• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3124 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱۳ آذر

گزارش «اعتماد» از رايزني‌هاي محمدرضا داورزني

ايران ميزبان واليبال قهرماني آسيا ماند

 مليكا اسدي/ «فدراسيون جهاني واليبال ميزباني رقابت‌هاي نوجوانان جهان را از ايران پس گرفت». اين خبري بود كه درست چند روز پس از نهايي شدن ميزباني ايران در رقابت‌هاي قهرماني نوجوانان جهان مخابره شد. در حالي كه فدراسيون جهاني در سي و چهارمين اجلاس خود ميزباني اين رقابت‌ها را به ايران داده بود چند روز بعد با ارسال ايميلي به فدراسيون واليبال اعلام كرد آرژانتين ميزبان جديد اين رقابت‌ها است. دلايل زيادي از سوي افراد مختلف براي اين اقدام FIVB مطرح شد. برخي مي‌گفتند داورزني پس از بازگشت از اجلاس جهاني وعده‌هايش در جريان اجلاس را فراموش كرده و پاسخگوي ايميل‌هاي فدراسيون جهاني نبوده اما محمود افشاردوست، دبير فدراسيون واليبال اين ادعا را رد كرد و ايميل حاوي خبر پس گرفتن ميزباني را تنها ايميل ارسالي از طرف فدراسيون جهاني به ايران دانست. چند روز بعد فدراسيون جهاني بار ديگر اعلام كرد تا زماني كه ممنوعيت حضور بانوان در ورزشگاه‌ها رفع نشود ميزباني هيچ كدام از رقابت‌هاي جهاني به ايران تعلق نمي‌گيرد. با وجود اينكه كنفدراسيون واليبال آسيا مستقل از فدراسيون جهاني فعاليت مي‌كند شنيده مي‌شد كه احتمال پس گرفتن ميزباني جام ملت‌هاي آسيا از تهران نيز وجود دارد.
اين اقدام FIVB براي مسوولان ايراني قابل توجيه نبود اما مسوولان واليبال ايران سعي كردند ضمن مذاكره با فدراسيون جهاني، ايران را از خطر محروميت‌هاي بعدي نجات دهند. افشاردوست، دبير فدراسيون در اين باره مي‌گويد: «در واقع ما در حال صحبت با طرف خارجي هستيم و از آنها خواستيم كه مسائل سياسي را وارد ورزش نكنند. آن موضوع كه فدراسيون جهاني روي آن تمركز كرده است ربطي به واليبال ندارد و يك مساله‌يي است كه كاملا خارج از حوزه ورزش است. » اما موضوع ديگري كه مسوولان جهاني بر آن تكيه كردند حضور زنان در ورزشگاه‌ها بود كه حل اين مشكل نيز در دستور كار فدراسيون قرار گرفت. دبير فدراسيون واليبال در اين خصوص اضافه مي‌كند: خود آقاي داورزني شخصا از طريق نهادهاي مربوطه در حال پيگيري هستند. اما كاملا مشخص است كه حل اين موضوع احتياج به زمان دارد. براي ما حفظ ارزش‌هاي اسلامي كشورمان اهميت دارد. الان واليبال براي كشور تبديل به يك برند شده است و باعث شده يك سري از كشورها شيطنت‌هايي انجام بدهند. ما به دنبال اين هستيم كه راهي پيدا كنيم و جلوي اقدامات آنها را بگيريم.
در شرايطي كه ايران سعي مي‌كرد با برطرف كردن موانع،مسوولان فدراسيون جهاني را در موضوع محروميت ايران خلع سلاح كند، فدراسيون جهاني نامه‌يي به كنفدراسيون واليبال آسيا نوشت و از آنها خواست تا در ميزباني ايران در جام ملت‌هاي آسيا 2015 تجديد نظر كند. بعد از اين نامه كنفدراسيون آسيا اعلام كرد مساله ميزباني ايران بار ديگر در نشست اعضاي هيات رييسه مورد بررسي مجدد قرار مي‌گيرد. اين تصميم در حالي گرفته شد كه طبق قوانين، كنفدراسيون‌هاي قاره‌ها مستقل از فدراسيون جهاني هستند و FIVB حق هيچ‌گونه دخالتي در امور آنها را ندارد. با اين حال داورزني به عنوان يكي از اعضاي هيات رييسه اين كنفدراسيون به بانكوك رفت و موفق شد مسوولان واليبال آسيا را مجاب كند كه ايران شايستگي ميزباني در اين رقابت‌ها را دارد. سعيد درخشنده، رييس كميته بين‌الملل فدراسيون واليبال درباره دلايل ارايه شده از سوي داورزني مي‌گويد: به اين دليل كه اين مسابقات انتخابي المپيك نيز هست ما هم قبلا به همراه عربستان درخواست ميزباني اين بازي‌ها را داشتيم. اما در نهايت قبول كرديم عربستان ميزبان باشد، چراكه در اين صورت هم بازيكنان اماكن مقدس آنجا را زيارت مي‌كردند و هم بازي كردن در آنجا توفيقي برايشان بود. اما وقتي عربستان انصراف داد ما دنبال درخواست قبلي خود رفتيم. در اين راستا استراليا و قزاقستان هم كانديداتوري خودشان را اعلام كردند. دلايل محكمي كه آقاي داورزني در اجلاس آسيا داشتند اين بود كه به دليل حضور 16 تيم در اين رقابت‌ها ميزبان بايد حداقل دو سالن مجهز و استاندارد داشته باشد كه قزاقستان فاقد آن بود، استراليا هم در قاره ديگري قرار دارد كه اعزام ورزشكاران به آنجا هزينه زيادي دارد. آنها حتي ليگ واليبال هم ندارند اما ايران با توجه به امكانات و رشد سريعش در واليبال جهان و با توجه به قهرماني‌اش در آسيا شايسته‌ترين كشور براي ميزباني اين بازي‌ها است.
درخشنده با اشاره به جايگاه مطمئن واليبال ايران در سطح آسيا اضافه مي‌كند: ايران يكي از بازوهاي قوي  AVC و يكي از قطب‌هاي برگزاري مسابقات در آسيا است. ما هم از نظر امكانات و هم نيروي فني كارآمد و تماشاچي‌هاي بالقوه در شرايط بسيار خوبي هستيم. روساي فدراسيون واليبال آسيا هم به اين مساله واقف هستند. آنها حتي بايد از ايران درخواست كنند تا ميزباني مسابقات را به عهده بگيرد.
به نظر مي‌رسد با آزادي فرد موردنظر فدراسيون جهاني، دوران پر التهاب واليبال ايران هم رو به آرامش رفته است. مسوولان ورزش كشور هم با همكاري دولت و مجلس درصدد قانوني كردن حضور بانوان در ورزشگاه‌ها هستند تا فدراسيون جهاني و كشورهايي كه تحمل ديدن موفقيت‌هاي واليبال ايران را در سطح جهاني نداشتند دست‌شان براي وضع محروميت‌هاي جديد خالي بماند. جام ملت‌هاي آسيا تنها تورنمنتي است كه ايران در سال آينده ميزباني آن را به عهده دارد و همچنان مساله ميزباني رقابت‌هاي جهاني به طور كامل حل نشده است. درخشنده اما اين امر را دور از ذهن نمي‌داند و توضيح مي‌دهد: بايد آقاي داورزني بار ديگر در اجلاس جهاني شركت و نقطه نظرات خود را مطرح كنند. تا آن زمان ان‌شاءالله با در نظر گرفتن شرايط ويژه مشكل حضور بانوان در ورزشگاه‌ها نيز مرتفع مي‌شود و به احتمال زياد مجددا مي‌توانيم ميزباني رقابت‌هاي جهاني را براي ايران بگيريم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون