• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4049 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۲ اسفند

كتاب‌هاي تازه آقاي شاعر در فصل بهار

ندا آل‌طيب

 

 

شمس لنگرودي در آستانه بهار نوشتن چند كتاب تحقيقي را در دست دارد. هر چند آقاي شاعر مدتي است در عرصه سينما و بازيگري هم فعاليت دارد، اما هنر هفتم با همه زرق و برق‌هايش نتوانسته تمام توجه و تمركز او را به خود جلب كند و اينچنين است كه شاعر «نت‌هايي براي بلبل چوبي» در حال بازنويسي چند كتاب درباره شعر و شاعري است.

او درباره تازه‌ترين فعاليت‌هايش به «اعتماد» مي‌گويد: «اين روزها مشغول بازبيني و بازچاپ كتاب‌هاي تحقيقي هستم كه سال‌هاي پيش به چاپ رسيده بود و ناشر همه اين كتاب‌ها موسسه انتشاراتي «نگاه» است.»

اولين كتابي كه شمس از آن سخن مي‌گويد، اثري است درباره نيما يوشيج كه نام كتاب را هم از شعر خود نيما گرفته است: «از جان گذشته به مقصود مي‌رسد.»

اين كتاب آن‌گونه كه خود او توضيح مي‌دهد، تحقيقي پيرامون اشعار و احوال نيما يوشيج بر اساس يادداشت‌هاي نيما است. او براي نوشتن اين كتاب از تمام يادداشت‌هاي نيما استفاده كرده و معتقد است اين كتاب نوعي زندگينامه پدر شعر نو و اثري است كه تا به حال نمونه آن را در ادبيات معاصرمان نداشته‌ايم: «تا آنجا كه من ديده‌ام و با خبرم اين كتاب اولين كتابي است كه سراسر زندگي نيما را در بر مي‌گيرد و نخستين كتابي است كه خطوط اصلي زندگي نيما، يعني رنج‌ها، عشق، مشكلات، مصائب، آرزوها، انتظارات و... او را نشان مي‌دهد.»

اين كتاب پيش‌تر از سوي فرهنگ ايليا رشت منتشر شده است. هرچند كتاب اول او درباره شاعري معاصر است اما شمس لنگرودي براي نوشتن ديگر كتاب پژوهشي خود گشت و‌گذاري در سده‌هاي گذشته داشته است و از اين ميان قرعه فال به نام كليم كاشاني افتاده است تا سوژه ديگر كتاب مرد شاعر باشد.

اين كتاب البته تنها به اشعار و احوالات كليم كاشاني نمي‌پردازد بلكه در كنار آن تحقيقي درباره شعر سبك هندي دارد. بدين‌ترتيب كه كتاب «گردباد شور جنون» در بردارنده تحقيقي در شعر سبك هندي و اشعار و احوال كليم كاشاني است. اين كتاب پيش‌تر با همين نام از سوي نشر «چشمه» منتشر شده بود.

شاعر «باغبان جهنم» در گشت و گذار خود در دل تاريخ، به دوره‌هاي ديگري هم توجه دارد و سومين كتاب خود را اينگونه معرفي مي‌كند: «تحقيقي پيرامون شعر دوره بازگشت است كه اشعار و احوال شاعران دوره‌هاي افشاريه و زنديه و قاجاريه را در بر مي‌گيرد.» همين كتاب نيز سال 75 يعني 21 سال پيش از سوي نشر «مركز» منتشر شده بود.با اين حال آقاي شعر ترجيح داده است نسخه‌هاي بازنويسي شده همه اين كتاب‌ها را به انتشارات «نگاه» بسپارد.

شمس لنگرودي كه شاعري است ‌زاده خطه شمال، در كنار مجموعه شعرهايي همچون «خاكستر و بانو»، «آوازهاي فرشته بي‌بال»، «رسم كردن دست‌هاي تو»، «ملاح خيابان‌ها» به تحقيق و پژوهش در حوزه شعر و شاعري هم همت داشته و دارد كه نتيجه آن نگارش آثاري همانند «تاريخ تحليلي شعر نو» (در چهار جلد)، «رباعي محبوب من»، «روزي كه برف سرخ ببارد» است.

او كه در دوره جواني‌اش در تئاتر فعاليت كرده بود، سال 89 به كوشش دوست شاعر و فيلمسازش رسول يونان، براي بازي در فيلم «فلامينگو شماره 13 » دعوت به همكاري شد و با بازي در اين فيلم مقابل دوربين سينما قرار گرفت و در اين سال‌ها در چند اثر سينمايي ديگر مانند «پنج تا پنج»، «احتمال باران اسيدي»، «رفتن» و... نيز بازي داشته است.

تازه‌ترين فعاليت او در حوزه بازيگري به بازي در فيلم «دوباره زندگي» برمي‌گردد كه اين فيلم امسال تهيه شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون