• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۸ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5645 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۱۳ آذر

فوتبال خيلي زود بهار را مي‌بيند

به بهانه پر شدن آزادي پس از سال‌ها انتظار

مريم بزرگمهر

بيش از ۴ سال از اولين ديدار تيم‌ها بدون حضور تماشاگران فوتبال در ايران، به دليل شيوع كرونا، مي‌گذرد. از اسفند سال ۱۳۹۸ بود كه به دليل پاندمي كرونا، تمامي رقابت‌هاي فوتبال در كشورمان و در سطح ملي و باشگاهي بدون حضور تماشاگر برگزار شد تا فوتبال و فوتبالدوستان در يك شوك عميق فرو بروند. 

هواداراني كه تا قبل از آن هر وقت به دليل تنبيهات انضباطي از حضور در ورزشگاه محروم و منع مي‌شدند شرايط سختي را پشت سر مي‌گذاشتند به يك دوري اجباري از فوتبال تن ‌دادند.  اينها مدت طولاني صبر كردند تا از ويراني اين ويروس منحوس كاسته شود و كم‌كم اين شانس را داشته باشند كه باز هم به استاديوم بروند و ساعاتي را به دور از هياهو و مشغله‌هاي زندگي سر كرده و انرژي آزاد كنند! 
تقريبا پس از پايان كرونا بود كه به دليل مساله اعتراضات درهاي ورزشگاه به روي مردم بسته شد. 
در اين بين روزهايي هم بود كه به خاطر مشكل ورود زنان به استاديوم تعهدهايي كه مقامات داده بودند بازي‌ها به دليل نبود زيرساخت بدون حضور هواداران برگزار شد. به اين شكل روزهايي كه مي‌شد با حضور در استاديوم‌ و تماشاي فوتبال سپري شود در سالنامه علاقه‌مندهاي به اين رشته با جاي خالي آنها بيشتر و بيشتر شود.
اما جدا از آسيب‌هاي روحي كه در اين ‌مدت به فوتبالدوستان وارد شد، فوتبال ما از محل درآمدزايي هم آسيب زيادي ديد. به عنوان مثال و براساس آخرين اعلام سازمان ليگ فوتبال در ابتداي فصل بيست‌ و دوم ليگ برتر، قيمت بليت براي تماشاي مسابقات ليگ ايران ۵۰ هزار تومان براي پشت دروازه‌هاي طبقه بالا، ۱۰۰ هزار تومان براي روبه‌روي جايگاه، ۲۰۰ هزار تومان براي جايگاه و ۵۰۰ هزار تومان براي VIP تعيين شده بود. با درنظر گرفتن اينكه تيمي مثل پرسپوليس حداقل در اين ۴ سال در ۶۰ مسابقه خانگي در ليگ برتر ميزبان بوده، اگر حدود ۳۰ هزار نفر براي هر ديدار اين تيم به استاديوم مي‌آمدند و بليت ۱۰۰ هزار توماني مي‌خريدند، اين تيم رقمي بيش از ۱۸۰ ميليارد تومان در اين ۴ سال به دليل حضور نداشتن هواداران متضرر شده است. اين رقم بدون درنظر گرفتن مسابقات جام حذفي و ليگ قهرمانان آسيا براي اين تيم‌ است، ضمن اينكه بايد درنظر داشت در تمام اين سال‌ها حضور پرتعداد هواداران ايراني در ورزشگاه يك برگ برنده براي فوتبال كشورمان به حساب مي‌آمد.
در هر صورت پس از مدت‌ها كه ‌شاهد حضور كم‌تعداد و محدود تماشاگر در استاديوم‌ها بوديم و تيم‌هاي پرطرفدار سرخابي بيشتر از بقيه از اين غيبت متضرر شدند، سرانجام‌ پرسپوليس در ليگ قهرمانان آسيا مقابل استقلال تاجيكستان در روز سه‌شنبه ۲ آبان ماه قرار گرفت. بازي در ورزشگاه آزادي و با حضور تعداد زيادي از هواداران برگزار شد. هواداران پرسپوليس پس از ۴ سال و ۵ ماه و ۲ روز بازي تيم‌شان را در يك‌ ديدار آسيايي از نزديك‌ تماشا كردند اما باز هم تمام ظرفيت موجود استاديوم تكميل نبود، اما حالا اين اتفاق مي‌تواند در بازي با الدحيل رخ دهد و تمام‌ سكوهاي كاربردي آزادي رنگ حضور تماشاگر را ببيند. اتفاقي كه باعث شادي و نشاط جامعه مي‌شود و در روزهاي نزديك‌ به زمستان، بهار را براي فوتبالدوستان به ارمغان ‌خواهد آورد.
اما در حال نوشتن‌ اين‌ گزارش خبر آمد كه‌ دو باشگاه استقلال و پرسپوليس روز شنبه جلسه‌اي را با مسوولان ذي‌ربط براي هماهنگي دربي برگزار كردند و در اين جلسه تصميم ‌مهمي اتخاذ شد. 
تيم‌هاي استقلال و پرسپوليس در دربي بزرگ پايتخت (معوقه از هفته پنجم ليگ برتر) روز پنجشنبه ۲۳ آذر در ورزشگاه آزادي تهران به مصاف يكديگر خواهند رفت و مقرر شد كه هواداران دو تيم به صورت مساوي در اين بازي در ورزشگاه حضور داشته باشند و همچنين قرار است براي اولين‌بار هواداران خانم دربي را از نزديك تماشا كنند. البته هنوز تعداد تماشاگران خانم براي حضور در دربي مشخص نشده است اما همين كه بانوان هم مي‌توانند پس از سال‌ها انتظار براي نخستين‌بار اين بازي سنتي را از نزديك تماشا كنند اتفاق مهم و جالب توجهي است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون