• ۱۴۰۳ سه شنبه ۸ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4125 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۲ تير

لزوم تغيير مديران مياني

محمد واعظ

در چند روز گذشته برخي گروه‌ها و افراد، مسائلي را در مورد تغيير تيم اقتصادي دولت يا برخي اعضاي تيم اقتصادي دولت مطرح مي‌كنند، اين در حالي است كه در اين مورد نمي‌توان روي مصاديق بحث كرد و بايد در اين ميان به چند موضوع توجه ويژه داشت، نخست اينكه تيم اقتصادي دولت بايد يكدست و هماهنگ باشد و از هر گونه عدم هماهنگي در تيم اقتصادي خودداري شود. دوم همه اعضاي تيم اقتصادي دولت بايد از يك تفكر پايه‌اي به صورت باور نسبت به راهبرد اقتصاد مقاومتي برخوردار باشند و در نهايت مسووليت‌هايي كه به تخصص‌هاي خاص نياز دارد بايد افراد متخصص در راس آنها قرار گيرد.

اساسا تغيير سياست‌هاي اقتصادي و رويكرد به سمت اجراي راهبرد اقتصاد مقاومتي مورد نظر نظام است.

اما اين با تغيير وزرا و معاونان اقتصادي دولت محقق نمي‌شود بلكه لازم است در سطح بدنه اجراي تغييرات اعمال شود. تحول سياست اقتصادي دولت مستلزم تغيير در سطح مديران مياني است تا مديران جديد و جوان در بدنه بر مبناي باور به اقتصاد رقابتي و هماهنگي پايه‌اي برنامه‌هاي جامع لازم براي تحقق سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي را ارايه دهند. مضاف بر اينكه برخي از مسووليت‌ها تخصص‌هاي خاص خود را به طور اساسي طلب مي‌كند، براي مثال در بانك مركزي نياز به حضور اقتصاددانان كلان‌نگر بر مبناي تفكر راهبردي اقتصاد مقاومتي است.

از تخصص‌هاي ديگر در جاهاي خاص خود بايد استفاده شود، بدون در نظر گرفتن اينكه راجع به نوع تفكر بخواهيم بحثي داشته باشيم. اساسا رياست بانك مركزي در تخصص يك اقتصاددان كلان است و بايد افراد تخصصي در مناصب تخصصي گمارده شوند تا تصميمات آنها در چارچوب اقتصاد و علم اقتصاد باشد. به نظر مي‌رسد بر اين اساس شايد يكي از راهكارهايي كه از سوي برخي درخواست مي‌شود همين تغيير افراد بر پايه تغيير تفكرهاست.

عضو هيات علمي
دانشگاه اصفهان

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون