• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3137 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۳ دي

تمامي مسيرهاي ارتباطي پيونگ‌يانگ براي مدتي بسته شد

انزواي مجازي 9 ساعته كره شمالي

اينترنت در كره شمالي به طور واقعي معنايي ندارد. اين كشور از يك سيستم داخلي استفاده مي‌كند كه به صورت مستقيم از چين تامين مي‌شود و افراد نزديك به حكومت اين كشور مي‌توانند از اين سيستم استفاده كنند و مردم عادي دسترسي چنداني به اينترانت در كره شمالي ندارند. كره شمالي معتقد است كه اينترنت وسيله‌يي مخالف منافع ملي اين كشور است و از ورود اين سيستم به داخل كره شمالي جلوگيري كرده است . روز گذشته خبري منتشر شد مبني بر قطع 9 ساعته سيستم اينترانت كه در آن آمده بود كره شمالي اين مدت هيچ دسترسي به اينترنت نداشت و سايت دولت كره شمالي و روزنامه رسمي اين كشور از دسترس خارج شده است اما پس از 9 ساعت رفته رفته شبكه داخلي كره شمالي وصل شده و سايت رسمي دولت كره شمالي بدون هيچ توضيحي با عكس رهبر اين كشور در بازديد از يك مركز پرورش ماهي به‌روزرساني شد. همزمان با انتشار اين خبر، برخي رسانه‌ها از اقدام تلافي‌جويانه ايالات متحده خبر دادند و برخي گمانه‌زني كردند كه ممكن است دولت كره شمالي از ترس حمله هكري سيستم داخلي خود را به طور كلي قطع كرده باشد. با اين حال با توجه به اظهارات ماري هارف، سخنگوي ايالات متحده امريكا مبني بر اينكه واكنش ما به حمله سايبري كره شمالي به كمپاني سوني‌پيكچرز به صورت پنهان و آشكار است، مي‌توان نتيجه گرفت كه اين موضوع مي‌تواند اقدامي تلافي‌جويانه از سوي ايالات متحده باشد چرا كه به نظر مي‌رسد خسارت سياسي اقتصادي حمله سايبري اخير به كمپاني سوني پيكچرز خشم فزاينده‌يي را در كاخ سفيد برانگيخته است.

نقطه آغاز جنگ سايبري

شايد سفرهاي بيل كلينتون يا جيمي كارتر، روساي جمهور سابق امريكا به كره شمالي و احتمالا سفرهاي مكرر دنيس رادمن، ستاره افسانه‌يي بسكتبال NBA امريكا الهام‌بخش فيلم جنجالي اينترويو يا مصاحبه بوده است كه اكنون به تنش جدي ميان واشنگتن و پيونگ‌يانگ تبديل شده است. اين فيلم طنز كه توسط كمپاني فيلمسازي سوني پيكچرز هاليوود ساخته شده طعمه هكرهايي شده كه كاخ سفيد آنها را ماموران دولتي پيونگ يانگ مي‌داند. داستان اين است كه در اين فيلم يك خبرنگار امريكايي كه براي مصاحبه با كيم جونگ اون، رهبر كره شمالي تلاش مي‌كند، توسط سازمان سيا براي ترور وي آموزش مي‌بيند. در اين فيلم چهره‌يي طنز از رهبر كره شمالي به نمايش گذاشته مي‌شود و به همين دليل نيز باعث خشم كره شمالي شده است و در نتيجه كاخ سفيد پيونگ‌يانگ را متهم درجه اول حمله هكري به كمپاني سازنده اين فيلم مي‌داند.
در اين عمليات سايبري هكرها كه خود را نگهبانان صلح معرفي مي‌كنند، اطلاعات مربوط به اين شركت را در اينترنت پخش كرده‌اند. صرف‌نظر از اينكه اينترويو يا مصاحبه حالا به يمن اين جنجال مشهورتر از سابق است، خسارت‌هاي سياسي- اقتصادي هك سيستم‌هاي كمپاني سوني پيكچرز خشم باراك اوباما، رييس‌جمهوري امريكا را نيز برانگيخته است اما كره شمالي دخالت در اين امر را تكذيب مي‌كند هر چند از اين حمله استقبال مي‌كند. هكرها اطلاعاتي همچون پست‌هاي الكترونيك داخلي، اطلاعات كاركنان و چند فيلم آينده سوني را منتشر كرده‌اند كه اين موضوع خسارات زيادي به كمپاني سوني پيكچرز وارد كرده است. گروه محافظان صلح در نوشته‌يي خطاب به مسوولان سوني، با اشاره به حملات تروريستي يازدهم ‌سپتامبر تهديد كرده است كه اگر فيلم مصاحبه پخش شود، سرنوشت تلخي در انتظار كساني خواهد بود كه از ترور لذت مي‌برند. در اين پيام از سوي ديگر تهديداتي مبني بر حملات تروريستي در سينماهاي محل اكران مطرح شده است. به همين سبب كمپاني سوني در نهايت اعلام كرد كه از اكران اين فيلم صرف نظر مي‌كند و برنامه‌يي براي اكران اين فيلم در آينده‌يي نزديك ندارد.
 

واكنش امريكا

حمله هكري به شركت سوني واكنش ايالات متحده در عالي‌ترين سطح يعني باراك اوباما، رييس‌جمهوري امريكا را در پي داشت. اوباما در گام نخست از شركت سوني به‌شدت انتقاد كرد و اقدام اين شركت مبني بر عدم اكران اين فيلم را اشتباه دانست و اعلام كرد كه نسبت به چنين حملاتي واكنش متناسب نشان داده خواهد شد. اوباما افزود كه اگر ديكتاتوري در يك گوشه دنيا بتواند با تهديد، مانع از انتشار يك فيلم طنزآميز شود، در آينده ممكن است با توسل به تهديد و ارعاب، درصدد برآيد در كشورهاي آزاد جهان سانسور برقرار كند. اوباما همچنين در مصاحبه‌يي تلويزيوني با سي‌ان‌ان، حمله سايبري كره شمالي به شركت سوني‌پيكچرز را به عنوان خرابكاري سايبري توصيف كرده و تاكيد كرد كه چنين حمله‌يي، اقدام جنگي به حساب نمي‌آيد. اوباما اما تهديد كرد كه كليه اسناد و مدارك درباره بازگرداندن كره شمالي به فهرست كشورهاي حامي تروريسم بررسي مي‌شود. اوباما يادآور شد چنين تصميمي پس از بررسي اين موضوع و مشخص شدن نتيجه تحقيقات اتخاذ خواهد شد. كره شمالي بيش از دو دهه در فهرست كشورهاي حامي تروريسم در امريكا قرار داشت و در سال ۲۰۰۸ به دنبال توافق درباره آغاز مذاكرات هسته‌يي از اين ليست خارج شد. اما بازگشت كره شمالي به ليست كشورهاي حامي تروريسم مي‌تواند اين كشور را با تحريم‌هاي جديدي روبه‌رو كند.

واكنش كره شمالي

كره شمالي در پاسخ به اتهام‌هايي كه امريكا به اين كشور وارد كرده، دو واكنش متفاوت داشت. ابتدا پيونگ يانگ در واكنشي، خواستار تشكيل كميته مشترك تحقيق با امريكا در اين رابطه شد. اما زماني كه كاخ سفيد اين پيشنهاد را رد كرد، كره شمالي بلافاصله به هشدارهاي اوباما واكنش نشان داد و امريكا را به پاسخ نظامي فوق‌العاده شديد در خاك امريكا، تهديد كرد. كميسيون دفاع ملي كره شمالي كه عالي‌ترين نهاد نظامي اين كشور به حساب مي‌آيد با صدور بيانيه‌يي تند تهديد كرد در صورتي كه امريكا اين كشور را هدف تحريم قرار دهد، به كاخ سفيد و ساير اهداف امريكا حمله خواهد كرد. اين كميته در اين بيانيه تاكيد كرد «مردم و ارتش كره شمالي كاملا آماده‌اند تا با امريكا در همه عرصه‌هاي جنگ از جمله جنگ سايبري مقابله كنند.» كميسيون دفاع ملي كره شمالي همچنين تهديد كرد «شديدترين حمله عليه كاخ سفيد، پنتاگون و كل خاك امريكا انجام خواهد گرفت و اين حمله بسيار فراتر از «اقدام متقابل و متوازني» خواهد بود كه اوباما اعلام كرده است .»

تحقق يك سناريوي  هاليوودي

اما نكته‌يي كه مي‌توان به بحث فيلم مصاحبه اضافه كرد، نگاه به كره شمالي در فضاي ايالات متحده است. دشمنان ايالات متحده به طور معمول مورد هدف سينماگران هاليوودي هستند اما در سال‌هاي اخير به شكل جالب توجهي قرعه به نام كره شمالي افتاده است. طي يك سال گذشته فيلم ديگري به نام المپيوس سقوط كرده است (olympus has fallen) به نمايش گذاشته شد كه داستان اين فيلم شباهت بسياري به تهديدي دارد كه اكنون كميسيون امنيت ملي كره شمالي در واكنش به سخنان اوباما انجام داده است. در اين فيلم افرادي از كره شمالي به كاخ سفيد حمله مي‌كنند تا رييس‌جمهوري ايالات متحده را بكشند و سيستم اتمي اين كشور را نيز نابود كنند كه اين عمليات ناموفق به پايان مي‌رسد. همچنين در سال‌هاي اخير در امريكا بازي ديگري در خصوص كره شمالي ساخته مي‌شود كه جنگ جهاني سوم را شبيه‌سازي مي‌كند و عامل اصلي آن را كيم جونگ اون، رهبر كره شمالي معرفي مي‌كند. در واقع صرف نظر از ممكن بودن حمله سايبري كره شمالي به كمپاني‌هاي بزرگ و نهادهاي امريكايي و آسيب‌پذيري احتمالي امريكا در برابر نبرد سايبري، حال بايد ديد كه چه نگاهي پشت اينچنين محصولاتي قرار دارد. حساسيت‌ها در ايالات متحده نسبت به كره شمالي افزايش يافته است و اين موضوع مي‌تواند خطر اين كشور براي ايالات متحده را به نمايش گذارد، از همين رو مي‌توان انتظار داشت كه فيلم مصاحبه آخرين فيلم از اين دست نباشد و شايد منتظر فيلم‌هاي ديگري نيز از اين دست باشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون