• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3124 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱۳ آذر

كنگره حزب اسلامي كار با پيام هاشمي و تجليل از سرحدي‌زاده برگزار شد

پيشنهاد سازماندهي انتخاباتي اصلاح‌طلبان

هاشمي رفسنجاني: شرايط براي فعاليت فراگير احزاب فراهم شود

گروه احزاب |حزب اسلامي كار روز گذشته كنگره سال جاري خود را برگزار كرد تا يك حزب اصلاح‌طلب ديگر موفق به برگزاري كنگره خود شده باشد. در اين كنگره مرتضي الويري، شهردار اسبق تهران شهاب‌الدين طباطبايي فعال سياسي اصلاح‌طلب، احمد حكيمي‌پور دبيركل حزب اراده ملت، انصاري عضو شوراي شهر تهران، مصطفي كواكبيان دبيركل حزب مردم‌‌سالاري، حسين مرعشي، عبدالواحد موسوي لاري وزير كشور دوران اصلاحات، سيدمحمد غرضي و ابوالقاسم سرحدي‌زاده وزير كار دولت ميرحسين موسوي حضور داشتند تا مراسم رنگ و بوي اصلاح‌طلبانه بيشتري به خود بگيرد. علاوه بر سخنراني برخي چهره‌هاي سياسي نظير سرحدي زاده، محمد غرضي و موسوي لاري، در اين مراسم پيام آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني نيز قرائت شد.
در پيام آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني به كنگره حزب اسلامي كار آمده است: از تاريخ احزاب در ايران مي‌گذريم كه چگونه مدت‌ها در سايه پرده آهنين كمونيسم نفس مي‌كشيدند و بعدها در قالب يك حزب، به انديشه‌هاي استبدادي، لباس مقبوليت گروهي در حزب رستاخيز پوشاندند. با پيروزي انقلاب اسلامي، توجه به تحزب در اصول متعدد قانون اساسي، از جمله اصل بيست و ششم با صراحت بر فعاليت آزاد احزاب، جمعيت‌ها و انجمن‌هاي سياسي مورد تاكيد قرار گرفت. گنجاندن چنين اصولي در قانون اساسي آن هم در سال‌هاي آغازين انقلاب اسلامي و در آن دوران كه استعمار، استبداد و گروه‌هاي تندرو به عنوان اضلاع يك مثلث شوم، تسمه از گرده مردم مي‌كشيدند و به هيچ يك از حقوق مسلم انساني و آزادي‌هاي اجتماعي و سياسي بهايي نمي‌دادند، اصلي پيشرو و مترقي محسوب مي‌شد. هاشمي با انتقاد از نحوه ايفاي نقش احزاب در اداره كشور در پيام خود به اين نكات نيز اشاره كرد: حاكميت مردم‌سالار، بايد شرايط و تمهيدات لازم را در خصوص امكان فعاليت گسترده و فراگير احزاب در چارچوب قوانين تسهيل‌كننده و پويا فراهم كند، چرا كه تعيين سرنوشت مردم توسط خود مردم، جز در سايه وجود احزاب فعال و پويا امكان‌پذير نيست. احزاب نيز با تدوين برنامه‌هاي علمي و متقن و نيز شناسايي افراد و مديران توانمند، مي‌توانند دولت‌ها و مجلس‌هايي را بسازند كه ضمن توجه به مصالح حزبي، به منافع ملي و افزايش اقتدار آن كمك كنند. وي در ادامه افزود: از سوي ديگر در صورت تشكيل مجالس و دولت‌هاي برآمده از احزاب، شرايطي فراهم مي‌شود تا احزاب هم در مقابل عملكرد هم حزبي‌ها و احزاب مخالف پاسخگو شوند. در اين شرايط است كه مردم مي‌توانند نسبت به آنچه كه عملكرد احزاب قلمداد مي‌شود، سوال كنند و در صورت قانع نشدن و سلب اعتماد از حزب مربوطه، آن حزب را از عرصه قدرت خارج سازند. اين رويه ضمن پاسخگو كردن احزاب به مردم، مانع گسترش افراط و تفريط در جامعه مي‌شود و راه اعتدال و ميانه‌روي را همراه با اصلاح، رشد و تعالي در كشور نهادينه مي‌كند. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با تاكيد بر اينكه ضرورت توجه به فعاليت احزاب قدرتمند و پويا بيش از گذشته احساس مي‌شود در پيام خود آورده است: ايران، امروز در عرصه بين‌الملل مشغول تنش‌زدايي و تعامل با جهان مدرن است. حل پرونده هسته‌يي و رفع تحريم‌هاي ظالمانه غرب از جمله بزرگ‌ترين دغدغه‌هاي مسوولان و دلسوزان است. هاشمي اينگونه ادامه داد: از سوي ديگر به خاطر سوءمديريت‌هاي دولت گذشته، وضعيت اقتصادي و معيشت مردم، به خصوص اقشار آسيب‌پذير دستخوش آسيب‌ها و تنش‌هاي فراوان شده بود كه ملت با اراده جمعي و نشان دادن هوشياري، دوران تازه‌يي را در حيات انقلاب اسلامي رقم زده‌اند. هاشمي در پايان به احزاب توصيه كرد: اكنون كه همه دلسوزان انقلاب به اهميت شرايط كشور آگاه شده‌اند، احزاب بايد با رصد كردن وضعيت كشور و به خصوص عملكرد دولت و مجلس، در عين آنكه چشم تيزبين ملت هستند، با تحليل‌ها و ارايه راهكارهاي مختلف به متوليان امور در ساختن آينده ايران اسلامي سهيم شوند كه يكي از آن راه‌ها حضور در انتخابات است.
 
پيشنهادهاي موسوي لاري
عبدالواحد موسوي لاري، وزير كشور دولت سيد محمد خاتمي در كنگره حزب اسلامي كار با تاكيد بر اينكه مهم‌ترين مساله احزاب اصلاح‌طلب در انتخابات بايد رعايت قانون در تمامي مراحل باشد، تصريح كرد: نخستين مساله آزادي در عمل است نبايد با ابزارهاي شبه قانوني اين آزادي عمل گرفته شود. وي افزود: آنچه در خطر است نهادينه شدن اين رفتارهاي غيرقانوني است اينكه ما چون از سليقه يكسري افراد خوش‌مان نمي‌آيد آنها را حذف كنيم و سپس عده‌يي را در معرض انتخاب مردم قرار دهيم رويه غلط با قانون و اصل انقلاب اسلامي است. عضو ارشد مجمع روحانيون مبارز گفت: پس از آنكه قانون اساسي تصويب شد اصول قانون اساسي به عنوان نقشه راه در اختيار ملت قرار گرفت كه در آن به اصل تحزب اشاره شده است و ضرورتي در خصوص چرايي حزب نيست ولي چرا اين بحث‌ها هنوز ادامه دارد در حالي كه احزاب بايد تلاش كنند در قدرت نقش آفرين باشند و با كسب قدرت آرمان‌هاي‌شان را جلو ببرند. وزير كشور دولت اصلاحات با بيان اينكه يكي از محوري‌ترين عرصه‌هاي حضور احزاب انتخابات است، ابراز داشت: احزاب بايد در هر مقطعي در انتخابات حضور فعال داشته باشند و اگر اين شاه‌كاركرد را براي احزاب مورد توجه قرار دهيم، كنگره‌هاي حزبي بايد به مرور كارنامه خويش بپردازند. موسوي لاري با بيان اينكه احزاب قاعدتا نمي‌توانند نسبت به شرايط جامعه بي‌توجه باشند، گفت: شما كه هشت سال منتقد دولت‌هاي نهم و دهم بوديد و نسبت به برنامه‌هاي سياسي، اجتماعي و فرهنگي و نوع مديريت آن زمان نقد داشتيد آيا اين نقد تمام شده است؟ آيا امروز نبايد نقد گذشته كرد؟ متاسفانه در جامعه ما برخي مسائل اصلي فرعي و مسائل فرعي به مسائل اصلي مبدل شده‌اند. در انظار جامعه، سوءاستفاده‌هاي سه‌هزار ميلياردي و هفت هزار ميلياردي و افرادي مانند بابك زنجاني كه دو هزار و 700 ميليون يورو خورده كه ما حتي نمي‌دانيم تعداد صفرهاي اين ارقام چند تاست، وجود دارد. يكي بگويد سه هزار ميليارد، هفت هزار ميليارد و دو هزار و 700 ميليون يورو كجاست؟ مگر اينها سرمايه ملت نيست. با اين اعداد چقدر مي‌توان سد، بندر و نيروگاه ساخت؟ و چقدر مي‌توانيم اين اعداد را در اختيار نهادهايي مانند بهزيستي قرار دهيم تا به كمك خانواده‌هاي بي‌بضاعت و در معرض خطر بپردازد. عضو ارشد مجمع روحانيون مبارز با يادآوري اينكه نبايد فقط از طريق تريبون‌هاي رسمي از نابهنجاري‌ها گلايه‌مند بود، اظهار داشت: اگر به جاي اين كارها اموال به يغما رفته را از حلقوم آنان بيرون مي‌كشيديم و به نهادهاي اجتماعي مي‌پرداختيم،چقدر از مشكلات حل مي‌شد؟ بايد بررسي كرد و به مسوولان گفت كه چرا از مفاسد هشت سال گذشته صحبت نمي‌كنند؟ مردم اينها را شنيده‌اند و اگر شما نگوييد از انواع و اقسام رسانه‌هاي ديگر خواهند شنيد پس چرا شفاف‌سازي نمي‌كنيد؟ وي ادامه داد: در عمق جامعه اين مساله دروني شده است كه در مقطعي هشت ساله نهادهاي برنامه‌ريزي از بين رفته و در آن زمان سوءاستفاده‌هاي كلان سه هزار ميلياردي، هفت هزار ميلياردي و دو هزار و هفتصد ميليون يورويي صورت گرفته است حداقل فايده طرح اين مسائل اين است كه حاميان آن مفاسد با پررويي مطالبه‌گر نمي‌شوند و نمي‌گويند كه هشت‌سال آينده براي ما است.
 
حتما از عارف حمايت مي‌كنيم

موسوي لاري پس از اتمام مراسم و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالي درباره چگونگي فعاليت مجمع روحانيون براي انتخابات آينده مجلس اظهار داشت: مجمع روحانيون نيز مانند ديگر تشكل‌ها درحال فعاليت است.
اصلاح‌طلبان قرص و محكم در انتخابات آينده شركت مي‌كنند و ان‌شاءالله با انسجام و وحدت بيشتر از گذشته حضور پيدا مي‌كنند، الان خيلي زود است و يك سال وقت داريم. وي در پاسخ به سوال ديگري درباره سرليستي محمدرضا عارف در انتخابات مجلس آينده و اينكه آيا جريان اصلاحات روي او اجماع خواهد كرد، خاطرنشان كرد: آقاي عارف يكي از نيروهاي خيلي خوب و خوش سابقه در جريان اصلاحات است كه حتما اگر آقاي عارف خودش را به ما نشان دهد از ايشان حمايت مي‌كنيم. برگزار‌كنندگان كنگره حزب اسلامي كار در برنامه، از سال‌هاي كوشش ابوالقاسم سرحدي‌زاده به عنوان نخستين دبيركل اين حزب تشكر كردند و وي كه پس از پايان يافتن سخنان كواكبيان به سختي مسير رسيدن به جايگاه را طي كرد مورد تقدير قرار گرفت. سرحدي‌زاده به بيان چند جمله كوتاه پرداخت و گفت: در چنين شرايطي كه كار حزبي و سياسي بسيار مشكل است تعجب مي‌كنم چطور حزب كار تاكنون دوام آورده و باور نمي‌كنم چنين مراسمي براي من برگزار شود و تشكر مي‌كنم، اميدوارم شاهد حاكميت حزبي و جمعي باشيم و اميدواريم اين روز را ببينيم كه حاكميت ما ناشي از تلاش احزاب باشد.  در اين مراسم حسين كمالي، دبيركل حزب اسلامي كار نيز طي سخناني با انتقاد از فضاي اقتصادي پديد آمده در دولت قبل گفت: بايد علت به وجودآمدن اختلاس‌هايي مثل اختلاس آقاي زنجاني مشخص شود. بايد توضيح دهند كه چطور اين شرايط به وجود مي‌آيد. وي با اشاره به دوران انتخابات يادآور شد: در زمان انتخابات ما هم به پيروي از جمع از آقاي روحاني حمايت كرديم اما از همان موقع به ايشان گفتيم كه شرايط اقتصادي بايد عوض شود. نزديك به 80 درصد از اقتصاد كشور و واحدهاي توليدي ما تعطيل هستند. وقتي سودي ايجاد نمي‌شود كارگر حقوق خوبي نمي‌گيرد و انگيزه كار از بين مي‌رود و كار كيفي ديگر وجود نخواهد داشت، كجا بايد اين قضيه حل شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون