• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3647 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۲۴ مهر

دونالد ترامپ بازهم متهم به آزار جنسي زنان شد

باتلاقي به نام رسوايي

گروه جهان| در روزهايي كه رسانه‌هاي نوشتاري ايران چند روز تعطيل را پشت سر مي‌گذاشتند، رقابت‌هاي انتخاباتي آمريكا با جديت هرچه تمام‌تر در جريان بود. از مناظره دوم نامزدهاي انتخاباتي آمريكا تا سخنراني ميشل اوباما و رسوايي‌هاي جديد جنسي عليه دونالد ترامپ همگي از جمله موضوعات حساس روزهاي اخير در انتخابات آمريكا بوده است.
مناظره دوم دو نامزد اصلي انتخابات آمريكا در حالي برگزار شد كه اين‌بار دونالد ترامپ بر خلاف مناظره اول سعي كرد حالت تهاجمي به خود گيرد و به مانند روند مناظره‌هاي درون حزبي شخصيت هيلاري كلينتون و حاشيه‌هاي زندگي او را مورد هدف قرار دهد. اما در طرف مقابل هيلاري كلينتون نيز بر خلاف مناظره اول ديگر ترامپ را به صورت مستقيم مورد حمله قرار نداد، بلكه تنها روي سخن كلينتون با مردم آمريكا بود تا آنها را در مقام قضاوت قرار دهد و اعلام كند كه آيا قصد دارند رييس‌جمهوري به مانند دونالد ترامپ داشته باشند يا خير! نظرسنجي‌هاي پاياني نيز حاكي از پيروزي تاكتيك هيلاري كلينتون در اين مناظره بود. اما اصلي‌ترين موضوعي كه گريبان دونالد ترامپ را رها نمي‌كند به اتهام او مربوط به آزار و الفاظ ركيك جنسي بر مي‌گردد. ترامپ در مناظره دوم كه با سوالي در مورد مكالمه او در اتوبوس آغاز شد، هرچه بيشتر سعي كرد خود را از هرگونه اتهام در اين خصوص مبرا كند. هرچند كه ترامپ در اين مناظره خواست از اين موضوع فرار كند و حتي سعي كرد بيل كلينتون، رييس‌جمهور سابق آمريكا را شخصيتي بدتر از خودش به مردم نشان دهد، اما پس از مناظره برگ جديدي از آزارهاي جنسي ترامپ نمايان شد تا نشان دهد شايد هيچ كس بدتر از خود او در اين زمينه نيست. طي روزهاي اخير تعدادي از زناني كه در طول ساليان گذشته مورد آزار و اذيت جنسي ترامپ قرار گرفته‌اند به رسانه‌ها آمدند و در خصوص نحوه تعرض ترامپ به خود مصاحبه كردند. دو زن به روزنامه نيويورك‌تايمز گفته‌اند كه دونالد ترامپ آنها را آزار جنسي كرده يا به‌زور بوسيده است. يك خبرنگار مجله پيپل هم گفته است كه آقاي ترامپ او را به‌زور بوسيده است. يك زن ديگر هم مدعي شده است كه اين نامزد رياست‌جمهوري بدن او را لمس كرده است.
دونالد ترامپ در نخستين حضور در ملأعام بعد از اين اتهام‌ها، در جمع هوادارانش در وست‌پالم‌بيچ در ايالت فلوريدا، گفت كه طبقه حاكم سياسي و رسانه‌اي، عليه مردم آمريكا توطئه كرده‌اند. او تاكيد كرد زناني كه او را متهم كرده‌اند، دروغگوهاي خيلي بدي هستند و همه اين افشاگري‌ها، از توطئه رسانه‌ها با ستاد انتخاباتي رقيبش هيلاري كلينتون است. او همچنين تهديد كرد از نيويورك‌تايمز كه دو مورد از اتهام‌ها را مطرح كرده است، به دادگاه شكايت مي‌كند. اين روزنامه عمده آمريكا كه طبق دوره‌هاي انتخاباتي اخير از نامزد دموكرات‌ها حمايت كرده است، در واكنش گفته است از برگزاري دادگاه استقبال مي‌كند.
با اين حال هرچند دونالد ترامپ مي‌گويد شخصيت او آنگونه كه در صحبت با بيلي بوش در سال 2005 انجام داده متفاوت شده است و ديگر آن مرد سابق نيست، اما تيم رسانه‌اي هيلاري كلينتون سعي دارد كه بر اين موضوع تاكيد كند كه ترامپ هيچ تفاوتي نكرده است. از سوي ديگر موج اعترافات در مورد آزار و اذيت‌هاي جنسي ترامپ به گونه‌اي پيش رفت كه ميشل اوباما بانوي اول ايالات متحده آمريكا نيز در سخنراني حمايتي از هيلاري كلينتون نسبت به رفتارهاي دونالد ترامپ واكنش نشان دهد. او در سخنراني خود عنوان كرد: هفته گذشته ديديم كه اين نامزد چه‌طور از آزار جنسي زنان تعريف مي‌كند و به آن مي‌بالد. باورم نمي‌شود كه دارم اين را مي‌گويم، يك نامزد رياست‌جمهوري ايالات متحده داريم كه به آزار جنسي زنان مي‌بالد. همسر رييس‌جمهور آمريكا گفته است حرف‌هاي دونالد ترامپ او را به شكلي متاثر كرده كه فكرش را نمي‌كرد. ميشل اوباما در سخنراني خود تصريح‌ كرد: اين بهانه كه حرف‌هاي آقاي ترامپ حرف‌هاي رختكن بوده قابل قبول نيست و آقاي ترامپ سابقه‌اي طولاني از بيان مطالب تحقيرآميز نسبت به زنان دارد. ميشل اوباما گفت: حرف‌هاي دونالد ترامپ براي زناني كه قرباني تجاوز و آزار جنسي شده‌اند، يادآور خاطرات تلخ و دردناك‌شان است.
كمرنگ شدن اميد ترامپ
مناظره دوم و افشاگري‌هاي اخير عليه دونالد ترامپ شانس او را در نظرسنجي‌ها براي رسيدن به كاخ سفيد به‌شدت كاهش داده است. حالا 24روز باقي مانده به انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا دونالد ترامپ نيازمند 270 راي الكترال براي پيروزي در انتخابات نهايي است كه اين موضوع به نظر مي‌رسد روز به روز غيرممكن‌تر مي‌شود. در روزهايي كه ترامپ عنوان مي‌كرد كه قصد دارد ايالت‌هاي آبي را به قرمز تبديل كند در حال حاضر لغزش ترامپ به حدي رسيده است كه ايالت‌هاي قابل اعتماد قرمز نيز كه همواره راي خود را به سبد جمهوريخواهان سرازير كرده‌اند نيز حاشيه امني براي دونالد ترامپ به حساب نمي‌آيند. نظرسنجي‌هاي اخير نشان مي‌دهد كه آراي زنان به‌شدت در حمايت از ترامپ ريزش كرده است و در آخرين نظرسنجي‌ها كلينتون با اختلاف 9درصدي در نظرسنجي‌ها حاشيه امن مناسبي را براي خود به وجود آورده است. اخبارها حاكي از آن است كه ايالت جورجيا كه همواره يك ايالت جمهوريخواه به حساب مي‌آيد، كمپين هيلاري سرمايه‌گذاري گسترده‌اي را انجام دادند تا بتوانند اين ايالت را از چنگ آنها خارج كنند اين اتفاق نيز در آريزونا به همين شكل در جريان است و آن هم بسياري معتقدند كه به دليل ريزش شديد راي زنان در اين ايالت‌ها به وجود آمده كه شانس دموكرات‌ها را افزايش داده است. در ايالت‌هايي همچون كاروليناي شمالي هرچند ترامپ در نظرسنجي‌ها با چهاردرصد برتري از هيلاري پيش افتاده و به علاوه راي ايالت‌هايي كه از راي خود مطمئن است بازهم تا به دست آوردن 270 الكترال راه بسياري دارد. او بايد در ايالت‌هاي حساسي مانند پنسيلوانيا پيروز شود كه هيلاري براي خود حاشيه امن مطمئني را ايجاد كرده است. او اگر مي‌خواهد پيروز رقابت‌ها شود بايد الكترال ايالت‌هايي مانند ميشيگان و ويسكانسين را نيز به دست آورد كه فاصله معناداري با هيلاري دارد. در چنين شرايطي ترامپ تنها به يك معجزه نياز دارد تا بتواند از زير فشارهاي كنوني خود را خارج كند و به پيروزي براي رسيدن به كاخ سفيد فكر كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون