نگرشهاي راهگشا
محمد داوري٭
آموزشوپرورش پرمساله ايران بيش از هر چيزي نيازمند نگرشهايي است كه از مرحله بيان و توصيف مشكلات عبور كند و به يافتن راهكار بپردازد چرا كه صرفا بيان مشكلات آموزش و پرورش نه تنها فايدهاي نخواهد داشت بلكه موجب يأس و نااميدي جامعه به طور عام و فرهنگيان و دانشآموزان به طور خاص ميشود. پرداختن صرف مشكلات مانند دست و پا زدن در يك باتلاق است كه افراد گرفتار را بيشتر غرق ميكند درحاليكه براي خروج از اين باتلاق بايد راهي علمي و قانوني متناسب با شرايط بيابيم. براي يافتن راهكارهاي گرهگشا بيش از هر چيزي نيازمند نگرشهاي كارشناسانه، مسوولانه، آيندهنگرانه، صادقانه و دلسوزانه هستيم، چرا كه تجربه ثابت كرده است نگرشهاي عوامانه، غيرمسوولانه، كوتاهمدت، رياكارانه و فرصتطلبانه نه تنها راه به جايي نميبرد بلكه بر التهاب اين باتلاق ميافزايد و افراد گرفتار در آن را تهديد و شاهدان و ناظران خارج از آن را مايوس ميكند. دستيابي به راهكارهاي گرهگشا از سويي نيز نيازمند چرخش زاويه نگاه به مسائل آموزش و پرورش است. براي كامل ديدن اين مسائل و درك جامع از آن لازم است از زاويه دانشآموزان، والدين، معلمان و مربيان، مديران ارشد آموزش و پرورش، مديران مياني و سطوح پايين، كارشناسان ستادي و منطقهاي، مسوولان ارشد نظام، مسوولان ارشد دولت، كارشناسان و صاحب نظران دانشگاهي و ساير كساني كه به گونهاي مرتبط با نظام آموزشي ما هستند به اين مشكلات و مسائل نگريست. از سوي ديگر ضرورت دارد در درجه نخست تصميمگيران و برنامهريزان و سپس كارشناسان و منتقدان، مشكلات نظام آموزشي ما را تبديل به مساله كنند تا با رويكرد مسالهمحوري در مسير يافتن راهكار تلاش صورت گيرد در غير اين صورت آنها نيز با گرفتاري در اين باتلاق راه به جايي نخواهند برد. در اين راستا رسانهها نقش موثري دارند تا مردم و مسوولان را متوجه اين نگرشهاي راهگشا كنند چراكه فعالان رسانهاي به عنوان ديدهبانان جامعه مسووليت دارند از افق بالاتر آنها را متوجه گرفتار شدن در اين باتلاق و ضرورت اتخاذ رويكردهاي راهگشا بكنند. در طول يك سال گذشته خوشبختانه با انتشار صفحه مدرسه «اعتماد» اين مسووليت از سوي مديران و مسوولان روزنامه و اعضاي گروه اين صفحه به خوبي احساس شد و در رويكردي موضوعي به ابعاد هر موضوع از زواياي مختلف پرداخته و تلاش شد تا با نگرشي راهگشا مسيري انتخاب شود كه به راهحلهاي گرهگشا منجر شود.
٭فعال صنفي و مدني - كارشناس ارشد مديريت آموزشي