• ۱۴۰۳ شنبه ۶ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5533 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۲۵ تير

وكيل پرونده آزاده صمدي درباره حكم كشف حجاب اين بازيگر به «اعتماد» توضيحاتي ارايه داد

مراتب و موارد غيرواقعي به موكلم نسبت داده شده

تينا  جلالي 

شب گذشته انتشار راي دادگاه براي پوشش متفاوت آزاده صمدي در فضاي مجازي واكنش‌هاي زيادي را درپي داشت و كاربران زيادي نسبت به اين حكم صادره انتقاد داشتند. 

آزاده صمدي در جريان مراسم خاكسپاري رضا حداد يكي از كارگردانان تئاتر ايران به همراه برخي از بازيگران زن با كلاه در اين مراسم حاضر شد. اين حضور حواشي زيادي را براي اين بازيگر رقم زد، بلافاصله عكس‌هاي او در فضاي مجازي منعكس و بازتاب گسترده‌اي داشت. 
بعد از اين حضور بود كه براي آزاده صمدي پرونده‌اي تشكيل شد و طبق اعلام مركز رسانه قوه قضاييه با اظهار كشف حجاب آزاده صمدي به دادسرا احضار و پرونده جهت تحقيقات به دادسرا ارسال شد.
حالا حكم دادگاه آزاده صمدي منتشر شده است. در حكم آزاده صمدي هم مقرر شده است: متهم به مدت ۶ ماه (دوره مراقبت) از استفاده از فضاي مجازي به‌ صورت مستقيم يا با واسطه سايرين به عنوان بستر ترتيب‌دهنده و ترويج‌دهنده بزه موضوع پرونده - با خارج از دسترس نمودن كليه خطوط تلفن همراه و ثابت و سريال گوشي‌هاي همراه مورد استفاده متهم (متعلق به متهم يا در مالكيت غير) از شبكه مخابراتي و توقيف صفحات وي در فضاي مجازي- ممنوع باشد. متهم بايد با مراجعه به مراكز رسمي روانشناسي و مشاوره نسبت به درمان بيماري شخصيت ضداجتماعي (نياز به ديده‌شدن از طريق عدم رعايت مقررات عمومي و رفتارهاي نابهنجار و ضداجتماعي) به‌صورت هر دو هفته يك‌بار اقدام و گواهي سلامت خود را در پايان دوره درمان ارايه نمايد.
همچنين براساس آن چيزي كه در متن راي دادگاه آمده متهم در دادگاه گفته: بنده هميشه معتقد به قوانين كشورم هستم، زين پس هم هميشه نسبت به رعايت حجاب كوشش خواهم كرد، بنده سال‌هاست با كلاه تردد مي‌كنم و در سريال در حال پخش در پلتفرم هم كلاه بر سر دارم.

راي دادنامه نبايد رسانه‌اي مي‌شد
ما با حسن آقاخاني وكيل دادگستري و يكي از وكلاي پرونده آزاده صمدي درباره چند و چون اين حكم صادر شده گفت‌وگويي انجام داديم، آقاخاني به خبرنگار اعتماد گفت: درخصوص راي دادگاه سركار خانم صمدي، ابتدا بايد اعلام نمايم، هم موكل و هم وكلاي ايشان سركار خانم‌ مريم كيان ارثي و اينجانب تاكيد بر عدم‌انتشار عمومي دادنامه داشتيم. اما در كمال تعجب راي صادره در فضاي مجازي منتشر شد.
اين وكيل در ادامه صحبتش افزود: درخصوص دادنامه مذكور، متاسفانه قاضي محترم در راي خود بيانيه عقيدتي منتشر نموده است. درحالي كه مطابق قانون قاضي مكلف است در زمان صدور دادنامه موارد قانوني را مورد ملاحظه قرار دهد. عمل اعلامي دادسرا از ابتدا مورد انكار و رد موكل قرار داشت، زيرا ايشان با كلاهي كه كاملا سر ايشان را پوشش داده ظاهر شده است. چگونه دادرس دادگاه به بي‌حجابي ايشان رسيده است ‌الله اعلم. آقاخاني در ادامه گفت: تاسف‌انگيزترين بخش از دادنامه، نسبت دادن مراتب و موارد غيرواقعي به خانم صمدي است كه در اين قسمت از راي هيچ نوع نگاه حقوقي و قضايي مشاهده نمي‌شود.

اين حكم توهين به شعور اهالي سينماست
اما در پي رسانه‌اي شدن حكم دادگاه درباره آزاده صمدي دو تشكل صنفي كانون كارگردانان سينما و اتحاديه تهيه‌كنندگان سينماي ايران با انتشار بيانيه‌اي ضمن حمايت از اين بازيگر سينماي ايران، به حكم صادره اعتراض كردند. كانون كارگردانان سينماي ايران و اتحاديه تهيه‌كنندگان سينماي ايران در اعتراض به حكم صادره براي آزاده صمدي بيانيه مشتركي را با عنوان «اين حكم توهين به شعور اهالي سينماست و تمام‌قد در كنار بازيگران زن سينماي ايران ايستاديم و به تمام حكم‌ها معترضيم» بيانيه صادر كردند. در متن اين بيانيه آمده: 
ما دو صنف سينمايي به حكم صادر شده براي بازيگر محترم سينما خانم آزاده صمدي اعتراض داريم و بند آخر اين حكم عجيب كه حضور اجباري در كلاس‌هاي روانشناسي براي درمان بيماري شخصيت ضد اجتماعي را لازم‌الاجرا دانسته، توهين به شعور تمام اهالي سينما مي‌دانيم و مغاير با اصل جمهوري است كه به مرام مردم‌سالاري ديني افتخار مي‌كند.
انگار عده‌اي دوست دارند با چنين حكم‌هايي راه هرگونه گفتماني را ببندند و از جمهوري عبور كنند.
ما اميدواريم با درايتي كه در رييس قوه قضاييه هست هر چه زودتر جلوي اين حكم گرفته شود و بابت توهيني كه خصوصا در بند آخر به درك اهالي سينما شده عذرخواهي شود و نگذارند بازيگران زن سينماي ايران كه همگي در شكل‌گيري سينماي سالم و پرافتخار ايران نقش داشته‌اند، اين‌گونه شأن و شخصيت‌شان خدشه‌دار شود.
ما تمام قد در كنار تمام بازيگران زن سينماي ايران و سينماگراني كه ناجوانمردانه با حكم‌هاي مشابه تحقير مي‌شوند ايستاده‌ايم و از آنها حمايت مي‌كنيم و به تمام حكم‌هايي كه تاكنون صادر شده معترضيم.
كانون كارگردانان سينماي ايران، اتحاديه تهيه‌كنندگان سينماي ايران

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون