• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4746 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۲۹ شهريور

نظارت بر فعاليت مخفيانه قهوه‌خانه‌ها و ورود بدون ماسك به مترو در تهران، صفر است

كل كشور در شرايط قرمز قرار گرفت

گروه اجتماعي

سفرهاي تفريحي، گردش‌هاي بي‌رويه در مراكز تجاري، ناديده گرفتن اهميت استفاده از ماسك در مترو و اتوبوس و بي‌توجهي به رعايت فاصله 1.5 متري، يك نتيجه داشت كه آن هم ديروز توسط معاون وزارت بهداشت اعلام شد: «كل كشور در وضعيت قرمز قرار گرفت.»

اين اعلام ايرج حريرچي يك معناي مشخص دارد: «اگر تا ديروز، مسوولان وزارت بهداشت، از شهرهايي با وضعيت سفيد نام مي‌بردند، حالا هيچ شهر سفيدي در كشور وجود ندارد و ويروس كرونا، در تمام كشور در حال جولان است.»
در حالي كه اولين‌بار است كه ظرف 7 ماه گذشته و از ابتداي شيوع ويروس كرونا در كشور، تمام شهرهاي ايران از وضعيت سفيد و بي‌خطر خارج شده و در وضعيت قرمز يا هشدار قرار گرفته‌اند، تنها دليل اين اتفاق اين‌بار، بي‌توجهي واضح مردم به رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي و ضعف شديد نظارت‌هاست. در حالي كه به گفته عليرضا زالي؛ فرمانده عمليات مديريت بيماري كرونا در كلانشهر تهران، طي روزهاي گذشته و به دنبال افزايش نگران‌كننده بستري‌هاي كرونا در پايتخت، موج سوم بيماري در تهران آغاز شده، مشاهدات «اعتماد» از سطح شهر نشانگر ضعف شديد نظارت بازرسان در اماكن عمومي و وسايل حمل و نقل عمومي نسبت به الزام استفاده از ماسك و رعايت فاصله‌گذاري اجتماعي است. خبرنگار «اعتماد» ظرف هفته‌هاي گذشته به دفعات شاهد بوده كه در تمام ايستگاه‌هاي مترو؛ چه ايستگاه‌هاي محلي و چه ايستگاه‌هاي مركز شهر، افراد بدون ماسك نه تنها آزادانه وارد ايستگاه و سكو مي‌شوند و به سمت سوار شدن قطار مي‌روند، هيچ ماموري به اين افراد براي تهيه ماسك و ممنوعيت ورود بدون ماسك هشدار و تذكر نمي‌دهد چون خود ماموران هم ماسكي بر صورت ندارند. وضعيت اماكن عمومي هم بهتر از مترو نيست. خبرنگار «اعتماد» از چند روز قبل شاهد فعاليت پنهان يك قهوه‌خانه بالاتر از متروي توحيد در خيابان نواب بوده و به پليس هم درباره فعاليت مخفيانه اين قهوه‌خانه گزارش داده علاوه بر اين توضيح كه اين قهوه‌خانه در نگاه ظاهري تعطيل است و كركره‌هايش بسته است، اما مشتريان، در ساعات روز با دسته كليد يا گوشي موبايل، تقه‌اي به كركره مغازه مي‌زنند و كركره برقي تا نيمه بالا مي‌رود و مشتريان داخل مغازه مي‌شوند. بي‌توجهي پليس به فعاليت اين قهوه‌خانه در حالي است كه بوي نفرت‌آور تنباكو در تمام ساعات روز در پياده‌روي محل استقرار اين قهوه‌خانه قابل استشمام است و در ساعات شب، صاحب اين قهوه‌خانه چند نفر را به عنوان مراقب به كار گرفته كه در اطراف مغازه نگهباني مي‌دهند تا در صورت مراجعه فرد مشكوك، صاحبان قهوه‌خانه را مطلع كنند. تصوير ترسناكي كه خبرنگار «اعتماد» چند شب پيش و از كركره‌هاي نيمه‌باز قهوه‌خانه شاهد بود؛ داخل مغازه، چهارپايه‌هاي پلاستيكي، تنگ هم قرار گرفته و مغازه، پر بود از مشترياني كه كيپ تا كيپ نشسته و مشغول قليان كشيدن بودند و طبيعي است كه قليان كشيدن با ماسك، يك كار غيرممكن است. البته مشتريان اين قهوه‌خانه به هيچ‌وجه مستحق دلسوزي نيستند اما اين افراد خانواده‌اي دارند كه قرباني بي‌شعوري همين مردان قليان‌كش خواهند شد. مصداق بي‌توجهي افرادي همچون مشتريان اين قهوه‌خانه به رعايت الزامات بهداشتي البته كم نيست. چند روز قبل، خبرنگار «اعتماد»، توسط چند مسافر داخل واگن مترو مورد بي‌احترامي و هتك حرمت قرار گرفت آن هم فقط به اين دليل كه مسافران مترو مي‌خواستند روي صندلي‌هايي بنشينند كه برچسب ممنوعيت نشستن با هدف رعايت فاصله‌گذاري 1.5 متري داشت و وقتي با مقاومت خبرنگار «اعتماد» مواجه شدند، او را مورد فحاشي قرار دادند و جالب اينكه براي باقي مسافران هم امر بسيار عادي بود كه چرا بايد صندلي‌هاي مترو خالي بماند چون حالا كرونا تمام شده است. همه بايد از صندلي‌هاي خالي استفاده كنند. 
آنچه در ايران و به خصوص در تهران شاهديم، عقب‌ماندگي جدي مردم با وجود پزهاي عالي در پوشش و ظاهر است. جالب‌ترين صحنه، گزارش‌هاي خبرنگاران تلويزيون از بيماران بستري در بيمارستان‌هاست. در اين گزارش‌ها كه تقريبا هر شب، از يكي از بيمارستان‌هاي كشور پخش مي‌شود، گزارشگران از بيماران مي‌پرسند: «چطور بيمار شديد؟» 
و بيماران كه از همان جمع كثيري هستند كه به اهميت رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي پشت كردند و هشدارهاي وزارت بهداشت را به تمسخر گرفتند، با عجز و زبوني مي‌گويند: «رفتيم سفر. رفتيم عروسي. رفتيم مهماني. فكر نمي‌كرديم ما هم مبتلا شويم. فكر مي‌كرديم بيماري تمام شده...»
شيوع «كرونا» آزمون بسيار خوبي بود كه سطح فهم و درك مردم ايران درباره رعايت حال ديگران و احترام به حقوق انساني آحاد جامعه را محك بزند. در حالي كه حالا در بسياري كشورهاي جهان، فقط و فقط به دليل رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي، خبر از كاهش قابل توجه بستري‌هاي كرونا و فوت كوويد 19 مي‌رسد، ما كه هنوز بنرهاي تبليغاتي «كرونا را شكست مي‌دهيم» در خيابان‌ شهرهاي‌مان نصب به داربست‌هاي تبليغاتي است و خودمان را داناي كلي مي‌دانيم كه باقي دنيا را بنده و زرخريدمان فرض كرده‌ايم، حالا به دليل بي‌احترامي به حقوق انساني همديگر و ناديده گرفتن ارزش جان انسان‌ها، پا به موج سوم كوويد 19 هم گذاشتيم و اين اتفاق، روي ادعاي همه ما درباره فهيم بودن و دلسوز بودن براي همنوع خط بطلان مي‌كشد. 

از اين هشدارها بترسيد 
  ايرج حريرچي، معاون كل وزارت بهداشت: «ديگر رنگ‌بندي كرونايي معنايي ندارد. نارنجي و زرد نداريم و كل كشور در وضعيت قرمز قرار دارد كه در صورت ادامه اين روند، آمار كشته‌هاي كرونا به ۴۵ هزار نفر هم خواهد رسيد. انفجار كرونايي در برخي شهرها اتفاق افتاده است. در شهر تبريز از زير ۴۰ بستري روزانه به ۱۶۰ بستري رسيده‌ايم و در قم از ۱۰ بستري روزانه به ۱۶۰ بستري رسيديم.»
  عليرضا زالي، فرمانده عمليات مديريت بيماري كرونا در كلانشهر تهران: «محدوديت‌هاي كرونايي بايد به پايتخت بازگردد. روند ابتلا و بستري‌هاي كرونايي در تهران ظرف هفته اخير روند صعودي داشته و به عنوان نمونه، ظرف شبانه‌روز 25 تا 26 شهريور، ۷۲۰ مبتلا به كرونا در بيمارستان‌هاي تهران بستري شده‌اند كه ۱۴۷ نفر آنها را به بخش مراقبت‌هاي ويژه منتقل كرده‌اند. در سه هفته اخير، براي اولين بار تعداد موارد جديد بستري از مرز ۷۰۰ نفر گذشته. افزايش ترددها و استفاده از وسايل حمل و نقل همگاني در سطح شهر تهران باعث شده آمار ابتلا نيز افزايش يابد چون به‌طور متوسط روزانه ۹۵۰ هزار نفر از مترو و يك ميليون و ۲۰۰ هزار نفر از ناوگان اتوبوسراني تهران استفاده مي‌كنند و ما نگران سير صعودي اين روند در روزهاي آينده هستيم. نامه‌اي به استانداري تهران و ستاد ملي كرونا نوشته‌ايم و درخواست كرده‌ايم در هفته جاري محدوديت‌هاي جديدي اعمال شود.»


ما كه هنوز بنرهاي تبليغاتي «كرونا را شكست مي‌دهيم» در خيابان‌ شهرهاي‌مان نصب به داربست‌هاي تبليغاتي است و خودمان را داناي كلي مي‌دانيم كه باقي دنيا را بنده و زرخريدمان فرض كرده‌ايم، حالا به دليل بي‌احترامي به حقوق انساني همديگر و ناديده گرفتن ارزش جان انسان‌ها، پا به موج سوم كوويد 19 هم گذاشتيم و اين اتفاق، روي ادعاي همه ما درباره فهيم بودن و دلسوز بودن براي همنوع خط بطلان مي‌كشد. 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون