• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3185 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۳۰ بهمن

رهبر معظم انقلاب در ديدار مردم آذربايجان شرقي:

تحریم کنند ، تحریم می کنیم

اگر بنا بر تحريم باشد،ملت ايران اروپا را تحريم خواهد كرد آنها به گاز ايران احتياج دارند

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح چهارشنبه در ديدار هزاران نفر از قشرهاي مختلف مردم استان آذربايجان شرقي، ضمن تشكر و قدرداني فراوان از حضور پرشكوه ملت بزرگ ايران در راهپيمايي ۲۲ بهمن امسال، در سخنان مهمي، به تشريح شرايط اقتصادي كشور و همچنين راهكارهاي علاج مشكلات، به ويژه ضرورت اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي پرداختند و با اشاره به شاخ و شانه كشيدن‌ها و شرط و شروط‌هاي امريكا و تحريم‌هاي جديد اعمال شده از سوي اروپا تاكيد كردند: ملت ايران همواره نشان داده است كه اراده قوي دارد و در موضوع تحريم‌ها هم ملت ايران مي‌تواند، اين توطئه را ناكام بگذارد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در سخنان خود با اشاره به گزارش‌هاي دقيق درخصوص راهپيمايي ۲۲ بهمن مبني بر حضور بيشتر و باشكوه‌تر مردم در راهپيمايي امسال نسبت به سال قبل، گفتند: زبان من براي تشكر از ملت بزرگ ايران و توصيف حضور مردم در راهپيمايي واقعا قاصر است.
ايشان به هواي سرد و باراني در برخي شهرها و همچنين توفان خاك در اهواز و خوزستان اشاره كردند و افزودند: در اين شرايط و با وجود گذشت ۳۶ سال از انقلاب، حضور امسال مردم در راهپيمايي، باشكوه‌تر و با عظمت‌تر از گذشته بود و اين در دنيا بي‌نظير است. رهبر انقلاب اسلامي دليل اصلي شكوه و عظمت راهپيمايي ۲۲ بهمن را حضور مردمي در صحنه و محول شدن امور به دست مردم دانستند و خاطرنشان كردند: در هر زمان كه در مسائل كشور، حضور مردمي وجود داشته است، ما اينچنين معجزه‌اي را همواره مشاهده كرده‌ايم.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تعميم اين قاعده كلي به مسائل اقتصادي و تاكيد بر لزوم حضور برنامه‌ريزي شده مردم در عرصه اقتصادي و استفاده از ظرفيت‌هاي مردمي، به تبيين دلايل مشكلات اقتصادي كشور پرداختند و گفتند: يكي از مهم‌ترين اين دلايل، برنامه‌ريزي قدرت‌هاي استكباري بعد از پايان جنگ تحميلي، براي جلوگيري از تبديل شدن ايران به يك قطب اقتصادي تاثيرگذار در منطقه و جهان است.
ايشان افزودند: غربي‌ها و عمدتا امريكايي‌ها، با برنامه‌ريزي و با استفاده از شيوه‌هاي مختلف اقدام به كارشكني در طرح‌ها و فعاليت‌هاي بزرگ اقتصادي ايران با كشورهاي منطقه و دور زدن ايران در خطوط انتقال نفت و گاز، خطوط زميني و هوايي و خطوط شبكه‌هاي ارتباطاتي كردند و عملا سال‌ها پيش از قضاياي هسته‌اي، تحريم بي‌سر و صدايي را آغاز كردند كه اين مقابله اقتصادي تا به امروز ادامه داشته است.
رهبر انقلاب اسلامي تاكيد كردند: بنابراين در تحليل شرايط و مشكلات اقتصادي كشور، نبايد برنامه‌ريزي دشمن را كه امريكا و چند كشور اروپايي دنباله رو آن هستند، ناديده گرفت. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تاكيد بر اينكه بايد در مقابل برنامه‌ريزي بدخواهان به گونه‌اي تلاش شود كه ضربه دشمن، تاثيرگذار نشود يا كم اثر شود، افزودند: علاوه بر برنامه‌ريزي مستمر و گسترده جبهه استكبار، اقتصاد كشور از دو اشكال بزرگ «نفتي بودن» و «دولتي بودن» نيز به‌شدت رنج مي‌برد.
ايشان خام فروشي نفت و صرف آن در امور جاري كشور و استفاده نكردن از فرآورده‌هاي گسترده ناشي از ارزش افزوده نفت را، ميراث شوم رژيم طاغوت و خسارتي جبران‌ناپذير خواندند و گفتند: اين روش، آسان‌ترين راه پول درآوردن است كه برخي از مسوولان در طول زمان‌هاي مختلف، ترجيح دادند از اين پول آسان، استفاده كنند.
رهبر انقلاب اسلامي درخصوص مشكل دولتي بودن اقتصاد كشور نيز به ابلاغ سياست‌هاي اصل ۴۴ در چندين سال قبل و تاكيدات مكرر براي اجراي اين سياست‌ها اشاره كردند و گفتند: مسوولان انصافا تلاش مي‌كنند اما اين تلاش‌ها كافي نيست و بايد يك نفس جديدي به تلاش‌هاي اقتصادي دميده شود. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي ۲۹ بهمن را مصادف با نخستين سالگرد ابلاغ سياست‌هاي كلي اقتصاد مقاومتي دانستند و تاكيد كردند: اقتصاد مقاومتي كه براي كشور، در هر شرايطي اعم از تحريم يا غيرتحريم ضروري است، به معناي آن است كه بنيان اقتصادي كشور به گونه‌اي ساماندهي شود كه تكانه‌هاي جهاني در آن اثرگذار نباشد.
ايشان افزودند: اگر پايه اقتصاد كشور براساس استفاده از ظرفيت‌هاي مردمي و توليد داخلي برنامه‌ريزي و مستحكم شود، ديگر براي تحريم‌ها و كاهش قيمت نفت عزا نمي‌گيريم و دچار نگراني نمي‌شويم. رهبر انقلاب اسلامي يكي از لوازم اصلي و مهم خروج از اقتصاد نفتي را، قطع وابستگي بودجه كشور به درآمد نفت دانستند و خاطرنشان كردند: بايد به اين نقطه برسيم و معتقدم اين كار سخت را مي‌توان با همت و با اعتماد به مردم و جوان‌ها و سرمايه‌هاي داخلي و بالاتر از همه، با اعتماد به خداوند متعال كه وعده نصرت داده است، انجام داد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تاكيد بر اينكه يكي از راه‌هاي قطع وابستگي بودجه به درآمد نفت، تكيه بر درآمد حاصل از ماليات توليد و تجارت است، گفتند: برخي سرمايه‌داران كلاني كه از دادن ماليات خودداري و فرار مي‌كنند مرتكب جرم مي‌شوند زيرا كشور را به پول نفت بيش از پيش وابسته مي‌كنند و زمينه‌ساز بروز مشكلات بيشتر مي‌شوند. ايشان موضوع ماليات را بسيار مهم و دادن ماليات را يك فريضه دانستند و افزودند: مسوولان مالياتي برنامه‌ها و اقدامات خوبي را براي درآمد مالياتي حاصل از توليد و تجارت طراحي كرده‌اند كه بايد با كمك مردم، هرچه سريع‌تر اجرايي شوند.
رهبر انقلاب اسلامي با تاكيد بر اينكه يكي ديگر از نكات اساسي براي حل مشكلات اقتصادي، ارتقاي بهره‌وري است، خاطرنشان كردند: ارتقاي بهره‌وري عبارت است از كاهش هزينه توليد و بالا بردن كيفيت. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي برنامه‌ريزي مناسب براي استفاده حداكثري از ظرفيت‌ها و منابع داخلي را يكي ديگر از راه‌هاي برون رفت از مشكلات اقتصادي برشمردند و در ادامه چند نكته را متذكر شدند. استفاده از توليدات داخلي نخستين نكته‌اي بود كه رهبر انقلاب اسلامي به آن اشاره كردند و گفتند: مردم و همه كساني كه علاقه‌مند به ايران و آينده آن هستند و همچنين دستگاه‌هاي دولتي بايد كالاهاي خارجي را كه مشابه داخلي آن وجود دارد، استفاده نكنند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در بيان نكات ديگر، به لزوم پرهيز از اسراف و جلوگيري از تضييع منابع عمومي، تكيه بر شركت‌هاي دانش بنيان و مبارزه جدي با قاچاق اشاره كردند و افزودند: براي حل مشكلات اقتصادي، اين كارها بايد انجام شود. ايشان خاطرنشان كردند: در اين سال‌ها، هشدارهاي زيادي داده شده و تلاش‌هاي بسياري هم انجام شده است اما نه آن هشدارها كافي است و نه آن تلاش‌هاي   مسوولان.
رهبر انقلاب اسلامي با تاكيد بر لزوم تلاش‌هاي جدي‌تر و كمك گرفتن از ظرفيت‌هاي مردمي، افزودند: ما مي‌توانيم در مقابل هياهو و اقدامات دشمنان در موضوع تحريم‌ها ايستادگي كنيم و هدف‌هاي آنها را ناكام بگذاريم.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي گفتند: اگر اقدامات لازم و تلاش‌هاي جدي‌تر را در عرصه اقتصادي انجام ندهيم، نتيجه همان مي‌شود كه اكنون دشمن براي موضوع هسته‌اي ما شرط و شروط مي‌گذارد و بعد هم مي‌گويد، اگر قبول نكنيد، تحريم    مي‌كنم !
ايشان با اشاره به استفاده حداكثري جبهه استكبار از حربه تحريم عليه ملت ايران، تاكيد كردند: هدف اصلي آنها از اين اقدامات، تحقير ملت ايران و متوقف كردن حركت عظيم ملت و نظام اسلامي به سوي تمدن نوين اسلامي است و من معتقدم حتي اگر در مساله هسته‌اي نيز همان خواسته‌هايي را كه آنها ديكته مي‌كنند، قبول كنيم، باز هم تحريم‌ها برداشته نخواهد شد زيرا آنها با اصل انقلاب مخالفند.
رهبر انقلاب اسلامي با تاكيد بر لزوم استفاده از ظرفيت‌هاي بسيار بالاي جوانان به خصوص دانشجويان بسيجي، در مسائل كشور و پيشبرد اهداف انقلاب، به تهديدهاي دولت زورگو و قلدر امريكا و تحريم‌هاي جديد دنباله‌روهاي اروپايي آن اشاره كردند و گفتند: اگر بنابر تحريم باشد، ملت ايران هم مي‌تواند تحريم كند و اين كار را خواهد كرد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: ملت ايران اراده بسيار قوي دارد و جمهوري اسلامي، در هر مساله‌اي كه وارد شده است، عزم راسخ خود را نشان داده است. ايشان مقابله جدي ايران با داعش را يك نمونه از اين اراده قوي برشمردند و با اشاره به دروغگويي و تزوير امريكا و هم‌پيمانانش براي مقابله با اين گروهك تروريستي، خاطرنشان كردند: امريكايي‌ها به وزارت امور خارجه ما نامه نوشتند و گفتند، ما از داعش حمايت نمي‌كنيم اما چند روز بعد تصاوير كمك‌هاي نظامي امريكا به داعش منتشر شد. رهبر انقلاب اسلامي در بخش ديگري از سخنان خود با گراميداشت ياد و خاطره حماسه مردم تبريز در ۲۹ بهمن سال ۱۳۵۶، پيشرو بودن، موقعيت‌شناسي، عمل در لحظه نياز، شجاعت و ايمان واقعي را از ويژگي‌هاي برجسته مردم آذربايجان و تبريز در مقاطع مختلف برشمردند و از شخصيت آيت‌الله مجتهد شبستري به عنوان روحاني مجاهد و با بصيرت تجليل كردند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تاكيد بر اينكه مردم صاحبان اصلي انقلاب و كشور هستند، در پايان تاكيد كردند: بدون ترديد ملت ايران در آينده نه چندان دور در قله‌هاي شرف و افتخار خواهد ايستاد.
پيش از سخنان رهبر معظم انقلاب، آيت‌الله مجتهد شبستري، نماينده ولي فقيه در آذربايجان شرقي و امام جمعه تبريز، در سخناني با اشاره به حماسه بزرگ ملت ايران در ۲۲ بهمن امسال، تاكيد كرد: مردم غيور آذربايجان در مواقع و عرصه‌هاي حساس تاريخ انقلاب، به‌ويژه در قيام ۲۹ بهمن ۵۶ از استقلال و تماميت ارضي كشور حراست كرده‌اند و در به ثمر رسيدن انقلاب شكوهمند اسلامي نقش موثري داشته‌اند.
نماينده ولي فقيه در آذربايجان شرقي خاطرنشان كرد: مردم فهيم آذربايجان با توجه به ظرفيت‌هاي كم‌نظيري كه در عرصه علم و صنعت و التزام به ارزش‌هاي اسلامي دارند، آمادگي دارند همچون گذشته جزو پيشگامان شكل‌گيري تمدن نوين اسلامي باشند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون