كه به‌طور همزمان فعاليت الكتريكي و مكانيكي قلب را اندازه‌گيري مي‌كند و روش جديدي براي تشخيص و نظارت بر بيماري‌هاي قلبي ارايه مي‌دهد.

روش‌هاي جديد تشخيص بيماري قلبي، يكي از علل اصلي مرگ‌ومير در سراسر جهان، هميشه مورد استقبال قرار مي‌گيرد، به خصوص اگر در اين روش نيازي به حضور در بيمارستان يا كلينيك نباشد. تتوي الكترونيكي يا «e-tattoo» ابزاري مهم براي رديابي نشانه‌هاي زيستي است و احتمالا محبوب هم خواهد شد. تتوهاي الكترونيكي، تركيب فناوري‌هاي چاپ سه‌بعدي و مداري، نشان‌دهنده نسل بعدي دستگاه‌هاي بهداشتي پوشيدني هستند. آنها مانند خالكوبي موقت روي پوست اعمال مي‌شوند و حسگرهاي يكپارچه آنها داده‌هايي مانند ضربان قلب و ريتم، فشار خون يا سطح استرس را به تلفن هوشمند يا دستگاه متصل ديگر ضبط و انتقال مي‌دهند. اين به نظر ساده‌ترين و بي‌دردسرترين راه ممكن تا امروز، براي مشاهده فعاليت‌هاي قلبي و عروقي است و چي از اين بهتر كه خطوط كوچك الكترونيك روي پوست، ناظر سلامت ما باشند كه البته استفاده از آنها خيلي راحت‌تر از ابزارهاي مشاهده‌گر ديگري مثل ساعت‌هاي هوشمند است (كه به‌طور غيررسمي راه خوبي هم براي پيش‌بيني احتمال بيماري‌هاي قلبي هستند.)تيمي به سرپرستي محققان دانشگاه تگزاس در آستين، طراحي قبلي خود را كه در سال 2019 كشف شد، با ساخت خالكوبي الكترونيكي جديد خود به صورت بي‌سيم و قابل اتصال به موبايل بهبود بخشيدند. مانند مدل قبلي، نسخه جديد تتوي الكترونيكي يا e-tattoo به‌طور مداوم فعاليت الكتريكي در قلب (الكتروكارديوگرافي يا ECG) و صداهايــي كه هنگام تپش قـلب ايجاد مـي‌شـود           (seismocardiography يا SCG) را كنترل مي‌كند. صداهاي قلب زماني ايجاد مي‌شوند كه خون در دريچه‌هاي قلب جريان مي‌يابد و باعث باز و بسته شدن آنها مي‌شود. صداهاي غيرطبيعي قلب مانند سوفل، ممكن است نشان‌دهنده مشكلات دريچه‌هاي قلب باشد. معمولا صداهاي قلب توسط پزشك با استفاده از گوشي پزشكي اندازه‌گيري مي‌شود. تتوي الكترونيكي راهي براي نظارت بر صداهاي قلب بدون نياز به حضور پزشك ارايه مي‌دهد. به گفته محققان، توانايي آن براي اندازه‌گيري همزمان اطلاعات الكتريكي و مكانيكي براي اهداف تشخيصي بسيار حايز اهميت است. نانشو لو، نويسنده مسوول اين مطالعه مي‌گويد: «اين دو اندازه‌گيري، الكتريكي و مكانيكي، با هم مي‌توانند تصويري جامع‌تر و كامل‌تر از آنچه در قلب اتفاق مي‌افتد، ارايه دهند. بسياري از ويژگي‌هاي قلبي ديگر وجود دارد كه مي‌توان از دو سيگنال اندازه‌گيري شده همزمان به روشي غيرتهاجمي استخراج كرد.»
خالكوبي الكترونيكي شفاف از يكسري مدارهاي كوچك و حسگرهايي تشكيل شده كه با دقت چيده شده‌ و با اتصالات قابل كشش به هم متصل شده‌اند. يك تتوي الكترونيكي مي‌تواند مانند يك پانسمان پزشكي به قفسه سينه فرد چسبانده شود. خالكوبي الكترونيكي تقريبا به اندازه عرض دو موي انسان است. وزن آنتن‌ها 2.5 گرم است و با يك باتري به اندازه يك پني (19 ميليمتر) كار مي‌كند كه بيش از 40 ساعت دوام مي‌آورد. علاوه بر اين، باتري مي‌تواند به راحتي توسط كاربر تعويض شود. داده‌هاي جمع‌آوري ‌شده به ‌صورت بي‌سيم در زمان واقعي به يك دستگاه داراي بلوتوث ارسال مي‌شود. محققان مي‌گويند كه دستگاه مانيتورينگ غيرتهاجمي متحرك آنها مزاياي زيادي دارد. براي استفاده از آن نيازي به رفتن به بيمارستان يا كلينيك نيست و لزوم اتصال به دستگاه‌هاي سيمي حجيم و دست و پاگير هم از بين مي‌رود. علاوه بر اين، اتصال تمام مدتش به تلفن همراه، به احتمال زياد موجب تشخيص زودتر مي‌شود و امكان مداخله سريع‌تر پزشكي را فراهم مي‌كند. لو مي‌گويد: «بيشتر بيماري‌هاي قلبي خيلي واضح نيستند. اين آسيب‌ها در پس‌زمينه به قلب وارد مي‌شوند و ما از آن بي‌خبر مي‌مانيم. اگر بتوانيم مانيتورينگ مستمر و سيار در خانه داشته باشيم، مي‌توانيم تشخيص و درمان به موقع انجام دهيم و در اين صورت 80 درصد از بيماري‌هاي قلبي قابل پيشگيري است.»
تيم تحقيقاتي خالكوبي الكترونيكي خود را روي پنج بيمار سالم در محيط‌هاي روزمره آزمايش كردند و دريافتند كه اندازه‌گيري‌هاي دقيق با نرخ خطاي پايين را ارايه مي‌دهد. گام بعدي اين است كه محققان اين دستگاه را بيشتر با هدف گسترش استفاده از آن براي انواع مختلف بيماران آزمايش كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون