• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4724 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۱ شهريور

روحاني در مراسم رونمايي از موشك‌هاي «حاج‌قاسم» و «ابومهدي»:

استراتژي «تهاجم» نداريم

رونمايي از نمايشگاه دستاوردهاي اقتدار پهپادي، افتتاح خط توليد موتور ملي توربوجت سبك (اوج)، رونمايي از موشك بالستيك شهيد حاج‌قاسم و موشك كروز شهيد ابومهدي و رونمايي از موتور توربوفن سبك(جهش) ازجمله دستاوردهاي ملي وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح بود كه با دستور حسن روحاني، روز پنجشنبه و در آستانه ۳۱ مرداد روز صنعت دفاعي به بهره‌برداري رسيد و رونمايي شد. رييس‌جمهوري در اين مراسم كه مطابق معمول و به دليل شرايط موجود به صورت مجازي برگزار شد ضمن تشريح شرايط صنايع دفاعي كشور تاكيد كرد كه استراتژي جمهوري اسلامي بر مبناي بازدارندگي و دفاعي است و ايران هرگز آغازگر هيچ جنگي نبوده ‌است؛ مساله‌اي كه در مقوله دفاع نظامي همواره بر آن تاكيد شد. همچنين چند روز پيش مركز فضاي مجازي ستاد كل نيروهاي مسلح با انتشار اطلاعيه‌اي در قبال حقوق بين‌الملل فضاي سايبري اذعان كرد كه دكترين قابل اعمال در فضاي سايبري همچون فضاي فيزيكي است و جمهوري اسلامي آغازگر هيچ منازعه‌اي نيست. 
به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني نهاد رياست‌جمهوري حسن روحاني در نوزدهمين هفته از افتتاح طرح‌ها و پروژه‌هاي ملي كشور كه با محوريت صنعت دفاعي برگزار شد بر تغيير جايگاه دفاعي جمهوري اسلامي از جايگاه بيست و سوم به چهاردهم در ۵-۶ سال اخير، افزايش قدرت در زمينه «ديد» كه بخش بزرگي در حوزه نظامي است همچنين افزايش قدرت در زمينه «تير» يا قدرت برخورد تاكيد كرد كه منجر شد با استفاده از «باور ۳۷۳» و «سامانه ۱۵خرداد» پهپاد امريكايي را در خليج فارس سرنگون كنيم. همزمان با تلاش‌ها براي تمديد تحريم‌هاي تسليحاتي ايران كه از مهرماه امسال بنابر قطعنامه ۲۲۳۱ لغو مي‌شود، حسن روحاني در مراسم افتتاح ديروز به «موشك كروز» و افزايش اهميت آن به نسبت «موشك بالستيك و موشك زمين به زمين» اشاره كرد؛ موضوعي كه محل مناقشه ايران با قدرت‌هاي جهاني است و رييس‌جمهوري روز پنجشنبه از وزير دفاع خواست تا توان اين وزارتخانه را روي موشك كروز زميني يا زمين پايه و موشك كروز دريايي و موشك كروز هوايي بگذارد؛ اگرچه به‌گفته روحاني «امروز در موشك كروز پيشرفت‌هاي قابل‌ملاحظه‌اي داشتيم و اينكه در كروز دريايي در مدت حدود 1.5 سال از 300 به 1000 كيلومتر رسيديم بسيار مهم است.» 
همچنين بنابر گفته وزير دفاع، موشك كروز دريايي به‌ جاي برد 300 كيلومتري به برد 3 برابري يعني هزار كيلومتر رسيده‌است. روحاني با اشاره به اين نكته گفت كه بايد به توصيه رهبري در مسير توليد و خودكفايي قرار بگيريم. رييس‌جمهوري با اشاره به اينكه «در زمينه پدافند براي ما بسيار مهم است كه آسمان كشور، آسمان امني باشد در اين زمينه كارهاي بزرگي انجام گرفته است» تاكيد كرد:«بايد بتوانيم تكنولوژي‌هايي در رادارها به كار ببريم كه بتوانيم از وجود و ورود اين پرنده‌ها به آسمان كشورمان و نحوه برخورد با اين پرنده‌ها و مقابله با آنها همه توان‌مان را به كار بگيريم و استفاده كنيم.» رييس‌جمهوري در خلال مراسم افتتاح طرح‌هاي ديروز بار ديگر بر بازدارنده بودن استراتژي دفاعي جمهوري اسلامي تاكيد كرد و گفت: «استراتژي تهاجم نداريم و نمي‌خواهيم جايي را اشغال كنيم. نمي‌خواهيم به ملتي صدمه بزنيم، همسايگان ما بايد مطمئن باشند، قدرت دفاعي ايران به نفع آنهاست. ما از قدرت دفاعي‌مان به نفع دوستان‌مان استفاده خواهيم كرد و عليه دوستان‌مان هيچ‌گاه استفاده نخواهيم كرد. هيچ‌گاه در تاريخ به ويژه بعد از انقلاب آغازگر هيچ جنگي نبوديم. همواره دفاع كرديم. در حالي كه در منطقه‌اي بوديم كه يك بار 8 سال به كشورمان حمله شد، يك بار به همسايه‌مان كويت حمله و اشغال شد، يك بار به افغانستان حمله و اشغال شد و يك بار هم به عراق حمله و اشغال شد. به ‌رغم همه فراز و نشيبي كه در كشورهاي همسايه ديديم هيچ‌گاه تصميم‌مان را عوض نكرديم كه راهبرد ما، راهبرد بازدارنده دفاعي باشد بنابراين همه توان ايران براي بازدارندگي و حفظ كشورمان است.»

از ساخت تا پيش‌خريد واكسن كرونا
حسن روحاني همچنين روز پنجشنبه مطابق روال هفتگي در جلسه كميته‌هاي تخصصي ستاد مديريت كرونا حضور يافت. در اين نشست روساي كميته‌هاي آموزش و درمان ستاد از روند نظارت بر اجراي دستورالعمل‌هاي بهداشتي در كنكور سراسري در كشور و از اقدام كميته درمان و وزارت بهداشت در غربالگري دانش‌آموزان در برگزاري كنكور گزارشي ارايه دادند.
 روحاني در اين جلسه با اشاره به گزارش كميته امنيتي اجتماعي ستاد ملي مقابله با كرونا با تاكيد مجدد بر جديت و قاطعيت بر نظارت و اجراي دقيق پروتكل‌هاي بهداشتي مربوط به برگزاري مراسم عزاداري ماه محرم گفت:«اقدامات و ابتكاراتي كه براي مراسم باشكوه عزاداري‌هاي محرم در فضاي مجازي و رسانه ملي انجام شده، قابل‌تقدير است.» 
رييس‌جمهوري همچنين در ادامه جلسه روساي كميته ستاد ملي مقابله با بيماري كرونا با اشاره به گزارش كميته درمان در خصوص ميزان پيشرفت‌ها براي دستيابي به واكسن كرونا و در عين حال بررسي‌ها براي پيش‌خريد واكسن از كشورهاي سازنده توضيح داد:«حفظ سلامت مردم براي ما در اولويت است و به همين دليل كنار تلاش‌ها براي ساخت واكسن در كشور، برنامه‌ريزي‌هاي لازم براي پيش خريد واكسن از ديگر كشورها نيز بايد انجام شود. در اين راستا و براي تامين واكسن طي هر دو مسير ساخت و پيش‌خريد واكسن در جريان است و قطعا در صورت ساخت اين واكسن از سوي هر كشوري نسبت به پيش‌خريد آن اقدام مي‌كنيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون