• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4125 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۲ تير

ميزبان ماندني شد

سهيل سراييان

وقتي دروازه‌بان روسيه پنالتي آخر را از اسپانيا گرفت، واقعا خوشحال شدم، اصلا باورم نمي‌شد. روس‌ها قبل از جام زياد به تيم‌شان اميد نداشتند اما حالا خيلي اميدوارند. طوري خوشحالي مي‌كردند و در خيابان‌ها نام كشورشان را فرياد مي‌زدند كه ناگهان مرا به زماني برد كه هشت سالم بود. ياد بازي ايران و استراليا افتادم. همه با پرچم‌هاي روسيه به خيابان آمدند.

بعضي‌ها هم از پنجره خانه‌هاي‌شان فرياد مي‌زدند: «راسيا» باران ملايمي در مسكو مي‌باريد. هميشه مي‌گويند نبايد ميزبان زود از جام حذف شود و حالا فعلا روسيه ماندني شده.

تا صبح تمام بارها و رستوران‌ها كار مي‌كردند و خيابان‌ها همه اين‌بار در اختيار خودشان بود. انگليسي‌ها هم در ميان جشن روس‌ها ديده مي‌شدند.

هميشه وقتي تيمي پيروز مي‌شود بقيه مليت‌ها هم در جشن آنها شركت مي‌كنند، مثل اينكه تيم خودشان برنده شده.

جاي ايران بدجور در اين جشن‌ها خالي است. هميشه در طول بازي‌هاي مرحله گروهي، يك پرچم ايران در ميان هر جمعي، هر خيابان ديده مي‌شد اما حالا خبري نيست.

ديروز شبكه مستند تلويزيون روسيه، برنامه‌اي پخش كرد كه انگليسي‌هايي كه به روسيه آمده‌اند نظرشان را درباره روسيه مي‌گفتند. جالب بود كه همه شان از پروپاگانداي رسانه‌هاي غربي عليه روسيه ناراضي بودند و مي‌گفتند «چرا به ما دروغ گفتيد؟ روسيه اصلا آنگونه كه شما مي‌گفتيد، نيست.»

روس‌ها تا اينجاي كار تمام تلاش خود را براي از بين بردن تصوير سياهي كه در ذهن برخي مردم ثبت شده انجام داده‌اند. متروي مسكو بسيار بزرگ و زيباست، قطعا اگر براي اولين‌بار به مسكو آمده‌ايد، چندين بار در مترو گم خواهيد شد. به خاطر بازي‌هاي جام جهاني شهرداري مسكو دانشجوياني كه چندين زبان بلد هستند را در تمام ۲۱۰ ايستگاه مترو مسكو استخدام كرده تا به توريست‌ها راهنمايي كنند بايد چگونه به مقصد برسند.

يكي از دلايلي كه تقريبا جام جهاني بي‌نقصي را شاهد هستيم اين است كه روس‌ها هميشه فكر همه‌چيز را مي‌كنند.

يعني حتي در زندگي شخصي خودشان هم همين گونه است. نظم و برنامه‌ريزي دقيق قطعا يكي از دلايل اصلي موفقيت شان است. بد نبود برخي مديران ما هم با سفر به روسيه گوشه‌اي از مديريت بيش از ۳ ميليون توريست از ۱۷۰ كشور جهان را ياد مي‌گرفتند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون