• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۸ بهمن
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
fhk; whnvhj بانک ملی بیمه ملت

30 شماره آخر

  • شماره 5976 -
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۸ بهمن

هوش رسانه‌اي فراجا

محمدرضا طوراني

سكوهاي خريد و فروش مجازي طلا، نيازمند مراقبت و اشراف برخط نهادهاي نظارتي و امنيتي است. يكي از چالش‌ها و آسيب‌هاي پيش روي متقاضيان خريد طلاي اينترنتي، تبليغات فيك است كه به (خالي‌فروشي) طلا منجر مي‌شود و تبعات منفي همه‌جانبه آن، غيرقابل محاسبه است. لذا رصد و اهتمام به مقابله با آسيب به دارايي‌هاي مردم از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.  سردار سعيد منتظرالمهدي، سخنگو و معاون فرهنگي، اجتماعي فراجا ضمن شناخت و درك دقيق از اين موضوع در بهترين زمان ممكن، ضمن هشدار به شهروندان، زواياي صحت‌سنجي سكوهاي مزبور را مطرح كرد تا حساسيت متقاضيان را در خصوص فرآيند استعلام مجوزهاي قانوني افرايش دهد. در حقيقت دكتر با نگاه آينده‌پژوهي مبتني بر سواد رسانه‌اي و وظيفه سازماني خود، پيشقراول آگاهي‌بخشي مويرگي و تكميلي موزاييكي به آحاد جامعه شده است. فراجا با شناخت علمي آسيب‌گاه‌ها و آناليز موارد مشابه در گذشته، ميدان‌داري رسانه‌اي عملياتي را با استفاده از توانايي بخش‌هاي پليس تخصصي، زمان‌شناسي خود را به رخ همه كشيد. عبارت معاونت فرهنگي و اجتماعي فراجا نشان داد كه فقط يك عنوان و نام درون سازماني نيست، بلكه با انگيزه و اراده ضمن آشنايي به قدرت رسانه، آسيب‌شناسي را ضميمه پيشگيري كرده و مردانه وارد مبارزه حرفه‌اي با سوداگران احتمالي شده، مردم را در اولويت قرار داده است و بدون هرگونه ملاحظه‌كاري، مماشات و محافظه‌كاري، حفاظت از جان مال، ناموس، حرمت، امنيت و حس آرامش آحاد ايرانيان را اولويت نخست خود مي‌داند. سردار منتظرالمهدي ضمن اعلام اينكه با تعدادي از موسسات نامعتبر برخورد و از ادامه فعاليت آنها جلوگيري شده است از تشكيل پرونده قضايي در اين زمينه خبر داد.  وي با تاكيد بر پيگيري مردم جهت اطمينان از دارا بودن (نماد تجارت الكترونيكي) اين سكوها، در فضاي خريد و فروش طلا، قبل از هرگونه اقدام، ضريب دقت و اطمينان مردم، در اين زمينه را ضروري دانست.

به نظر مي‌رسد با توجه به حجم بالاي تبليغاتي اين سكوها كه بر اساس تكنيك تكرار و رگبار، مخاطبان خود را دچار غرق مصنوعي كردند، ضرورت تشكيل قرارگاه يا ستادي تخصصي با حضور بخش‌هاي مختلف مرتبط بديهي است. 
حركت معاونت فرهنگي و اجتماعي فراجا در اين زمينه فرصتي مناسب است تا ضمن مديريت منطقي، علمي و مطمئن جو سنگين تراكم هيجاني جامعه هوشمندانه كنترل شود. بايد با تفكر هم‌افزايي (سينرژيك) از هرگونه عملكرد موازي و تكراري جلوگيري كرد.
آشنايي با ترفندها و تكنيك‌هايي از قبيل: 
۱) مهارت خلق حقيقت با تكرار دروغ
۲) تبديل جعل به پساجعل
۳) شكل‌دهي آگاهي و رفتار مردم به جهت ورود به زندگي مردم و جهت‌دهي تصميمات هيجاني
۴) حمايت از فريب با پشتوانه حقايق عيني
۵) تعيين مغز به عنوان خط مقدم
۶) تدوين استراتژي ضد سرعت و ضد جهت 
۷) محدود كردن قدرت مخاطب با كنترل ابتكار عمل
۸) مهارت در رزم بدون درگيري و خونريزي
در ايران وارد حيطه اقتصادي، تجارت، بازار و بورس شده است.  لذا نگاه آفندي به جاي پدافندي و كنشي به جاي واكنشي در اين مقطع خاص شرايط معيشتي مردم، پيش‌نياز هرگونه ورود به فضاي مجازي و رسانه‌اي كشور است كه به نظر مي‌رسد فراجا با دوري جستن از محاسبات اشتباه، مغزافزارانه وارد ميدان رسانه شده است تا از دل بحران‌هاي احتمالي، تفكر فرصت‌سازي را در سازمان خود به تفكر استراتژيك تبديل كند. 
فوق دكتراي رسانه‌هاي اجتماعي

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون