پرواز ملودي
رضا اصفهانيراد
۱۳پاييز از هجرت بابك بيات ميگذرد. موسيقي دلنشين با ترانههاي بيتكرار هنوز مورد توجه دوستداران و نسل جديد است. بيات در دهه ۵۰ زماني كه موسيقي سنتي و كلاسيك مورد توجه بود، با ساخت موسيقي پاپ در كنار دوست ترانهسرايش ايرج جنتي عطايي و تنظيمهاي واروژان و اوشال سهم بسياري در ماندگاري موسيقي دوران طلايي داشتند.
استعداد ذاتي و ذهن خلاق درنگرش موسيقي و شناخت كافي به صداي خوانندهها و دانش موسيقي و شعر (ترانه) جايگاه هنري بابك بيات محسوب
ميشود.
بعد از انقلاب در وطن ماند و به دليل نبود جريان هميشگي براي سرودن ترانه و ساخت موسيقي پاپ، بيات بيشتر در عرصه موسيقي فيلم فعاليت كرد و با هويت مستقل، نگرش خاص و دقيق فعاليت كرد. انطباق سازها و اركسترها در دنياي فيلم، روايت داستان با موسيقي تمامعيار اركسترها و سازها براي تصاوير فيلم را به عهده گرفت. ساخت بيش از ۷۰موسيقي متن و همكاري با (بهرام بيضايي) در فيلم همچون مرگ يزدگرد، شايد وقتي ديگر و مسافران و مرسدس و فرياد (مسعود كيميايي)، ولايت عشق (مهدي فخيم زاده) و دستهاي آلود (سيروس الوند) مجموعه پرطرفدار و جذاب كارنامه بابك بيات است. تعليم موسيقي او در مسير هنري ستاراوركي و خوانندگاني مانند حامي و رهنما را در عرصه موسيقي پاپ هم نشانهاي ديگر از تاثير مهم اين هنرمند در موسيقي ايران است.