• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3326 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۴ شهريور

تقواي رسانه‌اي ضرورت آرامش جامعه

محسن رهـامي

يكي از ضروريات توسعه سياسي جامعه وگسترش وتعميق دموكراسي، گردش آزاد اطلاعات و فعاليت قانونمند رسانه‌ها و مطبوعات است كه به مثابه گردش خون سالم در بدن، موجب تغذيه صحيح و سالم افكار عمومي و تضارب آرا و انديشه‌ها شده و جامعه را به سمت ترقي و تعالي سوق مي‌دهد. از اين حيث رعايت تقواي حرفه‌اي واخلاق رسانه‌اي در امر مهم و حياتي فعاليت رسانه‌ها براي هر جامعه‌اي، از جمله جامعه پويا و رو به توسعه كشور ما، مساله‌اي است كه نمي‌توان به سادگي از آن چشم پوشيد. خصوصا در آستانه انتخابات پر اهميت مجلس خبرگان رهبري و مجلس شوراي اسلامي اين موضوع اهميت مضاعف پيدا مي‌كند و تلاش تمامي نيروهاي وفادار به نظام مقدس جمهوري اسلامي وآرمان‌هاي امام راحل (قدس‌سره) و علاقه‌مند به توسعه همه‌جانبه كشور از همه جناح‌ها و گرايش‌هاي سياسي و اجتماعي، بايد در جهت آرامش عمومي و ارايه صحيح انديشه‌ها و افكار و واگذاري انتخاب به مردم رشيد و فهيم كشورمان باشد. از اين حيث انتقال ناسالم اخبار و ايجاد اختلاف بين اقشار مختلف جامعه و غوغاسالاري رسانه‌اي، در تعارض با اخلاق حرفه‌اي رسانه‌اي بوده و همانند وارد ساختن خون مسموم به جريان گردش خون بدنه جامعه و موجب سلب اعتماد عمومي نسبت به رسانه‌هاي داخلي خواهد شد.

آنچه غرض از نگارش اين سطور است علاوه بر اهميت ذاتي حفظ تقواي سياسي و اثر آن در توسعه سياسي، بي‌تقوايي سياسي پيش آمده در جريان سخنراني هفته گذشته اينجانب در شهر ايلام با موضوع «تاثير عدم تحرك احزاب و نهاد‌هاي مدني در نهضت مشروطه و كودتاي 28 مرداد» است. در قسمت اصلي اين سخنراني به بيان وظايف نخبگان نسبت به مشاركت سياسي در جامعه وتاثيرات استفاده از خرد جمعي نخبگان پرداختم. سپس با بيان بي عملي نخبگان در جريان نهضت مشروطه و كودتاي 28 مرداد، بسياري از آسيب‌هاي ناشي از عدم تحزب و گوشه‌نشيني سياسي كه آن را «تنبلي و بي‌عرضگي سياسي» ناميدم، برشمردم، سپس در بخش پاياني سخنراني خود به بيان نتيجه تلاش سياسي احزاب و مشاركت نخبگان و استفاده از خرد جمعي در انتخابات رياست‌جمهوري اخير پرداخته و اين انتخابات را تجلي مشاركت نخبگان در سرنوشت جامعه قلمداد كرده وبا بيان اينكه نيروهاي فعال سياسي با تبليغات شهر به شهر و روستا به روستا در جهت حمايت از اعتدال و تعقل پرداخته‌اند، تكرار اين امردر انتخابات مجلس آتي را ضروري دانستم ولي متاسفانه بعضي خبرگزاري‌هاي جريان تندرو كه از ائتلاف جريان اصلاحات و اعتدال در انتخابات رياست‌جمهوري سال 92 ناخشنود و از تكرار اين ائتلاف در انتخابات مجلس شوراي اسلامي 94 بيمناك هستند، با تحريف اين سخنان سعي كرده‌اند تا ميان اين دو جريان تفرقه افكنند. اينجانب كه همواره به اقدام سياسي و نه قضايي درعرصه مطبوعاتي معتقد هستم، در عين حال كه پيگيري قضايي را حق قانوني خود مي‌دانم و با وجود اينكه جريان تندرو از هيچ اقدامي براي جلوگيري از پيروزي رييس‌جمهور محترم در انتخابات و سپس مقابله و تخريب چهره دولت فرو گذار نكرده، طي چند مصاحبه و اطلاع‌رساني نسبت به ضرورت تصحيح اين تحريف و قلب واقعيت اقدام كرده‌ام كه در تعدادي از خبرگزاري‌ها و مطبوعات معتدل و اصلاح‌طلب منعكس شده است. ليكن همان‌گونه كه از اين جريان تندرو انتظار مي‌رفت تاكنون نسبت به تصحيح مطالب خلاف واقع خود اقدامي نكرده‌است. گويا و متاسفانه استفاده از نشراكاذيب و غوغاسالاري و تفرقه افكني تبديل به رويه‌اي مالوف و معمول براي آن جريان شده است، البته تاكنون با هوشياري فعالان اصلاح‌طلب و معتدل كه با رويه اين جريان نادرست آشنا شدده‌اند، تلاش آنان ناكام مانده است. در هر صورت رعايت تقوا امري است كه تنها در حوزه شخصي ضرورت دارد بلكه عمل به تقوا در حوزه اجتماعي است كه جامعه‌اي اخلاقي و الهي مي‌سازد و توسل به نشر اكاذيب و امور غيرواقعي، حتي در جهت هدفي موجه از نظر جريان تندرو (براي مثال ايجاد تفرقه در بين نيروهاي اصلاح‌طلب و اعتدالگرا كه احتمالا براي آنان هدفي موجه و در جهت پيشرفت جامعه تلقي مي‌شود) امري مذموم و خلاف اخلاق حرفه‌اي و تقواي رسانه‌اي است كه قطعا قسمتي از آسيب‌هاي اخلاقي جامعه، در نتيجه اين نوع بي‌اخلاقي‌هاست.

بي شك تعهد فعالان و جريانات سياسي نسبت به رعايت تقوا و اخلاق سياسي و حفظ قواعد اخلاقي از سوي نخبگان جامعه، مي‌تواند ضامن حفظ اصول و بنيان‌هاي ديني و پيوند‌هاي اجتماعي و نشر ارزش‌هاي بنيادين جامعه باشد.

٭دبير كل انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه‌ها

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون