• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3264 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۰ خرداد

وزير نفت:

قانون، مجوز افزايش قيمت بنزين را داده است

 

وزير نفت بار ديگر تاكيد كرد قرار نيست قيمت بنزين بيش از اين افزايش يابد. پس از تك نرخي شدن قيمت بنزين، برخي خبر از افزايش مجدد قيمت‌ها دادند اين در حالي است كه وزير نفت اعلام كرده است قيمت‌ها قرار نيست فعلا افزايش يابد و حتي تهديد كرد با كساني كه در اين حوزه سبب تشويش اذهان عمومي مي‌شوند برخورد خواهد شد.
 بخش‌هايي از مهم‌ترين گفته‌هاي وزير نفت در يك برنامه تلويزيوني در پي مي‌آيد:
    قانون افزايش نرخ بنزين و رسيدن آن را به ۹۰درصد فوب خليج فارس در سال جاري اجازه داده و ما هنوز از اين معيار عقبيم.
    ظرفيت توليد پتروشيمي كشور رشد خوبي داشته است و امروز ارزش آن به 20 ميليارد دلار در سال مي‌رسد.
    مي‌خواهيم در صنعت پتروشيمي از خام‌فروشي فاصله بگيريم و البته در بخش‌هايي نيز موفق شديم، اما اين كافي نيست و بايد براساس فناوري‌ها و كمك مهندسان صنعت پتروشيمي در فرآورده‌هاي اين صنعت به پيشرفت‌هاي بيشتري دست پيدا كنيم.
    اولويت ما نگاه به تامين گاز داخلي است و اين‌گونه نيست كه به هر قيمتي بخواهيم گاز را صادر كنيم.
    در مصرف گاز مشكلات جدي داريم و اگر مردم به ويژه در فصل سرما اندكي در مصرف صرفه‌جويي كنند ارزش سالانه آن به اندازه دو فاز پارس جنوبي است.
    چند بار اعلام كرديم كه افزايش ديگري براي بنزين در كار نيست و اگر دولت بنزين را به دلايل مختلف تك نرخي كرد، به دلايل قانوني چاره‌اي نداشت.
    قانون افزايش نرخ بنزين و رسيدن آن را به 90 درصد فوب خليج فارس در سال جاري اجازه داده است و ما هنوز از اين معيار عقب هستيم.
    وجود چند نرخي در فرآورده‌ها ازجمله بنزين به طور طبيعي فسادآور است؛ البته نمي‌خواهيم كارت سوخت را حذف كنيم، چراكه اطلاعات مناسبي مي‌دهد.
    براساس برنامه‌اي كه تدوين شده است در دو مرحله يعني ميانه امسال و سپس ميانه سال 95 اختصاص نفت گاز به صورت ميزان پيمايش خودرو خواهد بود.
    بودجه متكي به نفت براي كشور نامناسب است، البته اكنون وابستگي به بودجه كم شده است از سوي ديگر مي‌توان با ذخيره كردن درآمدهاي نفتي در صندوق توسعه ملي بخش مهمي از آن را صرف تقويت بخش خصوصي كرد كه اين راه‌حل، منطقي است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون