• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3232 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۹ ارديبهشت

همزمان با روز جهاني گرافيك، هفته گرافيك كار خود را آغاز كرد

بحث داغ موشن گرافيكس

اعتماد| روز دوشنبه، هفته‌ گرافيك كارخودش را با استقبال فعالانِ‌عرصه‌ گرافيك و با اجراي «اكبر عالمي» در خانه‌ هنرمندان آغاز كرد؛ فرزاد اديبي، امرالله فرهادي، قباد شيوا، مصطفي اسداللهي، مسعود سپهر، بهرام كلهرنيا و كوروش قاضي‌مراد در اين مراسم حضور داشتند و هفته‌اي را آغاز كردند كه در آن براي نخستين بار بحث «موشن گرافيكس» مطرح شده است. همچنين دو طراح گرافيك برجسته «رودي باور» از فرانسه و «كن كاتو» از استراليا نيز مهمان‌ِاين هفته هستند.
در اين مراسم، «علي رشيدي»، رييس هيات‌مديره‌ انجمن صنفي طراحان گرافيك ايران، درباره اين مساله گفت كه همزمان با روز جهاني گرافيك، بر پايي چنين جشن‌هايي در تمام دنيا در بين همه گرافيست‌ها مرسوم است و انجمن هم طبق سنت گذشته همين كار را هر سال انجام داده است.
او همچنين درباره‌ مطرح كردن بحث موشن گرافيك (Motion Graphics) چنين توضيح داد: «دنياي گرافيك خيلي بزرگ‌تر از طراحي چهار پوستر و طراحي لوگو شده است و ما و جوانان و معلم‌هاي‌مان بايد بتوانيم در حيطه‌هاي ديگر هم باسواد شويم و سوادآموز باشيم و از اين گستره وسيع استفاده كنيم.»
او مي‌گويد امسال به دو هدف رسيده است؛ اول اينكه پس از 15 سال توانسته موزه گرافيپك را با كمك سازمان زيباسازي برپا كنند و دوم اينكه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، انجمن صنفي طراحان گرافيك ايران را به دليل فعاليت‌هاي مستمرش به عنوان انجمن برتر و برگزيده انتخاب كرد. امسال هفته گرافيك در سه محل يعني خانه هنرمندان ايران، موزه هنرهاي معاصر و موزه گرافيك مختلف برگزار مي‌شود.
«ساعد مشكي» هم از «نورالدين زرين‌كلك» كه اين روزها در بستر بيماري است و چند شب پيش نيز شبي به يادش برگزار شد، گفت: «او خاطرات خوشي در دوران كودكي حداقل براي نسل من دارند. مهمان ما به واقع راز شكفتن پيله كرم ابريشم را مي‌داند وقتي برويد و نمايشگاهش را ببينيد، متوجه مي‌شويد. او راز همه آب‌هاي جهان را مي‌داند، قصه گل‌هاي قالي، زال و رودابه و زال و سيمرغ را سال‌ها پيش براي ما گفته است. عجيب است كه راز افسانه سيمرغ را هم به عنوان نخستين كتاب به ما ارايه كرده است.» در ادامه مراسم نيز مصطفي اسدالهي، جلد چهارم كتاب مجموعه مقالات طراحي گرافيك با عنوان «نشان ارديبهشت» را رونمايي كرد و «زهرا پاشايي» كتابي حاوي مجموعه آثار اعضاي انجمن صنفي طراحان گرافيك ايران با نامِ «كارنما» كه خودش مي‌گويد نه كتاب است و نه مجموعه آثار؛ بيشتر پلي است كه سفارش‌دهنده و طراح گرافيك را به هم وصل كند.
از روز گذشته، آثار رودي باور و كن كاتو در موزه هنرهاي معاصرافتتاح شده است. روز پنجشنبه ۱۰ ارديبهشت ماه نيز در موزه گرافيك ايران نمايشگاه «درآغاز كلمه بود» با نمايش پوستر‌ها و جلد كتاب‏هاي تايپوگرافي افتتاح خواهد شد. در آخرين برنامه اين هفته نيز از جمعه ۱۱ ارديبهشت، نمايشگاهي از عكس‌هاي بيژن صيفوري گرافيست ايراني با عنوان «نيم ديگر» در مجموعه لاجوردي افتتاح خواهد شد. اين عكس‎ها تصاويري است كه صيفوري از ميهمانان انجمن صنفي گرافيك در دهه گذشته ثبت كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون