• ۱۴۰۳ يکشنبه ۶ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3232 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۹ ارديبهشت

مناظره مسعود فراستي و صادق زيباكلام با تشنج برگزار شد

هياهوي بسيار به بهانه شهيد آويني

مسعود فراستي و صادق زيباكلام روز گذشته به مراسم سالروز شهادت مرتضي آويني در دانشكده هنرهاي زيبا دعوت شدند و هر كدام تا نهايت به دفاع از مواضع خود پرداختند.
به گزارش خبرنگار «اعتماد»، مناظره با حرف‌هاي مسعود فراستي منتقد سينما شروع شد، او به اين موضوع اشاره كرد كه آويني يك نظريه‌پرداز سينمايي بوده است كه مدرنيزم را خوب مي‌فهميد اما اصلا
پست مدرن نبود. او گفت: «مرتضي آويني در دو سال آخر حياتش كه من نيز با وي همراه بودم به‌شدت مورد حمله هر دوطرف روشنفكر و به اصطلاح مذهبي روشنفكر بود و همچنان نيز هست. امروز اينها سعي مي‌كنند مرتضي را به يك گرايش سياسي متعلق بدانند و از آن زاويه به او نگاه كنند اما بايد دانست كه مرتضي كار سياسي نكرد و هيچ گرايش سياسي نيز نداشت. وي به مردم و به جنگ دفاعي اعتقاد داشت. سياسيوني كه مي‌خواهند از جناح‌بندي مرتضي سود ببرند سودي نخواهند برد چرا كه اين ياركشي سياسي بي‌ارزش بوده و مرتضي همواره مستقل بوده وهست.» صادق زيباكلام، استاد علوم سياسي و عضو هيات علمي دانشگاه تهران نيز گفت كه انتظار داشته از او در مورد مذاكرات لوزان و آينده اصلاحات بپرسند چرا كه اطلاعاتش از آويني فقط در اين اندازه است كه مي‌داند او يك سيد شهيد است.
او گفت: «من از سينما چيزي نمي‌دانم، اما ‌اي كاش آويني را مي‌ديدم و از او مي‌پرسيدم چرا مي‌خواهي معنويت از فيلم‌هاي هيچكاك بيرون بكشي. اشكالي ندارد از هيچكاك خوشت بيايد؛ خيلي‌ها خوش‌شان مي‌آيد و به خاطر اين مساله كسي به تو گير نمي‌دهد كه از هيچكاك خوشت مي‌آيد يا نمي‌آيد.»
مسعود فراستي نيز در پاسخ به زيباكلام گفت: «چهار سال پيش در خدمت زيباكلام بوديم، به نظرم او از چهار سال پيش يك قدم هم جلو نيامده است، من اگر جاي اين دكتر عزيز بودم هيچ‌وقت پايم را در اين جلسه نمي‌گذاشتم و پيرامون مساله‌اي كه سررشته‌اي در آن ندارم صحبت نمي‌كردم و بحث به اين جدي‌اي را به شوخي نمي‌گرفتم. ايشان و طرفداران ايشان در ژست سينماي انتلكت مانده‌اند و بي‌دليل و بي‌هيچ تخصصي مي‌خواهند پيرامون اين قضيه صحبت كنند. عزيز من شما پيرامون مسائل سياسي (كه باز در آن هم صاحب نظر نيستي) صحبت كن. (اين حرف‌ها با تشويق حضار مواجه شد)
زيبا كلام در جواب فراستي گفت: «بله ما چهار سال پيش همديگر ر ا ديديم، ايشان يادش رفته كه چهار سال پيش براي چه آمدند دانشگاه اصفهان؛ ايشان در آن شرايط از« قلاده‌هاي طلا» دفاع كردند. (جمعيت سوت و كف زدند) من زيباكلام هر چه باشم از فيلم «قلاده‌هاي طلا» دفاع نمي‌كنم؛ ولي اين آقا كه خود را به آويني چسباند تا مطرح شود بايد پاسخگوي رفتارش باشد. من هر چه باشم از قلاده‌هاي طلا دفاع نمي‌كنم.» فراستي در جواب گفت كه براي بحث در مورد فيلم قلاده‌هاي طلا به اصفهان نرفته بودند و تاكيد كرد: «آن موقع ما براي فيلم انتلكت مورد علاقه شما «جدايي نادر از سيمين» به اصفهان رفتيم.» او در اينجاي بحث كمي مكث كرد و خطاب به زيباكلام گفت: «من فيلم قلاده‌هاي طلا را دفاع تمام قد نكردم بلكه از دو مديوم قابل دفاع حرف زدم و هنوز هم روي حرف خودم هستم. يكي از صحنه‌هايي كه درخارج گرفته شده كه كاملا سينمايي و استاندارد است و اينكه اين فيلم وقتي در مورد مخالفش و كساني كه مخالف ايده فيلمساز هستند صحبت مي‌كند، با احترام با آنها برخورد مي‌كند و به نظرم اين فيلم در نهايت فيلمي وحدت طلبي است.» او خطاب به زيباكلام گفت: «من به فيلم قلاده‌هاي طلا نيم‌ستاره دادم ولي شما بايد موضع خود را مشخص كنيد؛ شما يك روز طرفدارهاشمي‌رفسنجاني هستيد و فردا مخالفش. آدم‌هايي كه فيلم‌هاي مورد علاقه‌شان فيلم‌هاي سطحي، انتلكت و نازل هستند كه كارگردان‌شان مثل شما هم از اپوزيسيون مي‌خورند هم از پوزيسيون و حزب باد هستند. مثل شما ناگهان ضد جنگ مي‌شوند. آقاي زيبا كلام جنگ دو حالت دارد؛ يك جنگ تهاجمي و يك جنگ دفاعي. وقتي شما مورد تهاجم قرار مي‌گيريد نمي‌توانيد منفعل باقي بمانيد و با ژست روشنفكري خود را ضد جنگ وانمود كني. ولي من طرفدار آن جنگ دفاعي هستم و وقتي ملت مورد هجوم قرار مي‌گيرد بهترين جنگ دفاع است كه شما از آن بدتان مي‌آيد. شما حتي يك روز آمديد در دانشكده فني از فيلم «300» دفاع كرديد. به نظرم حتي نظريه پرداز هم نيستيد.»به گزارش خبرنگار ما زيبا كلام در مقابل سوال مجري كه به او فرصت براي جواب دادن مي‌داد، گفت: «ترجيح مي‌دهم جواب ندهم اصلا حرفي ندارم. »

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون