• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5635 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۱ آذر

مقاومت تاريخي و بي‌نظير مردم غزه

رضا سيف الهي

١- در تحليل شماره شش عرض شد تا دو الي سه هفته ديگر شاهد نقطه عطفي در جنگ غزه خواهيم بود. نزديك شدن و در دسترس قرار گرفتن تبادل گروگان‌ها و آتش‌بس مربوطه، واقعه مهمي شاهد بر اين مطلب است و حاكي از تسليم ولو موقت نتانياهو در برابر فشار‌هاي سخت مختلف به ويژه افكار اسراييليان و مخصوصا خانواده گروگان‌ها است. 
٢- در اين ٤٥ روز كه از اين فشار بي‌نظير جنگ غزه مي‌گذرد اين مردم غزه‌اند كه با مقاومت تاريخي و بي‌نظير و به‌شدت مظلومانه‌شان، به آرمان‌هاي خود با تقديم بيش از 13 هزار شهيد و خيل اطفال معصوم و زنان و مادران بي‌دفاع و گلگون‌كفن و بيش از 30 هزار مجروحاني كه حتي بيمارستان را بر سرشان بمباران و تخريب نموده‌اند و شاهد انهدام همه زيرساخت‌هاي بهداشتي و زندگي خود بوده‌اند، اما هويت و عزت خود را نه تنها در برابر مجهز‌ترين ارتش متجاوز، بلكه در مقابل امريكا، شكوهمندانه و دليرانه و مظلومانه ثابت نمودند و درس بي‌نظيري را براي آزادي بشريت مظلوم به ارمغان آوردند.
٣- در اين دوران، ليبرال- دموكراسي امريكا و انگليس، مفتضحانه جايش را به آپارتايد و نسل‌كشي آن‌هم كودك‌كشي و زنان بي‌دفاع را به خاك و خون كشيدن در عين محاصره كامل در قرن حاضر در جنگ غزه داده و رسوايي آنها را مردم لندن با ٧٦ درصد و در امريكا، مردم و كشورهاي ديگر هر روزه به فرياد نشسته‌اند.
٤- هنوز سازمان ملل در اين معركه ظالم و مظلوم، ملعبه‌اي بيش به دست امريكا، حامي و شريك اين جنايت بي سابقه نيست كه واقعا بي‌عدالتي محض بين‌الدولي را نمايش مي‌دهد.
٥- كشورهاي عربي و بیشتر كشورهاي اسلامي نتوانسته‌اند به بيش از تشكيل يك اجلاس و صدور بيانيه‌اي بي‌خاصيت مبادرت كنند كه خود اين بي‌خاصيتي هم مصيبتي است كه جداگانه بايد به حال آن گريست و حتما از خود جنگ غزه مهم‌تر است و بايد ريشه‌يابي و معالجه شود.

٦- مقاومت يمن تحول در جنگ را به مثابه گشودن جبهه‌اي ابتكاري در توقيف كشتي اسراييلي رقم زده است كه خود واجد مسائل خاصي در عرصه بين‌المللي شده و خواهد شد.
٧- حزب‌الله لبنان با رعايت تحفظ در تهاجم به سرزمين، ولي هر روزه اسراييل را مشغول حملات تدافعي - جهادي خود نموده و موجب زمينگير شدن بخشي از توان جنگي اسراييل و البته دلمشغولي مهمي در جنگ براي اسراييل شده است.
٨- مقاومت عراق عرصه را بر حضور عملياتي امريكا در عراق بسيار تنگ و آنها را آماده خروج كرده است. بيش از ٦٠ حمله را در اين مدت ٤٥ روز به مواضع امريكاييان در منطقه شاهديم كه كاخ سفيد در اتخاذ سياست پاسخگويي، منفعلانه عمل نموده است و بازدارنده اقدام مقاومت نبوده است كه شايد علت آن تند نشدن شرايط براي تبادل اسراي گروگان قلمداد شود.
٩- بازديد مقام رهبري از نمايشگاه هوا فضاي سپاه و رونمايي از سلاح‌هاي استراتژيك جديد و اعلام ضرورت اقدامات منطقه‌اي و جهاني براي نرسيدن غذا و انرژي به اسراييل، احتمالا بي‌ما‌به‌ازا نخواهد بود.
١٠- تا اين لحظه رژيم صهيونيستي و ارتش متجاوز آن، نتوانسته‌اند به تامين اهداف اعلامي خود مبني بر: 
الف - كوچاندن مردم غزه به خارج از سرزمينشان
ب- از بين بردن حماس 
دسترسي پيدا كنند و ادامه جنگ زميني هم شرايط بهتري براي تامين اين اهداف ايجاد نخواهد كرد به ويژه كه زبانه‌هاي اعتراض مردمي جهاني در تمام اقطار از لندن گرفته با ٧٦ درصد مردم مبني بر توقف جنگ توسط اسراييل تا با به رسميت شناختن فلسطين در يك كشور اروپايي و مخالفت با جنگ نسل‌كشي در اكثر كشورهاي جهان و تظاهرات فزاينده ابتكاري مردم جهان كه يك خيزش جهاني بي‌نظير را در محكوميت اسراييل رقم زده و موجب رسوايي همه شعارهاي حقوق بشري غربي و امريكايي شده است و به ويژه اعلام موضع مهمي كه برخي سران امريكا و غرب اقرار به ايجاد كشور فلسطين دارند خود يك موفقيت و اثر رو به پيش و از نتايج اين مقطع به حساب مي‌آيد كه يقينا نتانياهو از آن گريزان است و البته با سقوط دولت او انجام شد، نيست.
١١- به ‌نظر مي‌رسد بحمد‌الله سايه توسعه جنگ موجود بين ايران از يك سو و امريكا و اسراييل رفع شده باشد، چرا كه از سويي با اعلام مواضع صريح رهبري مبني بر ابتكاري بودن حمله توفان‌الاقصي و تحفظ حزب‌الله در نكشاندن جنگ به قلمرو تهاجم نسبت به سرزمين‌هاي رژيم صهيونيستي و بسنده كردن سياست زمين‌گيركردن اسراييل و ارتش آن به حالت دفاعي فعال و البته تحفظ ايالات متحده به عدم ايجاد جنگ مستقيم نظامي و منطقه‌اي و ضرورت عقلي عدم توسعه تنش نظامي در شرايط فعلي، از عوامل اصلي اين وضعيت است كه ضروريست از همه اطراف تداوم داشته باشد و واجد اهميت بس بسزايي است.
١٢- با گذشت بيش از شش هفته از جنگ نا برابر در غزه، با اطمينان بيشتري صاحب‌نظران در جبهه موافق اسراييل، اظهار مي‌دارند اين جنگ حدود يكسال به درازا مي‌كشد و البته در جبهه مخالف اسراييل، حماس را حذف‌نشدني و كوچاندن مردم غزه را نامحتمل و نتيجه نسل‌كشي را معكوس و به ضرر رژيم صهيونيستي، تصوير و تحليل و پيش‌بيني مي‌كنند.
و ما النصر الا من عند‌الله العزيز الحكيم

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون