• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۸ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5770 -
  • ۱۴۰۳ شنبه ۵ خرداد

ملت ايران در سوگ شهيدان خدمت

سيد عطاءالله مهاجراني

حادثه فقدان شهادت‌گونه ابراهيم رييسي رييس‌جمهور، اميرعبداللهيان وزير امور خارجه، سيد محمدعلي آل‌هاشم امام جمعه تبريز، مالك رحمتي استاندار آذربايجان شرقي و تيم حفاظت و پرواز، تلخ و تاسفبار بوده و هست. جمعي از شخصيت‌هاي ممتاز و مديران ارشد نظام در حادثه‌اي در حين خدمت از ميان ما رفتند و نام‌شان باقي ماند. خدمتگزار و با صفا و بي‌ادعا. انديشه و رفتار آنان صبغه الهي داشت و آنچه چنين است باقي مي‌ماند: «ويبْقىٰ وجْهُ ربِّك ذُو الْجلالِ والْإِكْرامِ » (الرحمن: ٢٧) و ذات شكوهمند و ارجمند پروردگارت باقي مي‌ماند. ما در تاريخ انقلاب و نظام از اين قبيل حوادث، بلكه تلخ‌تر از آن هم داشته‌ايم. حادثه هفتم تير ماه و هشتم شهريور ماه سال ۱۳۶۰ مي‌توانست هر نظامي را متزلزل يا با فروپاشي روبه‌رو كند. چنانكه بعد از فاجعه هفتم تير ماه سال ۱۳۶۰، حتي برخي كشور‌هاي دوست ايران نيز دست نگه‌داشتند و تسليت نگفتند تا ببينند، نظام جمهوري اسلامي ايران برجاي مي‌ماند يا نمي‌ماند و چه اتفاقي خواهد افتاد؟ حادثه بلكه فاجعه روز يكشنبه ۳۱  ارديبهشت، پيام‌هاي متنوعي دارد كه ‌بايد درباره آن انديشيد و عبرت آموخت :  
يكم: ما همه در هر مرتبت و مقامي كه هستيم و در هر گذرگاهي از عمر كه به سر مي‌بريم، در آستانه مرگيم و به تعبير فردوسي: «ز مادر همه مرگ را ‌زاده‌ايم!» و «شكاريم يكسر همه پيش مرگ» خوشا آنان كه در هنگام مرگ، لبخندي از رضايت و خرسندي بر لبان‌شان نقش مي‌بندد كه عمر خويش را صرف خدمت كردند و ياد و نام و نشان آنان، موجب افزايش همبستگي ملي مي‌شود. چنانكه با اعلام خبر فقدان شهادت‌گونه شهيدان شاهدِ همدردي و پيام‌هاي تسليت از همه شخصيت‌هاي كشور، با هر نوع جهت‌گيري و صبغه سياسي و فرهنگي بوديم.
دوم: پيام آيت‌الله خامنه‌اي، درباره حادثه كه درست در بحبوحه حادثه منتشر شد و به مردم آرامش بخشيد و اطمينان داد كه در مديريت كشور هيچ‌گونه اختلالي رخ نخواهد داد و همه امور با نظم اداره خواهد شد. 

همانند پيام امام خميني بعد از فاجعه هفتم تير ماه ۱۳۶۰، به جامعه طمانينه و آرامش بخشيد. با كلمه توفان را رام كرد.
سوم: مطابق قانون اساسي ‌بايد تا پنجاه روز ديگر انتخابات رياست‌جمهوري برگزار شود. در اين صورت تقريبا مجلس جديد و رياست‌جمهوري جديد، با هم دوره خود را طي خواهند كرد و مي‌توان انتخابات بعدي مجلس و رياست‌جمهوري را با هم برگزار كرد. چنين افقي از هر جهت به مصلحت كشور و ملت خواهد بود. اميدوارم كشور دچار تلاطم سياسي مثل انتخاب رييس مجلس در اين روزها نشود! و شوراي نگهبان هم در ايجاد آرامش در فضاي انتخابات از تجربه خود درس بگيرد. 
چهارم: تشييع شهدا در تبريز و قم و تهران و مشهد نشان داد، ملت ايران با هوشمندي و موقعيت‌شناسي ممتاز خويش، با حضور خود چنان زخم‌هاي ويران‌كننده‌اي را مرهم مي‌نهد و مداوا مي‌كند. به كشور و نظام قرار و تعادل مي‌بخشد. حضور مردم آنچنان بود كه برخي صداهاي خارج خوان و نغمه‌هاي ناساز مجال ظهور پيدا نكرد. البته همواره چنين صداهايي بوده و هست. چنانكه در زيارت عاشورا مي‌خوانيم كه بني‌مروان و بني‌اميه در شهادت امام حسين عليه السلام و برادران و فرزندان و ياران او جشن مي‌گرفتند و به هم شادباش مي‌گفتند و در كوچه و بازار شام هلهله مي‌كردند. كجا رفتند؟
 رسول اكرم از حضور مردم به «سواد اعظم» تعبير كرده و توصيه كرده‌اند: «و عليكم بالسواد الاعظم!» به جمعيت‌هاي انبوه مردمان بنگريد و به آنان بپيونديد. همان تعبير ديگري كه «يد‌الله مع الجماعه» دست خداوند با مردماني است كه يگانه مي‌شوند و با حضور خود اميد و استقرار مي‌آفرينند. پس از شهادت سردار قاسم سليماني شاهد چنين حضوري بوديم. در هفته گذشته نيز در سه‌شنبه تبريز و قم، چهارشنبه تهران و پنجشنبه مشهد، سواد اعظم تحقق يافت. انااعطيناك الكوثر!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون