• ۱۴۰۳ شنبه ۱۷ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5850 -
  • ۱۴۰۳ شنبه ۱۷ شهريور

سفره‌هاي جداگانه وام عشقي!

سيد عطا‌الله مهاجراني

 يكي از تعبير‌هاي رييس‌جمهور پزشكيان كه مكرر در سخنان ايشان در دوران مبارزه انتخاباتي و پس از آن مطرح شده است «سفره جداگانه» بود. وقتي دولت يا حكومت براي خود سفره جداگانه داشته باشد. چند اتفاق مهم مي‌افتد: 
۱- مردم نسبت به دولت بي‌اعتماد مي‌شوند
۲- از دولت فاصله مي‌گيرند.
۳- حضورشان در انتخابات كاهش پيدا مي‌كند.
۴- مقبوليت و نيز مشروعيت نظام آسيب مي‌بيند.
۵- نخبگان و افراد شايسته نوميد مي‌شوند و مهاجرت مي‌كنند.
۶- فضاي دلمردگي و يأس بر كشور و ملت حاكم مي‌شود.
۷- چنين سفره‌هايي خلاف بلكه ضدعدالت است.
نمونه‌هاي متعددي از سفره‌هاي جداگانه در اين مدت شاهد بوده و هستيم. آخرينش كه با عنوان نمادين «وام عشقي!» طشتش از آسمان اسب زين شده، افتاد سفره جداگانه مديران سازمان بورس در آخرين روزهاي مديريت‌شان بوده است. اين شيوه مديريت را مي‌توان «مديريت غارتي» ناميد. مديران گويي آن سازمان يا كشور را ملك شخصي خود تلقي مي‌كنند.
 البته اين ماجرا سابقه هم دارد. احمدي‌نژاد مهرورز در آخرين ماه‌هاي دولت خود در سال ۱۳۹۲ مبلغ ۱۶ ميليارد و ۸۰۰ ميليون تومان به دانشگاه خودش به عنوان كمك پرداخت كرده بود. ظاهرا از طرف مناطق آزاد سفره جداگانه براي دانشگاه احمدي‌نژاد تدارك ديده بودند.  

البته نتوانست فرو ببرد. به قول سعدي: 
توان به حلق فرو بردن استخوان درشت
شكم بدرّد چون بگيرد اندر ناف!
ماجراي وام سازمان بورس به مدير سازمان و هيات‌مديره در آخرين روزهاي مسووليت كه با عنوان «وام عشقي» براي هميشه در تاريخ سوءاستفاده مديران ثبت شده است. شايسته تأمل است.
يكم: وقتي اشخاص بدون صلاحيت علمي و تجربي در جايي منصوب مي‌شوند.
دوم: وقتي بر كارشان نظارت نمي‌شود.
سوم: وقتي مديران به آينده خود اعتماد ندارند و گمان مي‌كنند كه در واپسين فرصت بازمانده بايست يك تكه درشت بكنند و بار خود را ببندند.
همين مي‌شود كه شده است؛ راه مبارزه با اين سفره‌ها نخست مديريت اشخاص صالح و با تجربه و داناست. باید درباره وام مديران و نحوه سود و مدت بازپرداخت آن دستورالعمل‌هاي دقيق و روشني وجود داشته باشد. اين موضوع درباره بانك‌هايي كه به همكاران خود ۱۲۳ هزار ميليارد تومان وام داده‌اند نيز صادق است. بانکي كه ناترازي دارد و انبوهي از زيان انباشته بانگ را غرق كرده، از كجا و با كدام منطق هزاران ميليارد تومان به همكاران خود وام با بهره كم و بازپرداخت طولاني مدت مي‌دهد!؟
و اما سخن آخر اگر براي رياست سازمان بورس فراخوان داده شود. شخصيتي متخصص و متشخص و دانا و با تجربه انتخاب شود. او براي شخصيت و نام خود ارزش و اعتبار قائل است. اين گونه رفتار نمي‌كند كه مديران عشقي رفتار كردند. فارغ‌التحصيلان دانشگاه امام صادق هم با اين همه دسته گل كه به آب داده‌اند، مديريت عالي آن دانشگاه فكري براي تجديد نام دانشگاه كند. تا نام امام صادق عليه‌السلام كه فرمود: «زينت ما باشيد و نه اسباب ننگ ما» اعتبارش محفوظ بماند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون