• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3232 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۹ ارديبهشت

داستان ادامه‌دار محل نمايشگاه بين‌المللي كتاب به امسال نيز رسيد

نمايشگاه كتاب جا ندارد


   زينب كاظم‌خواه/  وقتي اين بحث مطرح مي‌شود كه نمايشگاه كتاب امسال نمي‌تواند پذيراي تمام ناشراني باشد كه پيش از اين براي حضور در نمايشگاه اعلام آمادگي كرده بودند، دوباره ياد داستان انتقال نمايشگاه مي‌افتيم و اينكه هنوز بعد از 28 سال نمايشگاه خانه ندارد. داستان انتقال نمايشگاه كتاب از محل موسسه نمايشگاه‌هاي بين‌المللي هشت سال پيش در زمان محسن پرويز مطرح شد. البته بحث انتقال نمايشگاه به محلي ثابت، بحثي هميشگي بوده كه تا امروز هم به سرانجام نرسيده است. اما بالاخره معاون فرهنگي دولت نهم جرات به خرج داد و دل را به دريا زده و نمايشگاه را از محل قبلي به مصلا آورد. جايي كه قرار بود خانه‌اي موقت براي نمايشگاه باشد، اما اين موقت بودن تا امروز طول كشيده است. اين بحث‌ها در دولت دهم آخرين باري بود كه مطرح شد و همان زمان كلنگ احداث نمايشگاه هم در مجتمع امام خميني (ره) زده شد. قرار بود كه اين مكان در دوران وزارت سيد محمد حسيني ساخته شود و رييس‌جمهور وقت هم قول مساعدت مالي در اين زمينه داد اما قضيه مسكوت ماند تا نمايشگاه كتاب همچنان در مصلا برگزار شود. با اين حساب امسال هم مصلا مهمان نمايشگاه است.
امسال فضاي شبستان كه ناشران داخلي در آنجا حضور مي‌يابند با كمبود جا مواجه است؛ پيش از اين اعلام شده بود كه 2700 ناشر در بخش ناشران داخلي و 140 ناشر در بخش بين‌الملل ثبت‌نام خود را قطعي كرده‌اند اما اميرمسعود شهرام‌نيا قائم مقام نمايشگاه به مهر گفته است كه 2100 ناشر در نمايشگاه امسال حضور خواهند يافت و مسوولان به خاطر كمبود جا از حضور بقيه معذور هستند.
او توضيح داده است: «واقعيت اين است كه فضا، اين اجازه را به ما نمي‌دهد. متاسفانه همين الان هم حجم تقاضا خيلي بيشتر از اينهاست ولي ما به دليل محدوديت‌هايي كه در فضاي نمايشگاهي داريم، ناچاريم شرايط پذيرش ناشران را البته در چارچوب ضوابط شوراي سياستگذاري، به صورت سختگيرانه‌تري اِعمال كنيم.»
نمايشگاه مصالح ساختماني كه از چهار روز قبل در شبستان مصلاي بزرگ امام خميني (ره) آغاز شده بود، به پايان رسيده و كار تخليه مصلا از روز گذشته آغاز شده است و ظرف ۲۴ ساعت سازه‌هاي جديد براي نمايشگاه كتاب تهران در شبستان نصب خواهد شد.
اين روزها ساخت غرفه‌هاي خودساز در محوطه اصلي مصلا در حال انجام است. پيش از اين اعلام شده بود كه مصلا از ۱۲ ارديبهشت پذيراي ناشران خواهد بود كه قائم مقام نمايشگاه اعلام كرده است تلاش خواهند كرد يك روز زودتر و از ۱۱ ارديبهشت ناشران شركت‌كننده در بيست و هشتمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران به نمايشگاه بيايند.
در حال حاضر 300 تا 400 ناشر كه شرايط حداقلي براي حضور در نمايشگاه كتاب تهران را دارند، در ليست انتظار هستند و پيگيرند بلكه بتوانند غرفه‌اي در نمايشگاه داشته باشند ولي به گفته شهرام‌نيا «متاسفانه هنوز نتوانسته‌ايم فضاي جديدي براي جانمايي آنها اضافه كنيم.»
نمايشگاه كتاب تهران در سال‌هاي گذشته ارديبهشت ماه برگزار شده است امسال هم به سنت هر سال از 16 تا 26 دومين ماه بهار فصل كتاب خواهد بود.  

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون