• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3242 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۲ ارديبهشت

«فاطما گل» وطني ساخته مي‌شود

گمشده در كپي و در آرزوي رسيدن اهليت

  نازنين متين‌نيا / همزمان با پخش جوك‌هايي درباره سريال تركي «فاطما گل» در وايبر و فضاي مجازي، اين خبر منتشر شده است؛ ضياءالدين دري مي‌خواهد براساس اين سريال، يك سريال و يك فيلم سينمايي به نام «زينب» بسازد. اين كارگردان باسابقه و قديمي توضيحات مفصلي هم داده و اعلام كرده چون قصه دراماتيك سريال‌هاي تركي براي مردم ايران جذاب است، مي‌خواهد از همين داستان دراماتيك استفاده كند و نمونه وطني و اسلامي‌ و اخلاقي آن را بسازد تا مردم در تلويزيون و سينما، نمونه ايراني «فاطما گل» را تماشا كنند.
 به اين ترتيب بعد از تقريبا 15 سال از همه‌گير شدن ماهواره در منازل ايراني و تقريبا شش سال از استقبال ايراني‌ها از سريال‌هاي تركي و بعد از اين‌همه سال طرح و برنامه‌هاي ضربتي اجراشده درباره ماهواره و تهاجم فرهنگي، هنرمندي به اين نتيجه رسيده كه به جاي مقابله، كپي يك سريال تركي را بسازد و مردم را پاي تلويزيون بنشاند.
اتفاقي كه شايد در نگاه اول و با توضيحات دري چندان هم غيرمنطقي به نظر نرسد، اما وقتي به سال‌هاي سال تلاش براي كمرنگ شدن نقش شبكه‌هاي ماهواره‌اي در ايران نگاه مي‌كنيم و به بودجه‌هاي هنگفتي كه رسانه ملي و نهادهاي ديگر براي اين مقابله خرج كرده‌اند مي‌رسيم، ديگر كپي ساختن از روي سريال‌هاي تركي، نمي‌تواند راه و روشي منطقي به نظر بيايد و چرايي اين داستان را در ذهن كم‌رنگ كند كه فرهنگ‌سازي و مقابله با تهاجم‌فرهنگي، هيچ‌وقت در مسير درستش نبوده و حالا هم بيشتر از هروقت ديگري به بيراهه مي‌رود.
نكته جالب اينجاست كه در فهرست هنرمندان سينما و تلويزيون ايران و در مقايسه با فهرست هنرمندان سينما و برنامه‌سازان شبكه‌هاي تلويزيوني تركيه، هيچ كمبودي از لحاظ نيروي فني و خلاقه وجود ندارد.
 اما وقتي رسانه ملي تنها نام‌هاي خاصي را مي‌پذيرد، برنامه‌هايش روز به روز كسل‌كننده‌تر و غيرواقعي‌تر از زندگي ايرانيان مي‌شود و شبكه نمايش خانگي هم پرشده از كارگرداناني كه به قصد كپي سريالي خارجي و فروش ميلياردي قدم برمي‌دارند، چطور مي‌شود از مردم خواست كه به صورت خودجوش، ماهواره‌ها را خاموش كنند و قصه «فاطما گل» و «ثمر» و «خرم سلطان» و... را فراموش كنند و دل به برنامه‌هاي كپي دسته چندمي از همان نسخه اصلي كه روي آن خط كشيده‌اند، ببندند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون