• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3679 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۳ آذر

تعطيلي به مدارس، دانشگاه‌ها ‌بنادر و فرودگاه‌ها رسيد

برف و گرد و غبار دو روي سرگرداني مردم

گروه اجتماعي

تعطيلي مدارس، ‌خبري است كه بيش از بقيه اخبار اين روزها به گوش مي‌رسد، ‌در شهري به خاطر برودت هوا و بارش برف سنگين ‌مدارس تعطيل مي‌شود و در شهري ديگر، ‌به خاطر حجم گرد و غبار و كاهش ديد. مدارس اردبيل و گلستان به خاطر برودت هوا تعطيل شدند. به گفته آموزش و پرورش اين استان، در اردبيل، خلخال، سرعين، نمين و نير مدارس ابتدايي تعطيل شده‌اند. همچنين هواشناسي كمترين دما براي شهرهاي اين استان را براي خلخال و سرعين با 6- درجه اعلام كرد. مدارس استان گلستان، يكي از سه استان شمالي كشور هم به خاطر حجم برف باريده شده تعطيل شد. رييس پليس‌ راه استان گلستان با اشاره به بارش باران و برف در محورهاي مختلف استان به خصوص بارش برف در محور جنگل گلستان، توسكستان و خوش ييلاق گفت: تردد در محور‌هاي كوهستاني استان تنها با زنجير چرخ امكان‌پذير است. از سوي ديگر، ‌به گفته رييس روابط عمومي اداره كل آموزش و پرورش استان گلستان، كليه مدارس پيش دبستاني و ابتدايي استان گلستان روز چهارشنبه تعطيل است. بذرافشان در اين خصوص به ايسنا گفت: سه‌شنبه كليه مدارس استان داير بود و دانش‌آموزان و معلمان سر كلاس‌هاي درس حضور داشتند. تعطيلي استان مربوط به چهارشنبه است. همچنين كولاك و برف در برخي از استان‌ها و جاده‌هاي كشور مشكلاتي را براي ساكنان يا رهگذران از اين مناطق به وجود آورد. استان‌هاي مازندران، ‌گيلان، ‌گلستان و سمنان استان‌هايي بودند كه در آنها تيم‌هاي امدادگران هلال احمر به مردم و در برف و كولاك مانده‌ها كمك كردند. مدير روابط عمومي سازمان امداد و نجات هلال احمر به «اعتماد» گفت: در جريان برف و كولاك ٤٨ ساعت گذشته، 4 استان متاثر بودند كه به 1309 نفر در 13 محور امدادرساني شد، 19 نفر به مناطق امن انتقال داده شدند، به 43 نفر اسكان اضطراري داده شد، يك نفر به مراكز درماني منتقل شد و‌168 خودرو از برف رهاسازي شدند. به گفته مرتضوي، در اين جريان امدادرساني، ‌22 تيم و 73 نفر امدادرساني كردند.
تعطيلي از جنس گرد و غبار
در نيمه جنوبي كشور اما كلاس‌هاي دانشگاه و مدارس به دليل ورود حجم گرد و غبار تعطيل شدند. تعطيلي در استان هرمزگان فقط نصيب مدارس و دانشگاه‌ها نشد، ‌فعاليت فرودگاه بندرعباس هم با اختلال مواجه شد و مسافران ورودي و خروجي بندرعباس، ‌با مشكلات متعددي مواجه شدند، ‌پروازها كنسل شدند يا تاخير چندين ساعته آنها باعث سرگرداني مسافران شد. به گفته هواشناسي استان، ‌اين وضعيت تا شنبه ادامه خواهد داشت. همچنين معاون سياسي، امنيتي هرمزگان گفت: بنادر مسافري استان تعطيل است و تردد تنها به وسيله لندينگ كرافت در بنادر لافت، آفتاب و چارك صورت مي‌گيرد.
رييس اداره پايش اداره كل محيط زيست هرمزگان هم اعلام كرده آلودگي هواي بندرعباس براي همه گروه‌هاي سني خطرناك است. عليرضا محوري به ايرنا گفته است: ميزان استاندارد ذرات ريزگردها در هوا 150 ميكروگرم بر مترمكعب است كه اين ميزان در شهر بندرعباس هم‌اكنون به 300 ميكروگرم بر متر مكعب رسيده است. البته ميزان افزايش ريزگردها در هوا بستگي به‌شدت باد دارد. براساس اعلام اداره كل هواشناسي هرمزگان، نقشه‌هاي هواشناسي نشان‌دهنده ريزش سامانه پرفشار سرد شمالي به جنوب كشور از روز دوشنبه يكم آذر تا روزهاي پاياني هفته جاري است كه سبب ناپايداري جوي و دريايي در استان مي‌شود. گزارش سازمان هواشناسي مي‌افزايد: اين ناپايداري‌ها به صورت وزش باد به نسبت شديد و گرد وخاك به خصوص در مناطق شرقي و مركزي خواهد بود كه با ماندگاري اين سامانه پرفشار تا روزهاي پاياني هفته شاهد كاهش محسوس دما در استان خواهيم بود.
بنابر آخرين گزارش هواشناسي سرعت باد در ساعت 10 صبح روز گذشته در اين استان، 43 كيلومتر بر ساعت بوده است، ميزان ديد هزار متر و ذرات معلق در هوا نيز 450 ميلي‌گرم بر مترمكعب بوده است.
آماده‌باش براي سرما
شهرهايي كه هنوز با برف و كولاك مواجه نشدند هم ‌به حالت آماده باش براي مقابله با سرما درآمده‌اند. اسماعيل نجار، رييس سازمان مديريت بحران از آماده‌باش استان‌هاي درگير برف و كولاك خبر داد و گفت: قرار است اين استان‌ها، مسيرها و زير پل‌ها را بازبيني و لايروبي كنند و هنگام بحران احتمالي، هشدارهاي لازم را بدهند. همچنين قبل از آغاز سرما طي دستورالعملي به مديران استان‌ها تاكيد شده كه آمادگي‌هاي لازم را براي مقابله با برف و بارندگي داشته باشند. نجار همچنين گفت: مشكلي كه وجود دارد اين است سازمان هواشناسي پيش‌بيني دقيقي از جزييات مكاني را به ما نمي‌دهد در حالي كه در كشورهاي ديگر از طريق ماهواره‌ها بسيار دقيق اين امكان براي‌شان وجود دارد. به طور مثال زماني كه سازمان هواشناسي مي‌گويد دامنه البرز بارندگي شديد دارد پهنه‌اش مشخص نيست، نمي‌دانيم كدام روستا را تخليه كنيم يا به كدام روستا هشدار بدهيم. ما مرتب از طريق سامانه سما، اطلاعات را در اختيار مديران ستاد بحران قرار مي‌دهيم و اگر نياز باشد با كمك صدا و سيماي استان‌ها هشدارهاي لازم را به مردم مي‌دهيم. رييس سازمان مديريت بحران كشور همچنين در رابطه با بودجه مديريت بحران گفت: حدود ۳ سالي است كه به دليل مشكلات مالي دولت، تمام اعتبارات مديريت بحران تامين نمي‌شود. ۵ درصد بودجه كشور در اختيار مديريت بحران است كه به دليل مشكلات بودجه‌اي دولت، تاكنون بطور كامل محقق نشده است.
براي همه جور بحران آماده‌ايم
كرمانشاه، يكي از استان‌هاي آماده براي مقابله با سرما و باد شديد است. مديركل مديريت بحران استانداري كرمانشاه از آمادگي كامل استان براي مواجه با سرما و وزش باد شديد خبر داد. رضا محموديان با اشاره به پيش‌بيني هواشناسي استان براي سرد شدن هوا، گفت: آمادگي كامل در اين خصوص براي تامين سوخت در استان وجود دارد و كمبودي از نظر سوخت در استان نداريم. وي با بيان اينكه تاكنون گزارش كمبود سوخت گاز، گازوييل و نفت حتي در روستاها نيز نداشتيم، تاكيد كرد: هماهنگي لازم در اين خصوص با فرمانداران انجام شده تا سوخت كافي در اختيار مردم قرار گيرد. هماهنگي لازم بيشتر در اين خصوص توسط كارگروه سوخت انجام شده است.
محموديان همچنين از آمادگي براي مقابله با وزش باد شديد هم ياد كرد و افزود: در اين خصوص نيز به فرمانداران و شهرداران ابلاغ كرديم كه پاي كار باشند و دستگاه‌هاي امدادرسان مانند هلال‌احمر، آتش‌نشاني، اورژانس، اداره كل راه و ترابري نيز آماده هستند. با تدابير انديشيده شده بعيد است مشكلي براي مردم رخ دهد، با اين وجود توصيه داريم مردم در زمان وقوع باد شديد از منزل خارج نشوند، زيرا در اين شرايط امكان سقوط اجسام از ارتفاع وجود دارد. در زمان وزش باد شديد امكان انحراف خودروها از مسير وجود دارد، در اين خصوص هم هماهنگي لازم با حمل و نقل و پايانه‌ها و راه و ترابري انجام شده است. حتي براي اينكه سرما و توفان شديد شود و نياز به تعطيلي مدارس هم باشد، آماده‌ايم.
محورهاي جاده‌اي كه با برف مسدود شده‌اند، محورهاي استان‌هاي البرز، مازندران، گلستان، اردبيل و گيلان است كه به گفته رييس پليس مركز كنترل ترافيك راه‌هاي كشور در برخي مناطق با مسدود شدن راه‌ها روبه‌رو هستيم. سرهنگ نادر رحماني در مورد مسيرهايي كه با بارش شديد برف روبه‌رو شده‌اند، ادامه داد: در استان گيلان مسير اسالم به خلخال، تالش و ماسوله، در استان گلستان در مسير‌هاي شاهرود و آزادشهر، در استان اصفهان مسير اردستان و در استان مركزي مسيرهاي اراك و خميني‌شهر، از جمله مسيرهايي هستند كه در آنها شاهد بارش شديد برف بوديم. لازم به ذكر است كه مسيرهاي اسالم به خلخال و اردبيل و همچنين شمشك به ديزين تا اطلاع ثانوي مسدود خواهند بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون