• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۰ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5853 -
  • ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۰ شهريور

عارف در مراسم تكريم و معارفه وزير فرهنگ و ارشاد پیشنهاد کرد

استقبال از بازگشت هنرمندان

اينترنت يك اتوبان و يك راه است كسي به خاطر تخلف، راه را نمي‌بندد

گروه سياسي

صحبت‌هاي معاون اول رييس‌جمهور در مراسم معارفه سيد عباس صالحي بازخوردهاي بسياري در فضاي رسانه‌اي كشور پيدا كرد؛ زماني كه عارف بخشي از مهم‌ترين چالش‌هاي امروز جامعه ايراني را روی ميز گذاشت و ديدگاه دولت در خصوص آنها را تشريح كرد؛ از ضرورت رفع فيلترينگ گرفته تا دامنه نقد رسانه‌های گروهي، از موضوع بازگشت هنرمندان به كشور تا ضرورت به رسميت شناختن سبك زندگي جوانان و...از جمله موضوعاتي بودند كه عارف به آنها اشاره كرد. او با اشاره به اينكه اينترنت يك اتوبان و يك راه است به اين واقعيت اشاره كرد كه كسي به خاطر تخلف، راه را نمي‌بندد.

محمدرضا عارف در مراسم معارفه سيد عباس صالحي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي كه در تالار وحدت برگزار شد، گفت: رسانه‌ها چالشي برخورد كنند اما چالشي برخورد كردن با به حاشيه كشاندن مسوولان [تفاوت دارد]. معاون اول رييس‌جمهور همچنين گفت: برخي هنرمندان و فرهيختگان و اهل قلم به دلايلي از كشور رفته‌اند، ما از بازگشت آنها به كشور استقبال مي‌كنيم.

عارف در مراسم معارفه سيدعباس صالحي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي كه در تالار وحدت برگزار شد، گفت: حضور در جمع فرهيختگان و هنرمندان براي من افتخار است از رهنمودها و از نقدهاي شما حداكثر استفاده را خواهيم كرد. امروز ۱۹ شهريور سالروز وفات آيت‌الله طالقاني است كه يك الگوي فرهنگي براي نسل جوان است. او اولين انجمن اسلامي دانشجويان را در دانشگاه علوم پزشكي ايجاد كرد، ۲۱ شهريور هم روز سينماست كه اين مراسم در آستانه روز سينما برگزار مي‌شود و اين روز را به سينماگران تبريك مي‌گوييم.

معاون اول رييس‌جمهور با بيان اينكه از آقاي صالحي بابت پذيرفتن مسووليت وزارتخانه‌اي كه نقش كليدي در تحقق آرمان‌هاي انقلاب ما كه انقلاب فرهنگي بود، دارد، تشكر مي‌كنم، اظهار كرد: ارباب رجوع وزارت ارشاد نخبگانند، هنرمندان و اهل فرهنگ الگويي براي جامعه خصوصا جوانان هستند، ارباب رجوع اين بخش همواره جايگاه برجسته‌اي دارند. عارف افزود: انقلاب ما فرهنگي و رهبر آن مرجع گرانقدر شيعه بود، پشتيباني مردم را داشت و امروز در آستانه دهه پنجم انقلاب هستيم. وي به اهميت سند چشم‌انداز اشاره و تصريح كرد: جهت‌گيري سند چشم‌انداز جايگاه اول در منطقه در همه شاخص‌ها و الهام‌بخش براي جهان اسلام است و قرار است سال آينده به اين جايگاه برسيم. اما چقدر توانسته‌ايم در بخش نرم‌افزاري در مسير اين سند حركت كنيم؟معاون اول رييس‌جمهور گفت: آسيب‌هاي فرهنگي و اجتماعي كه امروز به آن مبتلا هستيم نشان مي‌دهد كه با اهداف اين سند فاصله زيادي داريم، ما از ارزش‌ها و اركان‌ها فاصله گرفته‌ايم؟ كجابه‌جاي سياست جذب، سياست دفع را در پيش گرفته‌ايم؟ چرا فرد يا گروهي خود را حق مي‌داند و ديگران را باطل؟ بايد چرايي آن بررسي شود. بياييد فرزندان خودمان را بررسي و وفاداري آنها به انقلاب را با نسل اول انقلاب مقايسه كنيم چه كرديم كه از ظرفيتي كه در سال ۵۷ در مقابل دنيا با اسلحه فرهنگ ايستاديم، فاصله گرفته‌ايم؟

وي با بيان اين مطلب كه برنامه هفتم دو بخش دارد، گفت: يك بخش نرم‌افزاري است كه احكام خوبي دارد و پول زيادي نياز ندارد، بلكه بايد با تغيير روش‌ها، آسيب‌هاي فرهنگي و اجتماعي را اصلاح كنيم. در برنامه، منابع مورد نياز پيش‌بيني نشده و به دولت موكول شده تا آن را تامين كند. پيش‌بيني شده كه منابع بخش سخت‌افزاري برنامه هفتم ۲۵۰ ميليارد يورو باشد.

به خاطر تخلف راه را نمي‌بندند!

معاون اول رييس‌جمهور افزود: باور ما بر اين است كه دسترسي به شاخص‌هاي كمي در برنامه هفتم، يك ضرورت انكارناپذير است، اما با رشد ۸ درصدي اقتصاد چقدر فاصله داريم؟ ۲.۸ درصد از منابع برنامه هفتم به بهره‌وري اختصاص داده شده است.

عارف، تلاش براي تحكيم سبك زندگي را وظيفه وزارت ارشاد دانست و گفت: ما اين وزارت را نهاد حاكميتي مي‌دانيم نه اجرايي، بايد همه دست‌اندركاران فرهنگي كشور محوريت ارشاد را بپذيرند و ما اين رويكرد را در پيش داريم. وي با بيان اينكه الان جوان ما يا احساس بي‌هويتي مي‌كند يا هويت خود را در جاي ديگري جست‌وجو مي‌كند، تاكيد كرد: جنگ رواني و تهاجم رواني يك مساله جدي براي ماست، براي مبارزه با آن چه كرده‌ايم؟ اينترنت يك اتوبان و راه است كسي راه را نمي‌بندد، شما محتواي خوب در آن بگذاريد، ممكن است در اتوبان خودروي حامل محموله غيرقانوني هم تردد كند اما راه را كه نبايد بست، چقدر مرجعيت علمي و فرهنگي فضاي مجازي متوجه كشور ماست؟

محرمانه نگه داشتن شاخص‌ها

راه‌حل مشكلات نيست

معاون اول رييس‌جمهور به ترويج اخلاق اسلامي متناسب با اقشار مختلف جامعه به خصوص نوجوانان و جوانان تاكيد كرد و افزود: امروز اولويت ما بايد نجات جوانان باشد، گرفتاري اين قشر از بزرگسالان و ميانسالان بيشتر است. عارف با بيان اينكه امروز دولت در مسائل فرهنگي دخالت مي‌كند كه بايد اصلاح شود، اظهار كرد: محرمانه نگه داشتن شاخص‌ها راه‌حل مشكلات نيست. در شعار مي‌گوييم مردم محرم هستند، اما بايد در عمل هم ثابت شود. وي درباره وضعيت كتاب‌خواني، گفت: در اين حوزه وضعيت نگران‌كننده است. فضاي مجازي و سايت جايگزين كتاب نمي‌شود. تيراژ برخي كتاب‌ها خجالت‌آور است.

معاون اول رييس‌جمهور با بيان اينكه ما بايد به گردش آزاد اطلاعات اعتقاد داشته باشيم، تاكيد كرد: نبايد به اين خاطر كه اين مساله ما را مورد نقد قرار مي‌دهد، از گردش آزاد اطلاعات جلوگيري كنيم. عارف تصريح كرد: فقط منتظر هستيم فرماني، رهبر انقلاب صادر كنند و بعد آن را تاييد كنيم، اما چقدر براي تحقق آن تلاش مي‌كنيم، معلوم نيست. وي با بيان اينكه در سال‌هاي اخير شعارهاي هر سال، عمدتا اقتصادي بوده كه براي امسال مشاركت مردم مد نظر بوده است، گفت: چقدر برچسب زني به سرمايه‌گذار را كنار گذاشته‌ايم؟ معاون اول رييس‌جمهور با اعلام اينكه آمايش سرزميني راهبرد دولت و برنامه هفتم توسعه است، تاكيد كرد: كشور فقط تهران يا ۸ كلان‌شهر نيست بلكه همه مناطق كشور است و همه مردم حق رشد و توسعه دارند. اين مساله در بخش فرهنگي بايد مدنظر باشد. عارف گفت: جوان‌گرايي فقط يك شعار نيست، صميمانه از رهبر انقلاب تشكر مي‌كنم كه تكليف كردند حداقل در اولين قدم ۱۰۰ جوان براي مديريت كشور تربيت شوند. بايد جوانان را به‌كار بگيريم. تاكنون از ظرفيت زنان تحصيلكرده بهره نبرده‌ايم و مشكل پيدا كرده‌ايم. عملكرد وزير راه كه خانم است در همين مدت انصافا فوق تصور بود. بايد تبعيص مثبت بگذاريم تا زنان بخشي از مسووليت‌هاي مديريتي را بر عهده بگيرند. اجازه دهيم بانوان پست‌هاي مياني را بگيرند تا براي سال‌هاي آينده آمادگي اخذ پست‌هاي بالاتر را داشته باشند.

از بازگشت هنرمنداني كه به دلايلي از كشور رفته‌اند، استقبال مي‌كنيم

معاون اول رييس‌جمهور افزود: برخي هنرمندان و فرهيختگان و اهل قلم به دلايلي از كشور رفته‌اند و ما از بازگشت آنها به كشور استقبال مي‌كنيم. بايد به كشور برگردند، آنان سرمايه‌هاي ملي هستند. عارف با بيان اينكه بايد رسانه‌هاي اثرگذار داشته باشيم، گفت: از رسانه‌ها مي‌خواهيم تا مسوولان و خدمتگزاران را وارد حاشيه نكنند. رسانه بايد چالشي برخورد كند، اين موضوع با به حاشيه كشاندن مسوولان متفاوت است. رسانه‌ها در راستاي رسالت رسانه‌اي گام بردارند و وزارت ارشاد هم در راستاي حل مشكلات آنها گام بلندي بردارد تا بتوانيم رسانه‌ها را در رشد و توسعه كشور سهيم كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون