به بهانه صدور مجوز براي «مجمع ايثارگران اصلاحطلب»
در دفاع از هويت اصلاحطلبي
علي شكوهي
از زماني كه جريان اصلاحات شناسنامهدار شد، ابهام در تعريف اصلاحطلبي هم ايجاد شد. برخي آن را مترادف با نوعي «تجديدنظرطلبي» معنا كردند و از اين منظر به آن تاختند يا از آن دفاع كردند. حملهكنندگان، اصلاحطلبي را در تقابل با اصل انقلاب و نظام و اصول و ارزشها قلمداد كردند. برخي هم از اصلاحطلبي دفاع كردند اما در هنگام بيان مختصات اين جريان، عدول از ارزشها و عبور از امام خميني و توبه از گذشته را برجسته كرده و مدعي اصلاحاتي شدند كه هيچ سنخيتي با جريان اصلي اصلاحطلبي در كشور نداشت. در غالب اين موارد، اصلاحطلبان اصيل درون جبهه انقلاب آسيب ديدند زيرا از دو سوي تحت فشار بودند و هويت آنان از سوي دو جريان به دلخواه ترسيم ميشد و البته با آنچه آنان بودند، تفاوت فراواني داشت. تشكيل «مجمع ايثارگران اصلاحطلب» شايد بتواند در مقابل تحريفهاي عامدانه موجود، فرصتي را براي دفاع از جريان اصيل اصلاحطلب فراهم كند و اجازه دهد كه هويت اين جريان را كساني ترسيم كنند كه به اين جريان دلبستهاند و از ارزشها و اصول انقلابي در كنار راهكارهاي اصلاحطلبانه دفاع ميكنند. آنان ميدانند كه اصلاحطلبان از هر جريان اصولگرايي، اصولگراتر هستند و به آساني از ارزشها و اعتقادات مورد قبول خود كوتاه نميآيند. آنان ميراث فكري امام خميني را سرمايه اعتقادي بزرگي ميدانند كه بايد از آن دفاع كرد و در عين حال معتقدند كه درجازدن در حد انديشه و سخنان و مواضع امام، خودش نشانه جمود فكري است و بايد روشمند در انديشه سياسي امام اجتهاد كرد و فهمي فرارونده و متعالي از آراي ايشان داشت. آنان بهتجربه دريافتند كه دفاع از دين و دينداري و انقلاب و انقلابيگري را نبايد به مدعيان اصولگرايي سپرد كه به دليل عملكرد و وجهه سياسيشان، دافعه دارند و قادر به جذب جوانان نيستند. «ايثارگران اصلاحطلب» يك ظرفيت تازه در درون جنبش اصلاحطلبي است كه هم ميتواند بر فضاي كلي جريان اصلاحطلب تاثير مثبت بگذارد و هم مخالفان اصلاحات را از جهاتي خلع سلاح كند. از قضا هراس مخالفان از اين جريان بيشتر است زيرا به آساني نميتوانند آنان را در جبهه دشمن ترسيم كنند و پايگاه مردمي آنان را از آنان بگيرند.