• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3706 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۹ دي

دنياي ما از دنيا رفت

مرضيه برومند كارگردان

 


بالاخره روزي كه همه از آن وحشت داشتيم و مي‌ترسيدم رسيد و دنياي ما از دنيا رفت. هم ما مي‌دانستيم و هم خود دنيا كه عمرش به اين دنيا كوتاه است اما نه ما به روي خودمان مي‌آورديم
 نه او.
دنيا هر وقت در جمع عروسكي‌ها شركت مي‌كرد همه ما را نصيحت مي‌كرد كه دور هم باشيد و با هم خوب باشيد و قدر دور هم بودن‌تان را بدانيد. ماهي كه گذشت ماه عجيبي بود اين بيست روز گذشته بيست بسيار عجيبي بود و عروسكي‌ها در صدر اخبار بودند و اين نشان‌دهنده اهميت اين هنر دوست‌داشتني و پاك و عزيز است و بخش عمده‌اي‌اش را مرهون عروسك‌گردان‌هاي نازنين است كه واقعا بدون هيچ توقعي پشت عروسك‌هاي‌شان پنهان هستند.
حتي به اندازه صدا پيشه‌ها هم زحمت و حضورشان بازتاب ندارد. در اين روزهاي گذشته كه ايران نيستم دايما در جريان اخبار بودم ماجراي جناب خان و حالا هم ماجراي ناراحت‌كننده دنيا.
 البته قرابتي هم ميان آنها هست در آن يكي يك عروسك فوت كرد و مرد و از بين ما رفت و اميدوارم دوباره برگردد و اينجا هم يك بانوي نمايش عروسكي ما را تنها گذاشت. در ماجراي جناب خان دايما حرف از خندوانه و رامبد جوان و سعيد سالارزهي بود و كمتر كسي درباره محمد بحراني و برقعه‌اي و حامد ذبيحي صحبت كرد. اينها نقش بسيار بزرگي در جان دادن به يك عروسك داشتند حالا يك عروسك‌گردان از بين ما رفته و همه مي‌گوييم كسي كه به عروسك كلاه قرمزي جان داد از بين ما رفت. كساني كه به شخصيت جناب خان جان دادند و هنوز هستند بايد هواي‌شان را داشته باشيم و قدرشان را بدانيم. خيلي سخت مي‌شود گفت شخصيتي كه از هيچ به وجود مي‌آيد براي چه كسي است؛ مثل اين است كه بگوييم بچه مال كيست براي پدر است يا مادر؟ آدم ياد «دايره گچي قفقازي» برشت مي‌افتد بچه براي كيست آنكه به دنيا آورده يا آنكه بزرگش كرده است يا اين بچه و شخصيت و پرسوناژ مال همه است.
دنيا سال‌هاي آخر عمرش را خيلي سخت گذراند و من مي‌خواهم از چند نفر اسم ببرم كه هيچ‌وقت تنهايش نگذاشتند. از فاطمه معتمدآريا يا سيمين عزيز خودمان بايد قدرداني شود كه پا به پاي دنيا در مراحل درماني‌اش بود. و بعد شادي پورمهدي نازنين كه تمام وقتش را براي دنيا گذاشت. نازنين نوذري كه هميشه همراه او بود. نگهداري از كسي دارد از دست‌مان مي‌رود، خيلي سخت است.   حس عجيبي نسبت به همه بچه‌هاي عروسكي دارم؛ دلم مي‌خواهد كه بيشتر مواظب امنيت شغلي خودشان باشند. مي‌دانم مشكلات مالي و معيشتي فراواني دارند و اين باعث مي‌شود كه سر از هر جا دربياورند. اين روزها هم گويا پول در عروسك است زحمت‌ها و گرفتاري‌ها و بي‌پولي‌هايش را بچه‌هاي عروسكي كشيده‌اند و حالا بهره‌اش را دارند كسان ديگر مي‌برند. بچه‌ها بايد بيشتر مواظب خودشان باشند و به شغل‌شان بيش از اينها اهميت بدهند و قدر خودشان را بيشتر بدانند و تلاش كنند كسي از آنها سوءاستفاده نكند. خيلي حرف‌ها هست كه بايد زد كه به بهانه اين دو ماجرا اينها را گفتم. دلم مي‌خواست در مراسم دنيا باشم، فرسنگ‌ها دورم اما دلم آنجا است. دلم با دنيايي است كه ما به خاك مي‌سپاريم و اين دنياي ما مي‌تواند يك دنياي سمبليك هم باشد از وضعيت بچه‌هاي عروسكي.  فقدان دنياي عزيزمان كه دنياي پرويز فني‌زاده بود سخت است. وقتي بچه بودند پرويز هميشه مي‌گفت دنيا و هستي من. حالا دنيا از كنار ما رفت پيش پرويز. خدا هستي را نگه دارد. به همه بچه‌هاي كلاه قرمزي تسليت مي‌گويم اميدوارم روحيه‌شان را نبازند و برنامه خوبي براي نوروز داشته باشند. به معتمدآرياي عزيزم تسليت مي‌گويم كه اينقدر نگهداري كرد و دنيا را در روزهاي سخت همراهي كرد. همين طور از راه دور روي شادي پورمهدي عزيز و همه بچه‌هاي عروسكي را مي‌بوسم و تسليت مي‌گويم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون