رونمايي از ۱۱۰ دستگاه اتوبوس و مينيبوس جديد
شهردار تهران: حاكميت بايد
براي حمل و نقل عمومي هزينه كند
شهردار تهران با بيان اينكه تصويب نشدن لوايح درآمدهاي پايدار در مجلس شوراي اسلامي دامن زدن به فساد در شهرهاست، گفت: مادامي كه درآمد پايدار شهري براي شهرداريها تعريف نشده باشد شهرداران آنطور كه ميتوانند شهر را اداره ميكنند نه آنطور كه بايد.
پيروز حناچي شهردار تهران شنبه -۱۸ بهمن- در آيين بهرهبرداري از ۱۱۰ دستگاه اتوبوس و مينيبوس و تحويل تاكسيهاي نوسازي شده ناوگان حمل و نقل عمومي تهران با تبريك ايام خاطرهانگيز دهه فجر و ولادت حضرت زهرا(س) گفت: امروز روز فرخندهاي است؛ از اين جهت كه به يكي از قولهايمان وفا ميكنيم. اصليترين مشكل شهرداريها در كلانشهرها در ايران و خارج از ايران موضوع آلودگي و ترافيك است. موضوع بسيار مهمي كه برنامههاي ميانمدت و بلندمدتي براي آن وجود دارد اما در كشور ما به دليل مشكلات عديده ديگري مثل نبود منابع درآمدي پايدار براي مديريت شهري، آن مشكلات حل نشده است. موضوع را حل نكردهايم و تا وقتي منابع پايداري براي شهر تعريف نشود به شهرداران ميگوييم شهر را آن طور كه ميتوانيد اداره كنيد نه آن طور كه بايد.
حناچي افزود: هماكنون دو لايحه مهم مربوط به درآمدهاي پايدار براي شهرداريها در مجلس در دستور كار است و اميدوارم به زودي تصويب شود. در مجلس فعلي فراكسيون شهري ۱۷۰ نماينده دارد كه ظرفيت بالايي براي حل مشكلات شهرها ايجاد ميكند. اميدوارم اين دو لايحه هر چه زودتر تصويب شود ولي اگر حل نشود دامن زدن به فساد در شهر است و اين در درازمدت بزرگترين صدمه به مديريت شهري است.
او آلودگي و ترافيك را دو مساله دايمي در كلانشهرها دانست و گفت: برنامه جامع كاهش آلودگي هوا با همكاري ۱۹ دستگاه اجرا ميشود. البته در دي و آذر كه ما با وارونگي هوا مواجه هستم اين مشكل حاد ميشود اما اگر نمودار 10ساله آلودگي هوا را ببينيم كاهش آلودگي محسوس است و ميتوانيم در صورت ادامه نقشه راه بر اين مشكلات فائق بياييم. مهم اين است كه يكپارچگي در تصميمات وجود داشته باشد.
حناچي ادامه داد: مثلا بر اساس اين برنامه توسعه بزرگراهها از دستور كار شهرداري خارج ميشود و بايد راهحلهاي ديگري امتحان كنيم. مسير بيشتر، تقاضاي سفر بيشتر و ترافيك و آلودگي بيشتر ايجاد ميكند. پس ما بايد مسير حركت مديريت شهري را تغيير دهيم. توسعه مسيرهاي پياده و سواره و دوچرخه راهحلهايي هستند كه در طرح جامع حمل و نقل ديده شده است. استفاده از خودروهاي برقي و كمتر كردن استفاده از سوخت فسيلي در ناوگان حمل و نقل عمومي در دستور كار است.
شهردار تهران با تاكيد بر حاكميتي بودن توسعه و نگهداري ناوگان حمل و نقل عمومي كلانشهرها گفت: حمل و نقل عمومي تهران و كلانشهرها را موضوع حاكميتي ميدانم به اين معنا كه همانطور كه حاكميت براي بهداشت و درمان هزينه ميكند براي اين موضوع هم بايد هزينه كند. تا قبل از كرونا در تهران روزي ۵ ميليون سفر را مديريت ميكرديم و مترو ۲.۲۰۰ ميليون سفر و اتوبوس ۲.۳۰۰ ميليون سفر داشتند كه جمعا به ۴.۵ ميليون سفر ميرسيد و با اضافه شدن ظرفيت تاكسيها اين رقم به ۵ ميليون ميرسد. موضوعي كه روزانه ۵ ميليون نفر با آن درگيرند حاكميتي است و نبايد صرفا به منابع شهرداري متكي بود.
او در ادامه به ارايه آمارهايي از بودجه شهرداري پرداخت و گفت: در سال نود بودجه شهرداري معادله هفت و هفت دهم ميليارد دلار و ۹۰۹۰ ۲۹۴ ميليارد تومان بود كه اين رقم هماكنون در سال ۹۹ به يك و نيم ميليارد دلار و ۳۰ هزار ميليارد تومان رسيده است اين را هم بايد اضافه كنيم كه مديريت شهري ديگر نميخواهد با فروش شهر، درآمدزايي كند و پروانه دستي ديگر صادر نميشود و اجازه ساخت بدون پروانه هم داده نميشود و برنامه اين است كه دقيقا بر مبناي طرح تفصيلي عمل شود.
حناچي در ادامه گفت: در سال ۹۰ شهرداري ۲۸ هزار و ۶۶۵ پروانه صادر كرده كه حدودا ۱۸ ميليون مترمربع بوده است. در سال ۹۱، ۲۵ هزار و ۶۰۸ مجوز صادر شده و در سال ۹۲، ۲۱ هزار و ۶۸ مجوز صادر شده است. در سال ۹۸، تنها ۹ هزار و ۳۲۲ مجوز صادر شده كه حدود ۶.۵ ميليون مترمربع است. او افزود: هزينه احداث مترو در سال ۸۹، ۵۲ ميليارد در هر كيلومتر بوده و در سال ۹۹ اين عدد به يكهزار ميليارد تومان رسيده است. قيمت يك رام قطار ۸.۴ ميليون دلار در سال ۸۹ بوده است اما هماكنون ۲۰۰ ميليارد تومان قيمت دارد. در سال ۸۹، تهران ۵۸ رام قطار شهري داشت الان ۱۷۲ رام خدمات ميرسانند. تا اوايل سال بعد خط ۶ و ۷ مترو و ۱۰ ايستگاه باقيمانده آن تمام ميشود. براي خطوط اصلي پايانههاي مترو ايجاد شده و ميشود كه در نگهداري و سرويس قطارها تاثير بسيار دارد. با اتمام اين خطوط ورزشگاه تختي به ميدان كتابي و دولتآباد به سولوقون متصل ميشود. شهردار تهران در ادامه به برنامه پرداخت و گفت: امروز بخش دوم قراردادي كه در تيرماه بسته بوديم، دريافت ميشود. كارخانههاي اتوبوسسازي داخلي به واسطه اين قرارداد فعال شده است و توافق كردهايم كه در خصوص اتوبوسهاي برقي اين همكاري را ادامه دهيم.
او اضافه كرد: قرارداد واردات ۶۳۰ واگن سي كي دي از چين را دنبال ميكنيم. از همه اينها مهمتر اتفاقي بود كه در شرايط تحريم در حال انجام است. شرايط تحريم براي ما به جهت انتقال پول سخت است و با همكاري همكارانم در داخل كشور پروژهاي آغاز شده كه بتوانيم قطار ملي را توليد كنيم. قول داده بوديم كه در بهمن ماه رونمايي ميشود و انشاءالله هفته جاري اولين بخش اين قطار را رونمايي خواهيم كرد و اين اتفاق مهمي است و سفارش بيش از ۱۰۰ واگن را خواهيم داشت و اين كار از موارد تبديل تهديد به فرصت است كه اميدوارم ادامه يابد.
او گفت: مترو يتهران به ۵ هزار واگن نياز دارد و توليد اينها در داخل كشور مهم و تاثيرگذار است .
شهردار تهران درباره نوسازي تاكسيراني تهران نيز گفت: نوسازي تاكسيراني تهران هم در حال انجام و بخشي انجام شده است. در نوسازي واگنهاي مترو هم، نوسازي ۳۱ رام قطار تامين اعتبار شده است و براي اولينبار مناقصه ورود بخش خصوصي به خطوط مترو برگزار خواهد شد و اميدوارم فراخونهاي انجام شده به نتيجه برسد.
او گفت: در اين شرايط كه تامين اعتبار براي ما بسيار سخت و مشكل بود خريد اين اتوبوسها حداقل اقداماتي بود كه انجام داديم. انشاءالله با حمايت و پشتيباني دولت اين شرايط را بهتر خواهيم كرد و اين قرارداد كه امروز قسمت دومش بود، به بخشهاي دهم هم برسد تا بتوانيم مشكل كمبود اتوبوس را حل كنيم و اتوبوسهاي برقي را با حمايت داخل به نتيجه برسانيم.
لزوم اختصاص رديف بودجه به حمل و نقل عمومي كشور
پيروز حناچي، شهردار تهران در حاشيه اين آيين گفت: بايد كاري كنيم كه حمل و نقل عمومي در بودجه كشور رديف بودجه داشته باشد موضوعي كه ۵ ميليون نفر را در روز درگير ميكند صرفا به عهده شهرداري نيست و بايد حاكميت در آن ورود كند.
حناچي گفت: امروز طبق قراردادي كه در تيرماه با ايران خودرو ديزل داشتيم ۱۱۰ اتوبوس و مينيبوس ديگر را وارد ناوگان حمل و نقل عمومي كرديم. با اين قرارداد خط توليد اتوبوس ايران خودرو ديزل كه ۱۰ سال بود تعطيل شده بود دوباره فعال شد. در اين اتوبوسها ضوابط مناسبسازي براي معلولان رعايت شده است و اتوبوسها برخلاف اينكه يورو ۴ هستند مجهز به فيلتر دوده هستند.
حناچي گفت: ميدانيم با وجود ورود اين اتوبوسها همچنان ناوگان حمل و نقل عمومي با مشكل مواجه است و از اين نظر شرمنده مردم هستيم تلاش ميكنيم كه هرچه زودتر نسل جديد اتوبوسهاي حمل و نقل شهري را وارد ناوگان كنيم.
شهردار تهران درباره نقد شدن ۱۵۰۰ ميليارد تومان اوراق مشاركت فروخته شده گفت: هزار ميليارد تومان از اين اوراق به شهرداري رسيده و ۵۰۰ ميليارد تومان ديگر كه بايد وثيقههاي توسط شهرداري تامين شوند در حال انجام است و به زودي به حساب شهرداري واريز ميشود و بخشي از منابع مربوط به خريد اتوبوسهايي كه به تازگي وارد ناوگان حمل و نقل عمومي شد هم به وسيله اين منابع تامين شده است.
وزارت كشور مصوبه خريد ۶۳۰ واگن مترو را اجرايي كند
محمد عليخاني، عضو شوراي اسلامي شهر تهران در اين مراسم گفت: امروز شاهد بهرهبرداري از ۱۱۰ دستگاه اتوبوس و مينيبوس به ناوگان حمل و نقل عمومي هستيم هر چند همانطور كه ميدانيد نياز ناوگان اتوبوسراني شهر تهران بسيار فراتر از اين تعداد است اما باز هم تحويل همين تعداد را بايد غنيمت شماريم، چراكه در اين شرايط سخت ناشي از شيوع كرونا و تحريمها اين تعداد اتوبوس تحويل داده شد. البته ما انتظار داريم دولت با توجه به مصوبات خوبي كه در زمينه خريد اتوبوس داشته به اين مصوبات جامه عمل بپوشاند. اخيرا هم در ستاد ملي كرونا تحويل ۵ هزار اتوبوس به شهرها مصوب شد كه اميدواريم سهم شهر تهران هم از اين تعداد داده شود.
رييس كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي اسلامي شهر تهران افزود: همانطور كه محسن هاشمي در مراسم تحويل ۱۰۰ دستگاه اتوبوس كه چند ماه قبل برگزار شده بود، اشاره داشتند دولت مصوبات خوبي در زمينه خريد اتوبوس دارد و اميدواريم اين مصوبات محقق شود تا ناوگان فرسوده اتوبوسراني تهران از اين وضعيت خارج شود. عليخاني افزود: مورد ديگري كه فراموش شده بحث ۶۳۰ واگن مترو است كه ظاهرا الحاقيهاي قرار است در وزارت كشور امضا شود و اميدواريم اين موضوع نيز با همت وزارت كشور زودتر محقق شود. البته آغاز اين موضوع به سال ۱۳۹۵ برميگردد كه مصوبه شوراي اقتصاد را هم داشته و اميدواريم هر چه زودتر به نتيجه برسد. عليخاني در بخش ديگري از سخنان خود به موضوع تحويل تاكسيهاي نوسازي شده اشاره كرد و گفت: امروز واجب است تشكري از رانندگان عزيز تاكسيراني داشته باشيم كه ۱۱۰ هزار نفر را شامل ميشود. رانندگان تاكسي به واسطه ارتباط با مردم و كار مستمرشان بيشترين تلفات را در دوران شيوع كرونا داشتهاند. عليخاني افزود: انتظار اين است كه به اين قشر توجه بيشتري شود و نيز رانندگان ناوگان اتوبوسراني كه اميدواريم شهردار به معاونت مالي دستور بدهند تا باقيمانده مطالبات اين قشر زحمتكش نيز پرداخت شود.
عليخاني افزود: همانطور كه ميدانيد تهران نياز به بيش از ۳ هزار اتوبوس در ناوگان حمل و نقل عمومي دارد و متاسفانه به دليل اينكه دولت به تعهدات خود عمل نكرد، شورا راسا وارد شد و با پيگيريهايي كه صورت گرفت و اعتباري كه تصويب شد شهرداري قراردادي را با ايران خودرو ديزل منعقد كرد تا۲۵۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوسراني اضافه شود كه امروز دومين سري از اتوبوسهاي اين قرارداد تحويل داده شد كه در سري اول ۱۰۰ دستگاه و امروز نيز ۱۱۰ دستگاه از اين اتوبوسها به ناوگان اضافه شدند.
عليخاني افزود: ميدانيد كه هر چه تعداد ناوگان حمل و نقل عمومي بيشتر باشد فاصله اجتماعي در دوران شيوع كرونا نيز بهتر رعايت خواهد شد و كيفيت خدماترساني نيز بهتر ميشود البته معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران مجددا پيگير هستند تا قراردادهاي جديدتري را براي خريد اتوبوس با ايران خودرو منعقد كنند و اميدواريم با ادامه اين روند كمبودهاي ناوگان حمل و نقل عمومي هر چه بيشتر رفع شود.