• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3197 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱۴ اسفند

نمايش «سيستم گرون هلم» در تماشاخانه باران

طنز از عمق فاجعه‌اي ترسناك

سهراب سليمي

 

بر خود مي‌بالم از ديدن اجراي نمايشنامه «سيستم گرون هلم» به كارگرداني و ترجمه عليرضا كوشك جلالي و اجراي خوب بازيگران آن، كه ما را با طنزي كه درون‌مايه خود متن بود، همراه مي‌كرد. اجرايي كه در نهايت و با وجود اين طنز از عمق فاجعه‌اي ترسناك و تراژيك پرده برمي‌داشت. اينكه در اين جهان، چه گذرگاه‌هاي دهشتناكي بر سر راه رسيدن انسان به حقيقت هستي است. آيا اين سالن كنفرانس در نمايش، شركتي است كه افراد بايد براي ماندن و امرار معاش مورد آزمون و مصاحبه‌اش قرار بگيرند يا همان ترسي است كه امروزه آدميان از جواب پس دادن، مي‌كشند؟
نويسندگان بنام معاصر، همچون نويسنده اين اثر به درستي مي‌دانند كه اگر پيشينيان كلاسيك شده ايشان به ناهنجاري‌هاي شاهان و پيرامونيان آنها مي‌پرداختند، امروزه در آثار نمايشي چنين شاهاني، حضوري مستقيم ندارند، شبح وار همان‌گونه مي‌كنند كه آنها در تاريخ ديروز مي‌كردند. اين چيزي است كه كارگردان و گروه اجرايي‌اش با طنازي و به شيوايي، جريان دهشتناكش را به نمايش گذاشتند. درود باد.
«سيستم گرون هلم» بر اساس يك اتفاق واقعي نوشته شده است و بسيار دقيق مشكلات زمان را به تصوير مي‌كشد و سيستم درنده‌خو و ضد انساني بازار كار و به‌نوعي جامعه بشري را كالبدشكافي مي‌كند.
چهار نفر كه در روند يك گزينش شغلي رقابت مي‌كنند پله پله، از تصوير مخوفي پرده‌برداري مي‌كنند كه خود مصرف‌كننده، تقويت‌كننده و در نهايت قرباني آنند.
داستان چهار نفر متقاضي يك شغل بسيار مهم در يك شركت چندمليتي گردن كلفت جهاني است كه ما شاهد آخرين مصاحبه مسوولان اين كنسرن با اين چهار نفر هستيم. مصاحبه‌اي كاملا غيرمتعارف با «سيستم گرون هلم» كه با شيوه‌هاي روانكاوانه آبزورد و تحقير‌كننده، پرده از تمام رازها، ضعف‌ها و به طور كلي زندگي شخصي كانديداها برمي‌دارد. گالچران، نويسنده اسپانيايي، با اين اثر كه تركيبي است از درام، كمدي و نمايش روانكاوانه جنايي، مشكل روز بسياري از كشورهاي جهان (بي‌كاري) را با خشونت تمام و در عين حال بسيار مفرح، به تصوير مي‌كشد.
«سيستم گرون هلم» بر اساس يك اتفاق واقعي نوشته شده و روايت‌گر داستان چهار نفر متقاضي يك شغل بسيار مهم در يك شركت چند مليتي است.
الهام پاوه‌نژاد، سينا رازاني، اميرحسين رستمي و رضا مولايي بازيگران اين نمايشند.
تماشاخانه باران در شروع آغازينش با اجراي خوب اينچنين بر تماشاچيانش و كاركنانش مبارك باد. اين يك جريان آغازين تئاتر خصوصي است. نمايش «سيستم گرون هلم » به نويسندگي جوردي كالچران و كارگرداني عليرضا كوشك جلالي تا پايان اسفند ساعت 20 در «باران» اجرا مي‌شود و پيشنهاد مي‌شود ديدن اين نمايش را از دست ندهيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون