• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۱ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5786 -
  • ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۳ خرداد

گردشگری فرهنگی- ادبی و نبرد روایت‌­ها

سیدمهدی زرقانی

هر ملتی به اعتبار پیشینه فرهنگی و تمدنی و وضعیت فعلی­‌اش در نظم نوین جهانی سرمایه‌های مادی و معنوی خاص خودش را دارد. مدیران قابل، کسانی هستند که این سرمایه‌های بالقوه و بالفعل را به درستی و با دقت شناسایی و آنها را تبدیل به سرمایه‌های فعال ­کنند. ایران عزیز ما بیش از هر چیز از ثروت­‌های عظیم معنوی برخوردار است. دارایی ما در حوزه فرهنگ خیلی بیشتر از نفت و گاز و معادن و حتی قدرت فناوری ماست. قصد من از این نوشتار برجسته کردن گذشته فقط به خاطر گذشته نیست بلکه مرادم این است که گذشته را به حال آورم و توجه زعمای قوم را به این نکته جلب کنم که آوردن گذشته به حال می‌تواند ثروت عظیمی برای کشور عزیزمان ایران به همراه آورد که دشمنان این مرز و بوم 
نمی­‌توانند آن را تحریم کنند. امکان تحریم سرمایه معنوی بسیار بسیار کمتر از تحریم سرمایه مادی است. منتها باید توجه داشت که موقعیت ژئوپليتیک منطقه ما به­‌گونه­‌ای است که نبرد روایت‌­ها در آن نقش بسیار مهمی بازی می‌­کند و در این نبرد، پیروزی از آن کسی است که هوشمندانه تصمیم بگیرد، برنامه‌ریزی و براساس آن عمل کند. میراث فرهنگی در این منطقه تابعی از نبرد روایت‌­هاست. برای روشن‌تر شدن مطلب مثالی نقل می­‌کنم. دو روایت برای محل دفن شمس تبریزی برساخته شده‌ است. نخست، روایتی که خوی را محل دفن او معرفی می‌­کند و دیگر روایتی که ترکیه برای مدفن او برساخته­ و براساس آن مقبره­ای هم ساخته ­است. شمس سرمایه‌­ای معنوی است که دو روایت متناقض برای محل دفن او برساخته شده­ اما در این میان هوشمندی ترکیه از ما بیشتر بوده و میزان بهره‌­برداری آن کشور قابل مقایسه با ما نیست. او توانسته جهانیان را متقاعد کند که روایت او را بپذیرند. مولانا سرمایه معنوی است اما روایت مولانا در ترکیه چنان برساخته شده که زبان آثار او، محل تولد او و ملیت او به حاشیه رفته و فقط مقبره او برجسته‌سازی شده ­است. ما می‌توانستیم با تاکید بر بخش‌­های دیگر زندگی و شخصیت مولانا و ساختن مقبره­ای نمادین در ایران روایتی را برسازیم که ایران در مرکز توجه علاقه­‌مندان به مولانا قرار گیرد. آذربایجان در حال برساختن روایت دیگری برای خاقانی است تا او را به منبع ثروتی برای کشور خودش تبدیل کند. مقصود من از نبرد روایت‌­ها چنین چیزی است. به هر گوشه و کنار سرزمین ایران که سر بزنیم نمونه‌های درخشانی از چنین سرمایه‌های معنوی وجود دارد که با یک برنامه­‌ریزی درست 
می‌­توان آنها را تبدیل به ثروت­‌های بالفعل کرد. چند مورد را مثال می‌­زنم. مثلا در ترکیه بکتاشیه طرفداران بسیار زیادی دارند و مقبره حاج ولی بکتاش (با همین نام) در نیشابور می‌­تواند مقصد و هدف بسیاری از گردشگران ترکیه­‌ای باشد. من از خیام و عطار سخن نمی­‌گویم که چون خورشید می‌درخشند، از مقبره حاج ولی بکتاش سخن می­‌گویم که ممکن است متولیان فرهنگی ما اصلا از وجود آن خبر نداشته باشند. این می‌­تواند منشا برساختن روایتی باشد تا توجه جهانیان را به خود جلب کند. شبه قاره هند با بیش از یک میلیارد جمعیت علاقه شگفت­‌آوری به تصوف دارند و در کشور ما چقدر مقبره و خانقاه و جایگاه وجود دارد که می‌­توان با گزینش روایت‌­های مناسب برای آنها بخش زیادی از گردشگران هندی را به طرف ایران کشاند. در همین خراسان ده‌ها و صدها جایگاه وجود دارد که با مرمتی جزيی و گزینش روایت مناسب از میان ده‌ها روایت موجود می‌­تواند تبدیل به قطب گردشگری شود. مقصود من از گزینش روایت‌­ها تحریف تاریخ یا جعل غیرواقعی نیست بلکه مقصود گزینش روایت‌­هایی است که در تاریخ وجود دارد و می­‌تواند منشا تولید ثروت برای کشور عزیزمان ایران باشد. ماجرای ساخته شدن مقبره بیدل دهلوی در هند شنیدنی است. گویا عده­‌ای از ایران به هند می­‌روند و اظهار تمایل می­‌کنند که مقبره بیدل دهلوی را ببیند، اما خیلی زود آشکار می­‌شود که گور جای او اصلا معلوم نیست و نخست‌وزیر دستور می‌­دهد در محل فعلی مقبره بیدل را بسازند. ما در چنین جهانی زندگی می­‌کنیم. سرمایه‌های معنوی ما یکی پس از دیگری به تاراج می‌­ر‌ود و دیگران از ثروتی که متعلق به ماست بهره‌ها می­‌برند. در مورد شهرهای بزرگی مثل مشهد باید به این نکته توجه داشت که توجه به سرمایه‌های معنوی که در جوار امام رئوف قرار دارند، مغایرتی با دغدغه‌های مذهبی و تفخیم امام رئوف ندارد، چراکه حضور چهره‌های زیاد در قلمرو معنوی حضرت ایشان خود دلیل روشنی است بر عظمت مقام آن امام همام. اگر مرقد مطهر امام هشتم در خراسان نمی­‌بود، این همه چهره‌های فرهنگی این منطقه را برای اقامت و گورجای خویش برنمی‌گزیدند. بابافغانی شاعر بزرگی که مزارش تا حدود قرن یازدهم در همین مشهد پابرجا بوده، بدان جهت به مشهد آمده که در پناه حضرت رضا باشد، محمد غزالی بدان جهت از رفتن به بغداد سر باز می‌­زند که به گفته خودش در جوار مرقد «علی‌بن موسی‌الرضا» به عمارت سرای دیگر خویش بپردازد. امام هشتم چونان خورشیدی است که ده‌ها و صدها صورت فلکی به واسطه ایشان خراسان و مشهد را برای زیستن برگزیده­‌اند. معرفی و بزرگداشت این صورت­‌های فلکی از عظمت مقام امام رئوف نمی‌کاهد، بر عظمت مقام خورشیدی می­‌افزاید که در مرکز این منظومه قرار گرفته ­است. در جهانی که با گزینش و برساختن روایت­‌ها ثروت­‌های مادی و معنوی ما را به تاراج می­‌برند، ما باید هوشمندانه­‌تر رفتار کنیم و توجه داشته باشیم که ثروت‌­های معنوی هم جزو بیت‌­المال هستند و مراقبت از آن وظیفه دینی و ملی ماست. در نبرد روایت­‌ها پیروزی از آن کسی است که در برساختن، تبلیغ و تبیین روایت‌­ها موفق­‌تر عمل کند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون