• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3264 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۰ خرداد

سقوط يك درصدي شاخص بورس

گروه اقتصادي: حال و روز بورس تهران دوباره بحراني شده است. شاخص كل بازار سهام ديروز 634 واحد افت كرد تا با بيش از يك‌درصد كاهش بيشترين افت در خردادماه را تجربه كند. در بازار ديروز «فولاد»، «فارس»، «شبندر»، «وبصادر»، «شپنا» و «وبملت» بيشترين تاثير منفي را بر شاخص كل داشتند. بدين ترتيب ديروز همه گروه‌ها در ريزش بازار نقش ايفا كردند و بازار را در عقب‌نشيني هدايت كردند.
در بازار ديروز روند عرضه توسط حقوقي‌ها و حقيقي‌ها دنبال شد و با شدت گرفتن حجم معاملات ريزش بازار شديدتر شد. بحران در حالي دوباره دامن بورس تهران را گرفته كه كارشناسان فشار كمبود نقدينگي وافزايش ميزان عرضه توسط نمادهاي مختلف را مهم‌ترين دلايل منفي‌شدن شاخص بازار عنوان مي‌كنند.
از سوي ديگر ابهام درباره به نتيجه رسيدن مذاكرات هسته‌اي هم سايه‌اي بلند بر بازار انداخته و به نظر مي‌رسد تا زماني كه نتيجه مذاكرات مشخص نشود، شاهد بازگشت اعتماد براي سرمايه‌گذاري در بورس نباشيم. در معاملات روز گذشته تنها امتياز تسهيلات مسكن مثبت معامله شد و در ساير گروه‌ها روند منفي عرضه بيشتر شد و بازار دوباره در مدار سقوط قرار گرفت. به نظر مي‌رسد با تداوم روند فعلي و سياست فروش يا انفعال حقوقي‌ها، در صورتي كه دولت از بازار سرمايه حمايت نكند، روند اصلاحي شاخص تا كانال 50 هزار واحدي پايين بكشد.
به عقيده برخي كارشناسان بازار در حال حاضر منتظر شوك هيجان سياسي مذاكرات است. اين در حالي است كه براساس آمارهاي موجود در يك سال و نيم اخير بورس بيشترين بازدهي منفي را تجربه كرده و نسبت قيمت به درآمد بازار به اندازه كافي پايين آمده است و نزديك به پنج شده است. مهم‌ترين عامل اين روند نزولي، شوك‌هاي سياسي نامعلوم بوده و سياست‌هاي پولي و مالي انقباضي شديد مثل نرخ خوراك، افزايش ماليات و افزايش بهره بر بازار تاثير زيادي داشته است.
اين در حالي است كه با نزديك شدن به سررسيد. مهلت باقي مانده تا توافق هسته‌اي يعني دهم تيرماه، اخبار ضد و نقيض موجب نگراني معامله‌گران در بازار بي‌طرفدار كنوني شده است. در همين راستا اتحاديه اروپا اعلام كرده كه اگر امكان تحقيق درباره فعاليت‌هاي گذشته برنامه هسته‌اي ايران توسط سازمان ملل وجود نداشته باشد، هيچ توافق هسته‌اي بين ايران و 1+5 صورت نخواهد گرفت. شايد بتوان اين اعلاميه اتحاديه اروپا را يكي از دلايل ريزش هيجاني روز گذشته بازار عنوان كرد.
بررسي گزارش مجامع برگزار شده در روزهاي اخير (فصل مجامع) نشان مي‌دهد كه دارويي‌ها يكي از پربازده‌ترين گروه‌ها از حيث تقسيم سود مناسب و راضي‌كننده بين سهامداران بوده‌اند. اين در حالي است كه اخبار مخابره شده از ساير مجامع چندان رضايت بخش نيست و نتوانسته نظر سهامداران را جلب كند.
 هر چند پيش‌بيني وضعيت بازار سرمايه در هفته‌ها و ماه‌هاي آينده دشوار است و شايد غيرممكن باشد، بايد در نظر داشت كه حتي با فرض اينكه توافق هسته‌اي صورت گيرد، از يك‌سو با توجه به تورم كنوني، احتمال رشد قيمت سهام وجود دارد كه البته نبايد و نمي‌توان به چنين رشدي تكيه كرد و از سوي ديگر با توجه به اينكه بنگاه‌هاي اقتصادي و شركت‌هاي توليدي در اين شرايط، چاره‌اي جز اجراي طرح‌هاي توسعه نخواهند داشت، بنابراين در صورتي كه موانع رشد توليد با هوشمندي ايجاد انگيزه لازم برداشته شود، مي‌توان با ديدگاهي خوشبينانه به رشد بازار سهام در بلندمدت اميدوار بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون