• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3264 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۰ خرداد

پيش‌بيني سقوط اونس طلا به 1160 دلار

گروه اقتصادي: افزايش قيمت جهاني نفت و طلا ديروز در بازار تهران نتيجه‌اي جالب به دنبال داشت. بر اساس معاملات ديروز قيمت طلا و سكه در بازار تهران افزايش يافت و دلار ارزان شد. دلار امريكا ديروز 3308 تومان شد تا دوباره بر مدار نزول قرار بگيرد. اين در حالي بود كه ارزش دلار در برابر يورو و پوند در بازارهاي جهاني افزايش پيدا كرد ولي در بازار داخلي ايران يورو و پوند گران و دلار ارزان شد.
دلار رسمي بانك مركزي نيز ديروز روندي نزولي را دنبال كرد و به 28 هزار و 969 ريال رسيد. اين در حالي بود كه پوند و يورو رسمي نيز ديروز گران شدند و به 32 هزار و 806 ريال و 44 هزار و 496 ريال رسيدند. اما در بازار طلا و سكه با وجود كاهش قيمت دلار، روند بازار از روند اونس جهاني طلا تبعيت كرد. اونس جهاني طلا ديروز با افزايش قيمت به 1182 دلار رسيد. با رشد اونس سكه تمام طرح قديم و جديد با اندكي افزايش به 917 هزار تومان و 916 هزار تومان رسيدند. نيم سكه 466 هزار تومان و ربع سكه 258 هزار تومان شد. اين در حالي بود كه سكه يك گرمي 177 هزار تومان قيمت خورد كه نشان‌دهنده ثابت ماندن قيمت نسبت به روز قبل بود.
تازه‌ترين تحليل تكنيكال نشان مي‌دهد كه قيمت جهاني هر اونس طلا در كوتاه‌مدت بين 1160 تا 1180 دلار در نوسان خواهد بود. بر اين اساس قيمت جهاني طلا در شرايط كنوني به‌شدت تحت تاثير نوسانات ارزش دلار و آمارهاي اقتصادي امريكا قرار دارد. اين در حالي است كه وضعيت بحران مالي و بدهي يونان نيز مي‌تواند تاثير زيادي بر قيمت طلا در كوتاه‌مدت داشته باشد. برخي تحليلگران بر اين باورند كه سطح مقاومتي قيمت طلا در شرايط كنوني 1180 دلار خواهد بود و اگر اين سطح شكسته شود قيمت طلا به زودي تا 1200 دلار در هر اونس افزايش خواهد يافت.
همچنين سطح حمايتي قيمت طلا در شرايط كنوني 1160 دلار است و اگر اين سطح شكسته شود احتمال افت بيشتر قيمت طلا تا 1140 دلار نيز وجود دارد. از طرفي انتشار گزارش اخير وزارت كار امريكا در خصوص ايجاد 280 هزار فرصت شغلي جديد طي ماه گذشته تاثير زيادي بر افزايش ارزش دلار در برابر ارزهاي معتبر بين‌المللي و كاهش قيمت طلا داشته است.
كاهش قيمت طلا در روزهاي گذشته نتوانسته موجب تحريك تقاضاي فيزيكي در بازارهاي بين المللي شود و به نظر مي‌رسد سرمايه‌گذاران و فعالان بازار منتظر كاهش قيمت طلا به كمتر از 1150 دلار در هر اونس هستند. اين در حالي است كه تقاضاي فيزيكي در بازارهاي هند و چين همچنان ضعيف است و افت قيمت در روزهاي گذشته نتوانسته است سرمايه‌گذاران را براي خريد طلا تشويق كند. به نظر مي‌رسد اگر قيمت طلا به كمتر از 1150 دلار در هر اونس برسد تقاضا براي خريد ذخاير جديد طلا افزايش خواهد يافت و اين مساله مانع بزرگي براي افت بيشتر قيمت طلا خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون