• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3264 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۰ خرداد

واكنش ايران به اقدام احتمالي امريكا در مصادره هواپيماهاي جديد


پس از آنكه شركت هواپيمايي ماهان با وجود تحريم‌هاي گسترده توانست در اقدامي مهم 9 فروند هواپيماي مسافربري جديد وارد كشور كند و از اين طريق بخشي از نيازهاي بر زمين‌ مانده ناوگان هوايي را تامين كند، كشور‌هاي غربي با صحبت‌هايي قلدرمآبانه سعي كردند اثرات ورود اين هواپيماها را خنثي كنند. هر چند ايران بارها اعلام كرده كه به‌دليل نياز به طي شدن مراحل متعدد براي دريافت مجوزهاي نهايي پرواز هواپيماهاي تازه وارد، هنوز چندماهي تا پرواز 9 ايرباس جديد باقي مانده، اما در صحبت‌هاي مقام‌هاي امريكايي بارها نسبت به مصادره يا ممنوع كردن پرواز آنها سخن گفته شده است.
در اين راستا امريكا حتي دو ايرلاين خارجي كه در زمينه خريد اين هواپيماها به ايران كمك كرده‌اند را نيز در فهرست تحريم‌هاي خود قرار داده و اعلام كرده است با توجه به اينكه ورود اين هواپيماها نقض تحريم‌ها عليه ايران به حساب مي‌آيد، اجازه پرواز را از آنها دريغ خواهد كرد.
باوجودي كه هنوز پروازي اتفاق نيفتاده كه بخواهد براي آن مشكل به وجود بيايد، اما مقام‌هاي ايراني از هم‌اكنون خود را براي هرگونه واكنشي آماده كرده‌اند. عليرضا جهانگيريان، معاون وزير راه و شهرسازي و رييس سازمان هواپيمايي كشوري هرچند بار ديگر بر لزوم طي شدن مراحل قانوني كار از سوي ايرلاين مربوطه براي دريافت مجوز‌هاي لازم تاكيد مي‌كند، اما در عين حال معتقد است ايران بايد خود را براي ديگر احتمالات نيز آماده كند.  وي در پاسخ به اين سوال كه تا چه حد تهديد‌هاي امريكا مبني بر مصادره هواپيماهاي جديد ايران امكان عملياتي‌شدن دارد؟ اظهار كرد: برمبناي حقوق بين‌الملل چنين امكاني وجود ندارد، اما بايد به اين موضوع توجه كنيم كه تا چه حد حقوق بين‌الملل در صنعت هوايي جهان اجرا مي‌شود و كدام كشور‌ها تلاش دارند زور خود را به ديگران نشان دهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون