• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4125 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۲ تير

ضرورت‌هاي پولي

ارغوان فرزين معتمد

به نظر من يكي از مهم‌ترين و ضروري‌ترين اقدامات ساماندهي و پياده‌سازي الگوهاي تامين مالي خرد در نظام بانكي كشور است. به چند دليل:

۱- در شرايط فعلي اقتصادي ضروريست طبقه متوسط و كم درآمد جامعه در ايجاد رشد اقتصادي مشاركت داشته باشند و از رشد بهره‌مند شوند. كه به معناي ضرورت حركت در مسير رشد فراگير اقتصادي است.

۲- ضروري است فقر ريشه‌كن شود و بيكاري در حد بيكاري طبيعي قرار گيرد. بنابراين مجددا حركت در مسير رشد فراگير اقتصادي كه راه‌حل اصلي براي ريشه كني فقر و بيكاري است ضروري است.

۳- ضروري است از به وجود آمدن بازارهاي غيرمتشكل پولي جلوگيري شود.

۴- ضروري است تعديل در نرخ سود بانكي به صورت درونزا صورت پذيرد.

۵- ضروري است از طريق رونق اقتصادي و مبادلات تجاري مناسب بازار ارز تعديل شود.

دستيابي به اهداف فوق مستلزم حركت در مسير رشد فراگير اقتصادي است و حركت در اين مسير مستلزم برخورداري از نظام بانكداري متناسب يعني بانكداري فراگير است. نظام بانكداري‌اي كه بتواند از طريق مشاركت دادن گروه‌هاي مورد اشاره در فرآيند رشد اقتصادي اقتصاد را مقاوم سازد.

اين رويكرد در نظام بانكي كشور وجود ندارد. به همين دليل هم با وجود داشتن برنامه‌هاي اقتصادي مناسب دستيابي به اين برنامه‌ها طبق انتظارات ممكن نمي‌شود. به اعتقاده بنده پياده‌سازي و ساماندهي الگوهاي بانكداري فراگير اعم از الگوهاي تامين مالي خرد، بانكداري اجتماعي و... به عنوان محوري‌ترين برنامه بانك مركزي مي‌تواند در روشن كردن مسير براي ساير اقدامات نيز بسيار موثر باشد.

به نظرم با وجود آنكه صحبت‌هاي خوبي درمورد اهداف اقتصادي مي‌شود ولي نظام بانكي و الگوهاي تامين مالي در كشور با اهداف همخواني ندارد و به همين دليل است كه در لايه سياستگذاري، برنامه‌ريزي و اجرا متناسب با اهداف حركت نكرده‌ايم.

وقت آن است كه پياده‌سازي بانكداري فراگير در كشور جدي گرفته شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون